Kies je doelgroep: klanten spreadsheet

Inzicht in je klanten

Nu je een eerste overzicht hebt van je klanten (pag. 145), ga je de lijst aanvullen met meer gegevens, zodat je de overeenkomsten gaat vinden tussen de klanten van wie je vrolijk wordt.

Probeer zo veel mogelijk gegevens van de bestaande klanten te achterhalen. Eerst de eenvoudige informatie die je kunt vinden op het internet en daarna de informatie waar je wat meer moet terugvallen op de gesprekken met die klant. Al deze informatie verwerk je in de spreadsheet (download jouw sjabloon voor Excel of voor Open Office).

Stap 1: schrijf alle basisgegevens van je klanten op. Denk hierbij aan:

Kies je doelgroep - sjabloon klanten inzichtAlgemeen deel

  • Naam van het bedrijf
  • Naam van je contactpersoon
  • E-mailadres
  • Website
  • Bezoekadres
  • Plaats
  • Provincie, staat
  • Land
  • Welke producten en/of diensten ze bij jou afnemen
  • Omzet in de laatste twee jaar
  • Hoe de klant betaalt: vooruit, snel, op tijd of te laat

Zakelijk

  • Industrie
  • Aantal medewerkers
  • Soort bedrijf
  • Geografische focus van het bedrijf
  • Omzetniveau

Privé

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Relatie
  • Kinderen
  • Werk of geen werk
  • Beroep
  • Inkomen: 10K-20K, 20K-40K, 40K-80K, 80K-250K, 250K-1M, >1M
  • Opleidingsniveau: lagere school, middelbare school, middelbare beroepsopleiding, hogere beroepsopleiding, universiteit
  • Hobby’s

Emotioneel

Dit onderdeel is wat lastiger, zeker in het begin als je de klant nog niet goed kent. Hiermee probeer je het emotionele beslissingstraject van de klant te achterhalen.

  • Waarden
  • Angsten
  • Wensen
  • Behoeften
  • Doelen
  • Wat ze willen bereiken in het leven
  • Wat ze nog missen

Van de meeste klanten heb je nu een aardig overzicht, maar er ontbreekt ook nog veel informatie. De komende maanden vul je dit overzicht steeds verder aan. Nu je weet welke informatie je nodig hebt voor een beter inzicht, stel je betere vragen stellen, waardoor je de klant sneller kunt plaatsen. Bij sommige antwoorden maak je eerst een schatting, zoals bij het inkomen en het opleidingsniveau, en die verbeter je als de echte gegevens ter sprake komen.

Wanneer je de lijst invult, zie je waarschijnlijk al snel gelijkenissen tussen je klanten. Ook al zijn nog niet alle gegevens bekend. Je ziet verschillen en overeenkomsten. Klanten met wie je graag werkt hebben overeenkomsten, de klanten van wie je minder vrolijk wordt ook.

Hiervoor kun je ook gebruik maken van CRM software (Customer Relation Management), zoals ACT! Of online oplossingen, waarbij je een virtuele assistent kunt inzetten voor het bijhouden van de gegevens en je er zelf overal toegang tot hebt. Online oplossingen als Highrise van 37signals, Salesforce.com of ContactZilla. Toch heb ik me ook heel lang gered met de eenvoudige spreadsheet (download jouw sjabloon voor Excel of voor Open Office).