Best gekozen gat in de markt

Uit het vorige artikel Van kiezen krijg je kiespijn kwam een interessant punt naar voren. Het woord niche is dat wel bekend genoeg bij de zelfstandige ondernemer?

Zo zegt Marloes:

Een niche is hetzelfde als een gat in de markt. Het woord gat is een gek Nederlands woord.

Llaminadures!!! Quines agafo...?
Creative Commons License photo credit: Jordi Cucurull

Via de reacties op dat artikel zijn een aantal leuke aanvullingen gekomen en interessante titel voorstellen. Daar ga ik mee verder. Heb jij nog een voorstel laat het weten via dat artikel.

Wat ik voor dit boek veel meer wil doen dan in mijn eerste boek, is op zoek gaan naar succesverhalen. Daar kan ik je hulp bij gebruiken. Want met elkaar weten we meer en door suggesties van andere kom jij misschien ook op een idee.

Wie zoek ik? Zelfstandige ondernemers die met succes hebben gekozen voor een bepaalde niche of gat in de markt. Zelfstandige professionals die de diensten hebben aangesloten op dit gat in de markt. Zelfstandigen die hebben gekozen voor een bepaalde doelgroep.

Wat ga ik doen?
Op dit moment werk ik aan een vragenlijst voor een interview via Google Docs waarmee we het boek kunnen aanvullen met mooie succesverhalen. De weg er naar toe. Het moment van kiezen. Wat er daarna gebeurde. En nog veel meer.

Zelf word ik van succesverhalen enorm enthousiast. Dit boek wordt daarom besmeurd met succesverhalen over het kiezen van een gat in de market, een doelgroep, een passie….

Wie mag volgens jou niet ontbreken in een boek over kiezen voor zelfstandige ondernemers. Kiezen om jouw favoriete klant te krijgen, kiezen voor de producten, kiezen voor plezier en succesvol zijn.

Ik ben benieuwd naar jouw keuze. Geef de naam en URL van haar/zijn bedrijf door in de reacties hieronder.

PS je hoeft niet bescheiden te zijn, je mag gerust jezelf ook noemen :0)

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

4 reacties

  1. Pingback: uberVU - social comments
  2. Hoi Erno,

    Een boek over niches, wat een goed idee! Mijn niche is: zelfstandige professionals die via internet meer klanten willen aantrekken en daarbij online tools willen gebruiken. (e-mailmarketing en shoppingcart)

    Ik wil ook nog een inhoudelijke duit in het zakje doen. Als er ergens een plek is waar het belangrijk is om een niche te hebben, dan is het wel in je nieuwsbrief of ezine.

    Mensen nemen je veel serieuzer als je je op 1 doelgroep en 1 onderwerp richt. Ze denken dat je dan een specialist bent en er dus veel van af weet. En dat is dan vaak ook zo, want je richt al je aandacht erop en dan weet je al snel heel veel. Het komt je geloofwaardigheid ten goede.

    Wanneer je niet kunt kiezen en verschillende ‘activiteiten’ uitvoert, die je allemaal leuk vindt, (je bent bijvoorbeeld loopbaanbegeleider en bouwt ook websites), moet je dat strikt scheiden in je nieuwsbrief. Want mensen willen niet JOU volgen (en kijken wat jij allemaal graag doet) maar JOUW INFORMATIE, want daar zijn ze bij gebaat.

    Wanneer je niet kiest, stel je jezelf centraal en wanneer je wel kiest, kun je iets betekenen voor andere mensen.

    Dit geldt natuurlijk niet voor diegene onder ons die ‘uomo universale’ zijn.

    Succes, Welmoet

  3. Een niche en een gat zijn toch niet helemaal hetzelfde.

    De oorspronkelijke term “gat in de markt”, doelt op een grote behoefte die tot dusver over het hoofd gezien is. Het is een productgerichte term. Maak dat product en de doelgroep zal het afnemen, dat is het idee.

    De term niche gaat over de specialistische uiteindes van de markt (“pockets of the market” in een Gausse kromme, ofwel de puntjes in een normale verdeling). Het is een doelgroepgerichte term. Hier heb je het over de verdeling van de markt. Een niche is een specifieke kleine doelgroep die alleen commercieel interessant is voor een specialistische aanbieder.

    Niches zijn het speelveld voor de zelfstandige professionals, specialisten bij uitstek. Een boek over niches zou wel eens in een grote behoefte kunnen voorzien. Misschien zelfs wel een gat in die markt. 😉

    Volgens mij moet dat gaan lukken met dat boek. Een goed idee! Heel veel succes, Stan

    1. @Welmoet volgens mij is het nog veel belangrijker dat je een niche kiest voor je website/weblog. Dit is de manier om de zoekers naar je site te trekken. Dit zijn de mensen die zich daarna abonneren op je nieuwsbrief, dat is al de juiste niche als het goed is. Maar je de inhoud van je nieuwsbrief moet natuurlijk wel aansluiten bij je gekozen niche, anders stel je de lezers teleur.

      @Stan Mmm volgens mij heb je een punt. Niche is niet/wel hetzelfde als een gat in de markt? Het boek is vooral bedoeld voor zelfstandige specialisten, dus niche zou het beste zijn.

      Dank je wel

Reacties zijn gesloten.