Bouw een beter platform voor meer klanten – deel 3 – Wat

Dit is alweer het derde artikel in deze serie voor een beter platform voor meer klanten. In het eerste artikel hadden we het over Waarom en in het tweede artikel over Hoe.

Vandaag laat ik je zien wat er op jouw platform staat en nog belangrijker wat er mist. Ik ga je ook op weg helpen bij de keuze van de beste software voor jouw Power Platform.

Vandaag ga ik het dus hebben over Wat. Eindelijk.
Wat lijkt vaak het belangrijkste. Wat krijg je? Wat betaal je? Wat is het?

Meer klanten die op jou wachten

Jouw Power Platform de perfecte plek op het web voor je doelgroep

Nadat je antwoorden hebt gekregen op de Waarom en Hoe vragen is het invullen van de Wat vraag de laatste stap. Van de theorie naar de praktijk.

Wat staat er op jouw platform

De meeste coaches die ik spreek of waar ik de site van bekijk hebben een paar vaste dingen op de site staan.

Elke site heeft een startpagina (Home), dan is er bijna altijd wel een contactpagina en is er een pagina waar je de producten of diensten kunt bekijken.
Meestal is er ook nog een Over-pagina waarin je meer te weten komt over de coach.

De pagina’s zijn er wel en toch missen ze nog iets.

Wat mis je op je platform

Focus
Stel de klant centraal, niet jezelf. Praat altijd vanuit de klant. In plaats van ‘Mijn producten’ of ‘Onze producten’, is dit beter: ‘De oplossing voor jou.’

De enige pagina waar je nog iets over jezelf gaat vertellen is op de Over-pagina. Ook daar maar voor een derde van de pagina. Hiervoor heb ik een mooie indeling van de Over-pagina voor jou:

  • Ten eerste, een derde deel vertel je wat de bezoeker heeft aan deze site,
  • dan een derde deel over wat anderen zeggen over de site, nieuwsbrief en jou, en dan
  • het laatste derde deel, dat gaat echt over jou.

Praat ook altijd vanuit de ideale klant. Zo scherp en zo duidelijk mogelijk. Probeer met je teksten niet meerdere mensen tegelijk te raken.

Praat je algemeen, dan raak je niemand. Schrijf voor maar één persoon en veel meer mensen voelen zich aangesproken.

Dit artikel heb ik ook alleen voor jou geschreven. En dat beeld van jou, mijn ideale klant, zit in mijn hoofd. Zodat ik altijd weet dat ik voor jou schrijf.

Voordelen
De voordelen van de producten voor de klant, niet in eigenschappen van het product.

Zoals je merkt praat ik veel over producten. Hiermee bedoel ik ook diensten maar dan verpakt als product. Een duidelijk inhoud, een begin en een eind en een duidelijk prijs.

Prijs
Die prijs hoeft niet per se op de site te staan maar als ik naar de prijs vraag is er snel duidelijkheid. Geen wazig verhaal over maatwerk, of voor iedereen geldt een ander traject, of altijd op jou afgestemd. Een vaste, duidelijke prijs.

Vragen
Stel vragen in je teksten. Laat de lezer praten in haar hoofd. Zo is ze meer betrokken bij wat ze leest. Net als bij het lezen van een boek gaat het verhaal leven in je hoofd. Hierdoor raak je emotioneel betrokken bij jou, bij wat je schrijft.

Actie
Jouw oproep tot actie. Wat moet de bezoeker nu doen?
Als de bezoeker deze pagina of dit artikel op je site leest wat moet ze dan doen?

Het is slim op iedere pagina een duidelijk zichtbare oproep tot actie te plaatsen. Ieder artikel en iedere pagina sluit je af met maar één actie.

Je wilt dat ze contact met je opnemen? Schrijf dat dan onderaan de pagina in dezelfde stijl als de rest van de pagina maar dan met een link naar de contact pagina.

De link plaats je ‘over’ de tekst waaruit duidelijk blijkt waar ze naar toe gaan, bijvoorbeeld “Neem contact met mij op”. Dat is beter dan “die vind je hier”.

Je wilt dat ze nog een pagina lezen. Je wilt bijvoorbeeld op de startpagina dat ze daarna meer over jou te weten komen? Stuur ze dan naar de Over-pagina. Bijvoorbeeld door de link over ‘Lees meer over hoe …. [jouw naam] jou kan helpen’ – de actie zit in lezen en de link komt over jouw naam.

Dan stuur je ze naar de volgende pagina, bijvoorbeeld een product.
Dan kun je ze het product laten kopen op de pagina. Of bij een duurder product contact met jou laten opnemen. Hiervoor kun je op dat moment verwijzen naar je contactpagina. Door bijvoorbeeld te schrijven, ‘Neem contact met mij op zodat ik je kan helpen bij de volgende stap.’ De link kan dan over ‘Neem contact met mij op’.

