Voor meer bezoekers naar je website focus op SEO of Social Media?

Als je net (opnieuw) begint met je blog en/of website is het dan slim om je te concentreren op zoekmachine optimalisatie (SEO) of op de social media en sociale netwerken? Een interessante vraag. Wat ik zou doen? Zo als gewoonlijk hangt het af van de situatie.

Waar komt deze vraag zo vandaan?

Via een bericht op Facebook van Scott Stratten (UnMarketing) kwam ik op een interessant artikel wat weer een reactie was op een ander interessant artikel.

Je bent al succesvol – focus social media

Stel je bent een succesvol ondernemer, het gezicht van je bedrijf. Je hebt een onderneming met een paar mensen, of werkt met freelancers, of werkt helemaal alleen maar jij bent je onderneming. In jouw vakgebied geniet je bekendheid en ben je succesvol. Je wordt benaderd via je netwerk, via aanbevelingen van je relaties. Nu ben je op zoek naar nieuwe klanten via andere kanalen, zoals het internet.

Je bent bekend, je hebt al een uitgebreid netwerk. Focus dan op social media. Dit betekent ook dat je website en blog goed in elkaar zitten, goed worden gevonden door de zoekmachine en snel in beeld komt. Maar je focus ligt bij de sociale netwerken.

Noot: een blog is ook social media.

Waarom focus op social media als je al bekend bent?

Jij moet het hebben van je relaties. Je netwerkt veel en hebt veel contacten. Zij helpen je om nieuwe opdrachten te krijgen. Social media en sociale netwerken draaien om relaties. Net als in de netwerken waarin je elkaar fysiek ontmoet gaat het om geven. Hoe meer je geeft des te meer je krijgt.

Social Media geeft jou de kans om te geven aan nieuwe mensen, mensen die in het netwerk zitten van je bestaande contacten. Zoek het deel van jouw fysieke netwerk op in de virtuele netwerken en maak ook daar de verbinding. Geef kennis en contacten en je zult zelf online steeds meer nieuwe connecties krijgen.

Als jij dan de artikelen van je website verspreid over de sociale netwerken zullen je contacten helpen bij het verspreiden van je artikelen. Deze artikelen moeten wel van waarde zijn voor je doelgroep.

Zo kun je artikelen schrijven voor je blog en verspreiden via Facebook, Twitter en LinkedIn bijvoorbeeld.

Zoals al eerder gezegd de structuur van je website is goed, bijvoorbeeld met WordPress gebouwd. De artikelen in je website zijn zinvol voor je doelgroep en je hebt een duidelijke focus. Dan is mijn advies maak je niet te druk over SEO maar besteed je tijd vooral aan relaties via de social media.

Je bent net gestart – focus SEO

Nu ben je iemand die net begint. Je hebt je baan opgezegd en gaat iets anders doen, een ander onderwerp en je bent net je eigen bedrijf gestart. Je hebt nog geen netwerk maar je wilt wel klanten via het internet.

Blog alsof je leven er vanaf hangt. Doe dit met de juiste middelen, gebruik bijvoorbeeld WordPress. Sites die zijn gebouwd met WordPress worden meestal snel en goed gevonden in de zoekmachine. Schrijf iedere dag een artikel dat zich concentreert op je doelgroep (zo klein mogelijk).

Gebruik in de titel van het artikel de belangrijkste woorden waarop je gevonden wilt worden. Schrijf over de problemen van je doelgroep en geef oplossingen. Ieder probleem is een nieuw artikel. Gebruik de steekwoorden in het artikel. Gebruik de tags.

Gebruik de adviezen van Roy Huiskes, Joost de Valk en Frederick Townes om je site te verbeteren.

Nodig mensen en websites actief uit om een link op te nemen naar je site. Als je goede artikelen schrijft krijg je vanzelf links naar je website, maar omdat je nieuw bent loont het om dit actief zelf ook te doen. Let op, maak wel persoonlijk contact met de eigenaar van de site, en zorg dat jij de link ook op je site hebt opgenomen. En belangrijker nog, investeer alleen tijd in links op sites die passen bij jouw onderwerp.

Maak je site zo snel mogelijk. Doe onderzoek hoe snel je site nu is bijvoorbeeld via Pingdom en kijk waar je de site nog kunt verbeteren. Heb je meer geld dan tijd? Huur dan een expert in om dit voor je te doen, het is technisch werk.

Bouw ondertussen rustig aan je netwerk op de sociale platformen als LinkedIn en Facebook. Als je doelgroep de consument kies dan voor platformen waar je deze ook vindt, Hyves en Facebook bijvoorbeeld. Is de zakelijke klant jouw doelgroep, dan is LinkedIn een effectief platform.

Erwin Blom gaf eerder inzicht in het verkeer naar zijn site waarbij de social media, met Twitter als koploper veel meer verkeer oplevert dan Google. Google, ik heb er weinig aan …

Voor ernohannink.nl komen de bezoekers nog steeds het meeste via de zoekmachine (60%).

Leer meer over bloggen of start met de Cursus Social Media Marketing voor jullie bedrijf.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

3 reacties

  1. Dit artikel geeft een duidelijk advies. Mooi.

    Ik moet nog de andere achtergrond artikelen lezen, maar jouw 60% nog via zoekmachine vind ik opvallend. Ik had eigenlijk verwacht dat voor jouw (boek, actief op blog, Twitter en Facebook) het merendeel van je bezoekers via social media zouden komen.

    1. Ja Johan, waarschijnlijk ben ik niet aardig genoeg op de sociale netwerken 🙂
      Het is natuurlijk wel mijn doelstelling om veel mensen te trekken naar mijn site en de zoekmachine speelt daar een belangrijke rol in voor mensen die een oplossing zoeken voor hun probleem.
      Verder zorgt de herhaalde contacten via de nieuwsbrief en de social media voor vertrouwen.
      Vergeet verder niet dat mijn doelgroep zelfstandige professionals zijn die nog niet zo actief zijn met social media en hier juist de tips en oplossingen vinden.

Reacties zijn gesloten.