Focus, structuur en ritme voor meer vrijheid

Door Erno Hannink | 01 - Aandacht voor jezelf

okt 13

Een paar maanden geleden ging ik naar de huisarts. Ik had opnieuw last van hoofdpijn. Zodanig dat werken niet meer ging.

Eerder had de huisarts al eens gezegd dat het migraine was en toen heb ik medicijnen gekregen. Nu vroeg ik of ik deze medicijnen opnieuw kon krijgen omdat ik weer last van ‘migraine’ had.

De huisarts stelde nog een paar extra vragen. Wanneer begint het? Waar heb je precies pijn?

focus structuur ritme vrijheid

Na mijn antwoorden begon hij te draaien aan mijn hoofd en nek. Zijn conclusie, “Het is geen migraine maar er zit iets vast in de nek. Je kunt het beste naar een manueel therapeut gaan.”

Na een telefoontje had ik een afspraak met de manueel therapeut bij ons in de buurt. Na de eerste behandeling kreeg ik enkele oefeningen mee. Deze oefening moet ik twee keer per dag doen.

En dan wordt het lastig….

Nu moet ik iets doen wat belangrijk voor mij is. Met de oefeningen houd ik mijn nek los en voorkom ik de hoofdpijn. Dat is mij veel waard.

De oefeningen zijn nieuw. Ik doe ze normaal niet dus ik moet er bewust aan denken om ze te doen. Ik heb wilskracht nodig om ze te doen. Want het voorkomt de pijn in de toekomst. Als ik de oefeningen niet doe, krijg ik later weer een keer hoofdpijn. Er is dus nu geen pijn waardoor ik er snel aan herinnerd zou worden om de oefeningen te doen.

Hier heb je dus veel wilskracht voor nodig.

Wilskracht is dat je bewust moet denken “Ik ga dit nu doen”. Iets waar je niet echt zin in hebt. Iets waarbij je niet direct resultaat ziet. Maar, je weet dat het beter voor je is op termijn.

Het nadeel van wilskracht is dat deze overdag afneemt. Wilskracht is als een batterij. ‘s Nachts – bij voldoende slaap – wordt de wilskracht-batterij opgeladen. Overdag verbruik je de batterij als je wilskracht nodig hebt.

Het maakt dan ook niet uit waar je de wilskracht voor nodig hebt. Telkens als ik actief moet denken “ik moet dat nog doen.” of “Ik moet dat niet meer doen.” dan verbruik je wilskracht.

Het is dan ook niet vreemd als je een actie, waar je niet veel zin in hebt, verschuift naar de avond, dat deze niet gebeurt.

Het is dus ook niet verwonderlijk dat niet snoepen overdag geen punt is voor de meeste mensen, maar dit ‘s avonds veel lastiger is om vol te houden. De wilskracht-batterij is (bijna) leeg.

Vergelijkbare acties die wilskracht van mij vragen:

  • relaties bellen om te vragen hoe het met ze gaat en of ik ze kan helpen
  • potentiële klanten bellen om uit te zoeken of ik ze kan helpen
  • opvolgen van afspraken die ik maak tijdens deze gesprekken
  • offertes maken na een gesprek van iets dat ik nog niet eerder heb aangeboden
  • niet snoepen ‘s avonds
  • geen chips in het weekend – door de week eet ik geen chips, zo kost het  mij ook geen moeite
  • dagelijks 10.000 stappen zetten = voldoende bewegen

En nog veel meer dingen waar je wilskracht bij nodig hebt.

5 tips om te doen wat je nodig hebt

Wat doe ik om er voor te zorgen dat ik dit soort acties blijf doen?
Acties die niet standaard zijn voor mij. Acties waar ik een beetje tegenop zie.

1. Gewoontes

Ik maak gewoontes van de acties waar ik wilskracht voor nodig hebt. Als iets eenmaal een gewoonte is dan kost het geen wilskracht meer.

Het duurt wel een tijdje dat iets een gewoonte is. In het begin heb je dus veel wilskracht nodig. Hoe langer je het volhoudt hoe minder wilskracht je nodig hebt.

Gemiddeld heeft de mens 60 dagen nodig om van iets een gewoonte maken.
Dit kun je versnellen door de nieuwe actie te ‘plakken’ aan een bestaande gewoonte.

Zo heb ik het openen en reageren op mijn e-mail gekoppeld aan mijn lunch. Na de lunch, rond 13.00u begin ik aan mijn e-mails. Dit maakt het een stuk eenvoudiger om niet telkens mijn inbox te controleren, maar terug te brengen naar één moment op de dag.

2. Focus

Probeer niet van te veel acties tegelijk een gewoonte te maken. Focus op één of twee nieuwe acties.

Focus op de onderwerpen die echt belangrijk voor jou of je bedrijf zijn.

Focus voor je bedrijf kan op vele dingen, zoals:

  • de juiste klant
  • één goed product
  • promotie
  • verkoop
  • het probleem van de klant
  • het juiste kanaal, Facebook, Twitter OF LinkedIn
  • nieuwe klanten werven
  • bestaande klanten behouden

Voor mijn bedrijf focus ik me op 3 dingen:

  1. Mensen bekend maken met mij/mijn bedrijf
  2. Potentiële klanten omzetten naar klanten
  3. Meer omzet uit de bestaande klanten

Bellen met ten minste één persoon staat op dit moment dagelijks bovenaan mijn lijstje. Eén persoon want dan is het een kleine actie die ik beter kan volhouden dan iedere dag vier mensen bellen.