Je wilt in ieder geval een actie uitlokken. Dan moet je de actie ook concreet maken. Zo duidelijk mogelijk. Met weinig woorden, geen wol. Actiegerichte woorden.

Contact
De contactpagina moet duidelijk zichtbaar zijn. Dit kan bijvoorbeeld direct in je menu en nog een keer helemaal onderaan de pagina in de zogenaamde footer. Voor de ideale klant moet het heel eenvoudig zijn contact met je op te nemen.

Kijk naar je site. Ziet iedereen direct hoe ze contact met je kunnen opnemen? Vraag het eens aan iemand anders om jouw contactgegevens te vinden. Ervaar hoe lang/kort het duurt voordat ze deze gevonden hebben.

Op je contactpagina staan alle gegevens zodat je ideale klant het vertrouwen krijgt om contact met je op te nemen, of iets te kopen direct van je site.

Jouw adres op de contactpagina helpt bij dat vertrouwen. Inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel en btw-nummer van de belastingdienst. Gegevens waardoor mensen kunnen zien dat jij een bedrijf bent en meer vertrouwen in je krijgen.

Aanvulling: tip van Joke van der Meije:
“Tip/waarschuwing voor jou en je lezers, zet geen BTW nummer in je website als ZZPer. Dit nummer is namelijk gelijk aan je BSN nummer. Identiteitsfraude wordt dan erg makkelijk.”

Het rekeningnummer van de bank (IBAN en BIC) op je contactpagina, handig ook als mensen een rekening willen betalen.

Dan heb je een aantal manieren dat mensen contact met je kunnen opnemen. Het aantal mensen dat direct zelf belt is niet zo groot. Toch geeft een telefoonnummer vertrouwen. Je kunt ook je mobiele telefoonnummer vermelden.

De meeste mensen leggen een eerste contact voorzichtig via de e-mail. Daarom vermeld je het e-mail adres op je contactpagina. Hierdoor neemt het aantal ongevraagde berichten in je inbox ook toe, maar daar zijn maatregelen tegen te nemen.

Naast je e-mail adres is het goed een zogenaamd contactformulier te hebben. Hier hoeft jouw potentiële klant alleen maar wat gegevens in te vullen en niet een eigen e-mail programma op te starten. De één geeft de voorkeur aan een e-mail adres en de ander aan het contactformulier.

Let op, hoe meer velden er moeten worden ingevuld in het contactformulier des te kleiner de kans dat mensen contact met je opnemen. Vraag alleen de noodzakelijke dingen, bijvoorbeeld: naam, e-mail en/of telefoonnummer en de vraag.

Perfecte oplossing voor jouw Power Platform

De meeste sites worden onderhouden met een zogenaamd Content Management Systeem ofwel een CMS. Een systeem waardoor de uitstraling, de looks, van je site gelijk blijft en jij eenvoudig inhoud daar aan toe kunt voegen en kunt aanpassen.

In het betere CMS zit de mogelijkheid de inhoud van je pagina’s aan te passen, zelf nieuwe pagina’s toe te voegen en nieuwe artikelen te publiceren. Zo heb jij maximale controle over de inhoud van jouw Power Platform.

Je kunt eenvoudig afbeeldingen, foto’s en video’s toevoegen aan de pagina’s en artikelen op jouw Power Platform.

Heeft jouw site op dit moment geen mogelijkheid artikelen toe te voegen (een blog). Vraag aan je sitebouwer of ze dat alsnog kunnen toevoegen. Het is essentieel zoals je nu begrijpt.

Een van de betere Content Management Systemen is WordPress. Ondertussen worden meer dan wereldwijd 17% van de sites en blogs onderhouden met WordPress. Dat is een teken dat veel mensen hier vertrouwen in hebben. Van kleine sites tot grote en bekende sites.

Sinds 2005 bouw ik al mijn sites met WordPress. Ik ben een fan. Dat heeft te maken met hoe goed het is opgezet en eenvoudig te onderhouden. Voor een leek is WordPress ook goed te begrijpen na een training.

Wil je jouw site veranderen in een Power Platform en meer klanten?

Dan stellen we een Power Platform Plan op voor jouw site.

Tijdens dit dagdeel kijken we naar je huidige site. Wat moet er gebeuren om deze te veranderen in een Power Platform waarmee je echt meer klanten krijgt. Een platform waarmee je eindelijk jouw ideale klant gaat aantrekken.

Een plan waarmee je weet wat jij de komende maanden moet doen. De onderwerpen waarover je gaat schrijven. De veranderingen in de pagina’s voor vindbaarheid in de zoekmachines. Het aantrekkelijk maken van je artikelen zodat andere sites er naar gaan verwijzen.

Bel me of beter nog vul dit Power Platform Plan formulier in, dan kijken we naar je site en leggen de een datum vast om in één dagdeel een plan te maken voor jouw Power Platform.

Credit foto: Bob Familair

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

1 reactie

Reacties zijn gesloten.