Je hoort het vast vaker, “Kies een doelgroep!”
Ik heb het zelf ook heel vaak gezegd. Sterker nog ik heb een boek met de titel “Kies je doelgroep”. Ondertussen heb ik ervaren dat het kiezen van een doelgroep niet handig is.
Nee, het is ook niet Kies je niche. Een hele specifieke groep die nog veel kleiner is dan een doelgroep. Een niche is wel handiger dan een doelgroep omdat ze veel kleiner is. Maar… ook hier heb ik ervaren dat het niet werkt.
De twee grote nadelen van het kiezen van een doelgroep of niche is:
- je moet kiezen, en dus ook dingen laten vallen en dat willen we niet.
- het is denkbeeldig. Je maakt een omschrijving van een doelgroep of niche op papier achter je bureau. Je schrijft de kernmerken op van jouw ideale klant.
Deze ideale klant – de kern van de doelgroep of niche – bestaat niet in het echt. Ze bestaat alleen in jouw gedachten. Jij hebt deze bedacht en samengesteld.
De uitdaging, vind maar eens iemand die voldoet aan deze beschrijving. Met jouw beschrijving in de hand ga maar eens op zoek naar je ideale klant op LinkedIn, Facebook of bij een netwerkbijeenkomst. Kom je haar tegen? Nee.
Kiezen voor één doelgroep of één niche is ook veel te moeilijk. Je hebt gehoord dat het moet maar het lukt je niet. Er zijn veel meer dingen die je graag doet. Er zijn veel meer mensen en bedrijven die je graag wil helpen. Je kunt veel meer mensen helpen met jouw coaching.
Moet je je dan op iedereen richten?
Nee, dat is ook niet handig. Door je site en je aanbod voor iedereen te schrijven trek je niemand aan. Niemand herkent zich in een te brede en vage omschrijving. De mensen die jij heel goed kunt helpen voelen zich niet aangesproken.
Het is dus geen doelgroep of niche en ook niet iedereen.
Dus je moet toch kiezen?
Schrijf eens op voor jezelf. Wat is de dienst of het product in je huidige aanbod waarmee je veel meer mensen wil helpen? Welke dienst of product wil jij veel meer verkopen? Schrijf deze in je notitieboekje.
Kijk nu eens naar je huidige klanten.
Selecteer de leukste klant, waarmee je het meeste plezier hebt. Jij bent blij met haar, en zij is blij met jou. Je boekt goede resultaten met jouw coaching. Haar wil je graag die dienst of product verkopen die je zojuist in je notitieboekje hebt opgeschreven. Ze heeft het dus nog niet afgenomen.
Schrijf in je notitieboekje de naam van deze klant. Jouw doelklant.
Is het een bedrijf? Schrijf dan de naam op van de beslisser binnen dit bedrijf voor deze dienst of product.
Nu komt het belangrijkste!
Maak een afspraak voor een interview met jouw doelklant. Een gesprek, in een ontmoeting of via de telefoon of Skype bijvoorbeeld. Een ontmoeting is beter.
De ervaring is dat de doelklant jou graag helpt. Ze zeggen graag ja tegen het interview door jou.
Tijdens dit interview ga je niets verkopen!
Je stelt alleen vragen en schrijft de antwoorden van jouw doelklant op.
In dit interview wil je drie dingen leren van je doelklant:
- waar ze mee worstelen,
- wat ze willen bereiken,
- en de context.
Dit schrijf je op in de exacte woorden van de klant.
Je zult verbaasd zijn wat je allemaal gaat leren van je klant.
Je wil natuurlijk meer dan één klant.
Gebruik vanaf nu de woorden van jouw doelklant om de worsteling en de behoefte te beschrijven. Koppel dit aan jouw dienst of product. Nu ga je mensen aantrekken die lijken op jouw doelklant voor deze dienst of product.
Je trekt mensen aan die lijken op je doelklant waarmee jij het liefste werkt.
En je verkoopt nu het product of dienst waarmee jij graag mensen helpt.
Dat is het.
Dit was stap 1 op weg naar meer klanten en meer vrijheid.
Er zijn 4 kernstappen om te komen van waar je nu staat met je coachingsbedrijf naar meer vrijheid. De komende paar weken een serie van 4 artikelen om je bij deze kernstappen te helpen.
Heb je vragen hierover? Stel ze gerust hieronder.
Ha Erno,
Wat een goed verhaal. Heel schokkend dat je de doelgroep en de niche in de prullenbak gooit. Maar eigenlijk was ik het al heel lang met je eens. Ik heb ook nooit doelgroepen gehad. Voor aanbieders van brede diensten is dit inderdaad nodeloos beperkend. Wel is het heel goed van je dat je jouw lezers aanzet tot het bestuderen van hun klanten. Dat is een heel goede manier om tot ideeën voor nieuwe klanten of activiteiten te komen. Chapeau!
Groeen, Ben Menting
Moedig om hier afstand van te nemen, Erno! Het heeft mij ook aan het denken gezet. Ik merk dat een aantal klanten van mij er wel baat bij heeft om hun aanbod iets mer op een bepaalde doelgroep te richten waardoor het duidelijker wordt.
Maar als je vanuit doelgroepbenadering naar individu-benadering gaat, om die dan te benaderen en hem of haar het gevoel bij je krijgt dat hij of zij precies bij jou bij de juiste coach zit, dan kan is dat nog beter uitpakken.
Een aantal mensen waren verbaasd dat ik een boek heb geschreven over Kies je doelgroep en dan hier zeg dat het kiezen van je doelgroep niet goed is.
Twee opmerkingen hierover:
Echt heel interessant! Mega bedankt! Hier kan ik tenminste iets mee! Super! Ik denk dat ik alle andere nieuwsbrieven overboord gooi en de jouwe ga volgen. Fantastisch! Fijn weekend!
Dank je wel voor je enthousiaste reactie Ann. Ik blijf schrijven en sturen 🙂