3. 1 ding

Een verdieping op focus. Weet wat het belangrijkste is wat jij te doen hebt.

Zorg dat dit ene ding als enige op je todo lijst staat of in ieder geval bovenaan staat.
Doe dat ene ding als eerste. Laat je niet afleiden door andere dingen of door andere mensen totdat je ene ding is afgerond.

Lees meer over 1 ding. Een goeie methode uit het boek van Garry Keller.

4. Ritme

Een lijst van vaste acties in de ochtend maakt het dat je veel eenvoudiger focus houdt en gewoontes aanleert.

Meer structuur en ritme geeft je meer vrijheid.
Dat klinkt tegenstrijdig. Ik leg het je uit.

Stel je ochtendritme ziet er als volgt uit:

  • opstaan om 5.00u (hoeft niet, maar stel) – na 8 uur slaap
  • lezen tot 6.00u
  • 10 ideeën op papier – trainen van je creativiteitspier
  • overzicht van je KPI – de cijfers die belangrijk voor jou zijn
  • ontbijt
  • call met je buddy
  • schrijven
  • bewegen

Iedere nacht 8 uur slapen betekent dat je fitter bent overdag. Hierdoor denk je helder en kom je snel tot goede beslissingen. Het geeft meer energie. Al heb je zelf niet het gevoel dat je minder fit bent, maar na enkele nachten van 5 uur reageert je brein alsof je alcohol hebt gedronken.

Iedere ochtend lezen betekent al snel dat ik twee boeken per maand leest. Dit is veel meer dan de gemiddelde ondernemer die niet meer dan 3 boeken per jaar leest.

Iedere dag je creativiteitsspier trainen maakt dat je ook in lastige situaties creatief bent om oplossingen te bedenken.

Tijd voor ontbijt. Even rustig zitten met je gezin. Een belangrijke maaltijd in de dag die voorkomt dat je later gaat snoepen. Nog belangrijker, dat je brein de brandstof krijgt die ze zo hard nodig heeft.

Iedere dag bellen met je buddy geeft commitment. Je zet net die extra stap om je doelen voor de dag wel te halen. Het geeft ook reflectie en hulp bij vragen.

Iedere dag schrijven vergroot de kans dat je regelmatig nieuwe artikelen publiceert. Hiermee word je zichtbaar in de markt. Als je regelmatig schrijft dan word je ook steeds beter in schrijven. Het wordt eenvoudiger om waardevolle dingen te schrijven in een steeds kortere tijd.

Dagelijks bewegen houdt je fit. Buiten wandelen bijvoorbeeld geeft weer ruimte in je hoofd. Minder kans op stress. Voor je lichaam is het beter dat je niet langer dan één uur achter elkaar op je bureaustoel zit.

Wat opvalt is geen e-mail of social media in dit ochtendritme.

5. E-mail

E-mail is de grootste afleider van de dag. Begin je dag met het openen van je inbox en de indeling van je dag wordt bepaalt door een ander.

Al snel werk je langer in je inbox dan je wilde. Zie je spoedklussen die ‘echt’ eerst moeten. Je dag wordt gevuld met de acties uit de inbox en kom je niet toe aan jou éne ding.

Open je inbox maar één keer of maximaal twee keer per dag. Ik weet dat lijkt heel lastig in het begin. Je hebt het gevoel dat je iets mist. Je wilt graag antwoord op een vraag die je eerder stelde. Maar het geeft echt heel veel rust en ruimte.

Eenmaal in je inbox doe je niet meer dan lezen en:

  • bij een korte vraag antwoord je direct,
  • bij langer antwoord zet het in je acties rij,
  • archiveren of
  • verwijderen (afmelden).

6. Notificaties

Ping, een melding van een nieuwe e-mail. Berichtje in je scherm, iemand heeft gereageerd op je vraag in Twitter. Je kijkt op je telefoon en ziet een rood vierkantje met 12 ongelezen berichten in Facebook.

Het leek wel of de telefoon en de meldingen op mijn tablet bepalen wat ik moest doen.

Nog niet zo lang geleden heb ik alle meldingen, trillingen, rode vierkantjes bij de app, meldingen op de startpagina, uitgeschakeld.

De telefoon staat standaard op trillen. Komt er een SMS dan trilt de telefoon. Bij een bericht in Slack of Whatsapp krijg je een melding op het scherm. Dit zijn ‘belangrijke’ meldingen voor mij. Berichten van klanten of mijn team.

Alle andere meldingen zijn niet meer zichtbaar. Als ik naar Facebook, Twitter, Instagram, E-mail ga, dan weet ik wel dat er berichten zijn die ik nog niet gelezen heb.

Ik bepaal zelf wel wanneer ik naar deze apps ga en de berichten lees. Wanneer het past in mijn agenda.

Het is mijn leven. Mijn drive om dat éne ding gedaan te krijgen, om mijn klanten te helpen.

Follow

About the Author

Erno is de Social funnel Specialist. Zijn missie, de slechte online resultaten van goede bedrijven de wereld uit helpen. Cursussen, Advies en Coaching voor ondernemers en organisaties. Winstoptimalisatie van jouw online marketing en verkoop dat is waar je Erno voor inschakelt. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show en wekelijkse case study videos. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

Leave a Comment: