Facebook versus Twitter – de gebruikers

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

jan 03

“Waar moet ik beginnen Facebook of Twitter? LinkedIn heb ik al.”

Als je klanten wilt aantrekken dan zeg ik, wordt actief op deze 3 belangrijkste sociale netwerken. Is dat teveel van het goede? Kijk in de statistieken welke mensen je vindt op Twitter en Facebook. De statistieken zijn gebaseerd op de US, behalve het totale aantal gebruikers.

Twitter gebruikers zijn veel actiever dan Facebook gebruikers 52% vs 12% van de logins update dagelijks. Facebookers volgen meer een merk dan Twitteraars 40% vs 25% volgt een merk. Maar van de merkvolgers Twitteraars 67% koopt ook werkelijk het merk vs 51% van de Facebookers.

In Facebook is het volgen van merk eenvoudiger maar levert niet noodzakelijk trouwere volgers op. Het getal op zich >50% is natuurlijk wel opzienbarend.

Zoals ik al vaker heb gezegd dit is het era van de vrouw. Social media is een echt vrouwen ding. Het gaat om communicatie om echt verbindingen. Niet om de pure aantallen. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Conversatie. De vrouw heeft een meerderheid in beide netwerken.

De Facebooker is wat jonger dan de Twitteraar.

Facebook

Twitter

Bron: Facebook vs Twitter – a breakdown of 2010 social demographics van DigitalSurgeons

Waar gaat jouw voorkeur naar uit, zakelijk gezien?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

(7) reacties

Erno Hannink 3 januari 2011

Interessant inzicht via Twitter van @a_lucid_mind
“een facebookpagina met 1000 friends en 1% actief of een twitteraccount met 500 followers en 10% actief.”

Is dit correct? Wie helpt me?

Reply

[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door Erno Hannink. Erno Hannink heeft gezegd: Facebook versus Twitter – de gebruikers http://t.co/aeSCFiS demografisch […]

Reply
Hannah Overdijk 3 januari 2011

Volgens mij gaat het niet alleen om hoeveel friends/volgers en hun activiteit, maar vooral om hun interesses. 100 friends die vooral met muziek bezig zijn op facebook zijn leuk maar voegen niks toe voor je onderneming, 10 volgers die precies in jouw niche zitten zijn veel interessanter (zakelijk gezien)

Reply
Ellen Wilmink 5 januari 2011

Als men je volger/friend is dan deel je al dezelfde interesses anders zoek je elkaar niet op. Dus hoe meer volgers/friends, mits ze actief zijn, hoe beter, op zakelijk gebied dan. Belangrijk is dat je als bedrijf interessante informatie plaatst waardoor men je ook blijft volgen, mits je je volgers/friends niet overspoeld!!!

Reply
Erno Hannink 5 januari 2011

@Hannah – iemand die jou volgt heeft daar eigen overwegingen voor. Je hebt niet echt een idee voor zijn/haar motivatie. Als ze in je niche zitten is het eenvoudiger ze blijven te interesseren.

@Ellen Als jij continue interessante informatie geeft dan is het lastig om mensen te overspoelen, maar ik snap wel wat je bedoelt.

Reply
DJ Pheifer 29 januari 2011

Bedankt Erno, interessant verhaal. Dit helpt zeker om de doelen per Social Media kanaal beter te defineren.

Twitter meer om acties te doen, en klanten te binden door leuke info etc.
FB om een merk op te bouwen, informatieve achtergrond.

Ik wordt de laatste tijd vaak uitgenodigd om seminars over dit soort zaken bij te wonen, waarin meestal een verhaal met gelijke strekking wordt verteld. Erno lijkt daarin toch een betere ‘helikopter view’ te hebben.

Reply
Erno Hannink 29 januari 2011

Dank je wel Dirk Jan, fijn te lezen. Mooie scheiding die je hebt gemaakt.

Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: