Wat is jouw kanaal?

Ga in gedachten terug in de tijd naar het moment dat je voor jezelf begon. Het moment dat je bij de Kamer van Koophandel je bedrijfsnaam vol trots liet inschrijven en een uitdraai van de inschrijving kreeg.

Je bent voor jezelf begonnen met een product of dienst in je achterhoofd. Wat heb je als omschrijving opgegeven bij de Kamer van Koophandel?

beacon port channel - kanaal baken

Staat jouw klant in omschrijving bij de Kamer van Koophandel? Staat jouw kanaal in deze omschrijving? Of beschrijf je vooral de producten en diensten die je levert.

Wees de baken voor jouw doelgroep. Zorg er voor dat ze je van afstand herkennen, dat je duidelijk en eenduidig bent. Een product, dienst of merknaam maakt je niet uniek.

In de presentatie van Egbert Jan van Bel (auteur van Kloteklanten) tijdens Achterhoek Connect op 18 april kwam duidelijk naar voren dat het denken in product of merk uit is.

De komende jaren zal het bij de grote bedrijven steeds meer gaan over kanaal denken en klant denken. Iets wat voor de zelfstandige ondernemer heel gewoon is. Toch?

Van massa, via kanaal naar klant

Als zelfstandige ben je niet in staat om te concurreren met de grote merken. Jij moet keuzes maken. Waar stop ik mijn geld in en waar stop ik mijn tijd in.

Een paar voorbeelden waar grotere bedrijven nu ook deze kant op gaan.

marketing van 1950 2020 ejvanbel
Egbert Jan van Bel

Een voet aan de grond in een interessante markt met een eigen kanaal.
Dat is wat Deli XL deed. Ze waren niet thuis in de horeca branche en zagen wel een potentie.

Met een budget van € 100.000 werd een kanaal opgezet, ‘onafhankelijk’ van DeliXL. Dit kanaal is FoodReporter. Een site met artikelen en video’s rondom de horeca.

“DeliXL is met foodreporter uitgever gaan spelen.”, zei Egbert Jan van Bel. “Foodreporter is een mooi voorbeeld wat je zelf ook kunt doen.”

Vraag tussendoor waar denk jij dat McDonalds het meeste aan verdiend? (laat het horen in de reacties hieronder)

Van product voor de sportschool naar een vereniging van indoorroeiers
Jacques Klok kwam tijdens zijn studie in aanraking met Concept2 roeimachines. Hij bracht dit product naar de Benelux en bouwde een bedrijf op rondom dit product voor de sportcentra.

Bij de verandering van de markt een paar jaar geleden kwam Jacques tot de conclusie dat het niet meer alleen om de sportschool ging (product en diensten). Deze markt was verzadigd en voor de groei moest er iets anders gebeuren.

Concept2 Benelux starte een vereniging voor droogroeiers, Drooog.nl. Jacques ontdekte, de roeier is mijn klant, een nieuw kanaal.

Het kanaal bestaat uit blogs en een forum waar de leden berichten kunnen delen en elkaar kunnen helpen. Waar Concept2 blijft denken in het product denkt drooog.nl in kanaal.

Door het denken in kanaal kan Jacques nu ook andere producten verkopen aan deze klanten en leden, denk bijvoorbeeld aan voeding.

Social Marketing plan

De evolutie in vraag.

social marketing plan ejvanbel
Egbert Jan van Bel

Vragen voor jou:

  • Welk kanaal past bij welke klant?
  • Welk product past bij welk kanaal?
  • Welke klant wil welk product?

Kijk naar je producten en/of diensten en onderzoek op welk kanaal dit past bijvoorbeeld. Of kijk naar je ideale klant en onderzoek welke producten ze nog meer willen.

Presentatie

Dit is de presentatie van Egbert Jan van Bel tijdens Achterhoek Connect

Mijn overgang van dienst naar klant en kanaal

Het is een onderwerp waar ik zelf ook lang mee worstelde. Volgens mij krijg ik er steeds meer grip op en daardoor plezier in.

In het boek Kies je doelgroep lees je mijn verhaal over deze worsteling van de afgelopen 6 jaar en de 8 stappen hoe jij deze worsteling kunt verminderen.

Sinds het boek klaar is ben ik weer een stap verder. Het kiezen van je doelgroep en opzetten van een kanaal is een dynamisch proces. 🙂

Sinds de zomer 2012 heb ik gewerkt aan de keuze van mijn kanaal; Family and Business Balance for Coaches. Een onderwerp waar al heel lang mijn passie ligt. Hoe combineer je een bedrijf met je gezin.

Hoe laat je een bedrijf groeien en tegelijkertijd je gezin groeien zonder dat je er aan onderdoor gaat. Op dit moment ben ik aan het ontdekken en onderzoeken hoe ik hier een goed kanaal van kan maken, met producten, artikelen, interviews, video’s en meer.

Het mooie is dat wat ik tot nu toe heb gedaan over klanten aantrekken via internet past precies in dit kanaal, in de pijler aandacht voor je bedrijf.

Hoe krijg je meer klanten en groeit je bedrijf met behulp van internet. Hierdoor krijg je meer tijd voor de andere aspecten in het leven.

Wat is jouw kanaal?

Er zijn zo veel verschillende platformen, je kunt niet overal zijn als zelfstandige. Maak keuzes. Deze keuze begint bij wie jij wilt helpen, wat is jouw onderwerp en waarom?

Dan kun je de doelgroep leren kennen. Vertel, deel, vraag en je weet wat ze interesseert, waar ze uithangen, waar ze de informatie halen voordat ze kopen.

Vind jouw authentieke kanaal. Wat is het wat je ‘moet’ doen.

Wie is jouw doelgroep? Wie ‘moet’ jij ondersteunen?
Let op, iedereen is niet het juiste antwoord. Het is onmogelijk iedereen te helpen.

Wil jij werkelijk een bijdrage leveren aan de wereld dan kies jij wie je wilt en kunt helpen. Je kiest hiermee dus ook wie je niet wilt helpen.

Credit foto: Adam Jenkins – Orontes Beacon

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

2 reacties

  1. Hallo Erno, mooi artikel, eentje om over na te denken. Ik ‘broed’ er even op, laat het bezinken en dan laat ik je ook ooit nog weten hoe het zich heeft ontwikkeld bij mij. Groet, Sandra

    1. Mooi Sandra. Je kunt natuurlijk ook altijd hulp inschakelen waardoor het proces versneld. Dat heb ik ook gedaan.

      Eerst in 2008 met Laura Babeliowsky (zie mijn boek Kies je doelgroep) en in de zomer 2012 nog een keer met Liz Strauss (Family & Business Balance) en daar werk ik nu aan.

      Als je mijn hulp nodig hebt laat het me dan weten.

Reacties zijn gesloten.