Bloggen: waardevol of waardeloos?

klantenraad.jpgDinsdag 3 juli had Profilers een Klantenraad georganiseerd. Een Klantenraad vraag je? Het is voor Profilers om hun meest actieve klanten bij te praten over de laatste ontwikkelingen in marketing- en communicatieland. Ook willen ze tijdens deze bijeenkomst aan deze klanten vragen of Profilers nog steeds goed werk levert en wat ze nog kunnen verbeteren. Een soort gesprek met hun aandeelhouders.

De klanten reageerden enthousiast en melden zich aan voor de eerste Klantenraad met 2 concrete onderwerpen ter tafel:

  1. De zin en onzin van zoekmachinemarketing, door kennispartner Geert Nijkamp
  2. Weblogs: waardevol of waardeloos, door kennispartner Erno Hannink


Profilers heeft een leuke samenvatting van mijn presentatie gemaakt.

Weblogs: waardevol of waardeloos?

Een weblog is een mix van een website met een forum. Oftewel een website waarop reacties achtergelaten kunnen worden, die op datum worden geagendeerd. In veel gevallen staat een bepaald onderwerp centraal in een weblog. Interessant om te weten of dat uw organisatie betreft! Professioneel blogger en kennispartner Erno Hannink daagt ondernemende mensen uit om de koe eens bij de horens te vatten. Hieronder bondig de voors en tegens op een rijtje.

De plussen

Een weblog:

  1. verhoogt de binding met je doelgroep(en)
  2. creëert een dialoog
  3. verhoogt de vindbaarheid van uw organisatie
  4. geeft uw organisatie een gezicht: het gaat over mensen

De minnen

Een weblog:

  1. vraagt kennis van de blogger
  2. vraagt tijd (voor organisaties circa 10 uur per week)
  3. vraagt enige schrijfkunst

Gratis en eenvoudig proberen?

Ziet u ook de kansen die een weblog u biedt en wilt u eens testen hoe een en ander werkt voordat u een complete weblog optuigt? Ga dan bijvoorbeeld eens naar WordPress.com en maak uw eigen, voorlopige, weblog aan.

Wanneer u begint, is het goed om u bewust te zijn van een aantal specifieke communicatie-eisen die een weblog stelt:

  1. Wees open
  2. Wees authentiek
  3. Gebruik iedere gelegenheid om over te bloggen
  4. Wees niet commercieel
  5. Reageer op reacties
  6. Sta open voor negatieve reacties
  7. Verbind met andere bloggers
  8. Reageer op andere blogs
  9. Tip af en toe andere bloggers
  10. Verbind in online netwerken

Conclusie

Een weblog is waardevol om:

  1. een community te creëren
  2. een dialoog met de doelgroep aan te gaan
  3. kennis en informatie te delen
  4. te leren van uw klanten: zij bepalen uw succes!

Dit was de presentatie die ik daar hebben gegeven:

Uit de evaluatie bleek dat de middag door de aanwezig als zinvol werd ervaren. Dus voor herhaling vatbaar en dan met andere kennispartners van Profilers.

Wilt u mij ook eens inzetten voor een presentatie over bloggen voor bedrijven dan kan dat. Neem dan contact met me op. Ook bedrijven, ondernemers en zelfstandigen help ik bij een keuze of bloggen iets voor ze is en hoe je dan een blog start. In zo’n seminar, persoonlijk of in een groep, help ik bij de start en aan het einde heeft u in ieder geval uw blog.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.