De betekenis van niche en het verschil met een doelgroep

Op dit moment schrijf ik dagelijks aan mijn nieuwe boek ‘Kies je doelgroep‘. Een punt waar ik tegen aanliep was wat is nu eigenlijk het verschil tussen een niche en een doelgroep. Een vraag die ik ook al eens gehad heb tijdens een presentatie.

The World is our Target - Tech GreedyDeze vraag komt vast vaker voor en het antwoord vind ik niet eenduidig op het web, vandaar dit artikel. Graag hoor ik wat jij het verschil vindt tussen niche en doelgroep.

Via Wikipedia een pakkende omschrijving van nichemarkt of niche gevonden:

“Een nichemarkt, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, afgebakend, bewerkbaar deel van een markt. Nichemarkten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige nichemarkten kennen zelfs maar één aanbieder. De term niche komt oorspronkelijk uit de ecologie en refereert aan een specifiek leefgebied van een organisme.

Een onderneming die zich richt op een nichemarkt, levert een goed dat of dienst die niet door de partijen in de hoofdmarkt worden aangeboden. Een nichemarkt kan dan ook gezien worden als een erg specifiek omschreven groep potentiële klanten.

Spelers binnen een nichemarkt zijn winstgevend juist doordat grotere spelers niet in de specifieke niche geïnteresseerd zijn, de competenties ontberen die voor de niche nodig zijn, of omdat zij zich zelfs niet bewust zijn van het bestaan van de niche.

De sleutel tot succes in het verkrijgen van een niche is om een nichemarkt te vinden waar de klanten ondanks hun specifieke kenmerken toch benaderbaar zijn (eventueel met behulp van innovatieve marketingstrategieën) en die nog niet door een gevestigde aanbieder geclaimd wordt.”


bron: Wikipedia nichemarkt

Wat is een doelgroep?

Ik ben op zoek naar het verschil tussen een niche en de doelgroep. Daarom eerst een definitie van de doelgroep:

“De doelgroep is een specifieke groep mensen die een organisatie of instelling wil bereiken met een bepaald aanbod. Deze organisaties of instellingen willen bij deze groep, met behulp van onder andere campagnes en reclames, een gedragsverandering tot stand brengen.

Een doelgroep heeft meestal een aantal gemeenschappelijke kenmerken, zoals leeftijd, opleidingsniveau, geslacht en/of etniciteit. Om een boodschap over te brengen is het van belang om een doelgroep te definiëren. Jonge kinderen moeten bijvoorbeeld op een andere manier aangesproken worden als volwassenen. Daarnaast is de plek waar ze worden aangesproken van belang: jonge kinderen zullen reclame in de krant eerder over het hoofd zien als een reclame op televisie.

Als er dus een duidelijke doelgroep is vastgesteld kan het makkelijker zijn om deze te bereiken, puur omdat de doelgroep veel gemeenschappelijke kenmerken heeft.”

bron encie doelgroep

Wat is het verschil tussen niche en doelgroep?

Dus het verschil is dat een niche een klein onderdeel is van de doelgroep waarvoor een speciaal aanbod is.
Toch? Of hoe zou jij het verschil beschrijven?

Creative Commons License photo credit: RambergMediaImages

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

8 reacties

  1. Hoi Erno,
    Afgaand op de beschrijving van Wikipedia, lijkt het dat bij de niche het product of de dienst een grote rol speelt. Het gaat om een dienst of product dat niet door anderen wordt aangeboden. De mensen uit de niche kopen het product of de dienst vanwege de uniciteit daarvan. Die uniciteit is de verleiding om te kopen.
    Bij de doelgroep lijkt het meer om de boodschap, om de communicatie te gaan en om de plek waar die wordt aangeboden. Als de communicatie en de plek aansluiten bij de kenmerken van de doelgroep, worden mensen uit die doelgroep aangezet tot ander gedrag. Ander koopgedrag in dit geval.
    Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
    hartelijke groet,

  2. Hallo Erno,

    Voor mij is het verschil tussen een niche en een doelgroep gelijk aan het ‘een koe is een rund maar niet elk rund is een koe’.
    Een niche zou ik omschrijven als een specifieke, aparte, doelgroep met een speciale vraag.
    Succes met je boek,
    Michel

  3. @Veron, klinkt goed. Denk ik nog eens goed over na.

    @Michel dat gevoel had/heb ik ook

    @Wilbur je zegt hetzelfde als Veron alleen veel korter 🙂

  4. hoi Erno,
    Gevoelsmatig sluit ik me bij de pakkende definitie van Wilbur aan: doelgroep zijn veel verschillende personen met een gemeenschappelijk kenmerk.
    Niche zijn feitelijke producten, meer afgebakend, objectiever.
    HG Ingrid

  5. Zowel doelgroep als niche dienen bij voorkeur zo specifiek mogelijk gedefinieerd te worden. In beide gevallen kan het gebruik van zogenaamde buyer persona’s daarbij helpen. Daar waar de doelgroep vooral de ‘wie’ vraag beantwoordt, geeft de niche ook antwoord op de ‘wat’ vraag. Een niche is daarmee een specifieke PMC/ product markt combinatie.

Reacties zijn gesloten.