De misvatting over talent – 2. de vonk

By Erno Hannink | 01 - Aandacht voor jezelf

okt 20

Vaardigheden ontwikkelen vraagt om toegewijde oefening zoals je in het eerste artikel in deze serie hebt gelezen. Maar toegewijde oefening is niet gemakkelijk, het vraagt energie, passie en doorzettingsvermogen.

Het vraagt om motivatie; daar gaan we het nu over hebben in deze serie. De vonk waardoor de energie die al van binnen zit gaat branden.

Deze vonk komt van buiten. De vonk is bijvoorbeeld een persoon die resultaat boekt waardoor jij gaat denken, waarom zou ik dat niet kunnen?

misvatting talent De Vonk

Het is niet eenvoudig, want je wil graag iets bereiken in de toekomst en daar moet je nu hard voor werken. Terwijl je niet eens weet of de toekomst dat ook gaat brengen.

Het gaat over het gevoel van een groep waar jij in de toekomst bij wil horen. Vaak zijn het kleine tekens die je zelf niet eens in de gaten hebt. Een combinatie van kleine vonkjes die de grote tank brandstof ontsteken als energie die je nodig hebt voor de toegewijde oefening.

En het gevoel dat jij ergens bij wil horen is een primitief instinct. Een eenvoudig signaal dat onze ingebouwde motivatie activeert, die onze energie en aandacht trechteren naar een doel. Deze ingebouwde motivatie zit in je reptielenbrein, de amygdala.

Het universele principe dat voor ons allemaal geldt:

  1. voor talent is toegewijde oefening noodzakelijk;
  2. toegewijde oefening heeft heel veel energie nodig;
  3. een primitief signaal triggert een enorme stroom van energie.

Het primitieve signaal

Gemiddeld ontvangen tieners dit signaal tijdens de kern ontwikkelingsperiode van het brein, waarin de informatie verwerkende structuren heel ontvankelijk zijn voor myeline. Dit is het isolatiematerialen voor de circuits in je brein. Myeline zorgt er voor dat vaardigheden steeds sneller toegankelijk zijn en wordt de actie een automatisme.

Een aantal van dit soort primitieve signalen zijn:

  • je ziet iemand die jij wilt worden;
  • je wil bij een groep horen;
  • je bent niet veilig (bijvoorbeeld kinderen waar een ouder op jonge leeftijd is overleden);
  • je loopt achter (het vierde, vijfde of zesde kind)

Zie het boek, The Talent Code, voor de voorbeelden en onderzoeken waaruit deze primitieve signalen zijn afgeleid.

Veiligheid en het gevoel bij een groep te horen zijn twee sterke primitieve signalen. Een ander sterk primitief signaal is schaarste.

Deze primitieve signalen zie je ook vaak terug in verkooppagina’s. Je spreekt de primitieve gevoelens aan om de energie van de lezer te ontsteken, om actie te ondernemen. Denk aan schaarste (maar x plaatsen, nog maar x dagen), bij de groep horen (een geheim Facebook groep), een voorbeeld rol (de coach vertelt haar eigen verhaal en over haar succes).

En terecht, want je kunt dit zien als manipulatie, en je kunt er ook naar kijken dat je de mensen een trigger geeft om dat te doen wat al heel lang van binnen zit. Jij helpt ze om een bepaald vaardigheid te ontwikkelen. Daarbij geef je ze de vonk om de voorraad energie te ontbranden die ze nodig hebben om toegewijd de oefeningen te doen die nodig zijn voor de vaardigheid.

De plek

Wat Coyle verder opviel is dat de broeinesten van talent er ongeveer hetzelfde uit zien, en dat is niet wat je verwacht. Ze waren allemaal wat armzalig, miezerig, slecht onderhouden gebouwen, geen plek waar je veel plezier beleeft.

Volgens prof Bargh (Yale) heeft dit een reden. In een mooie, warme, fijne omgeving schakelen we als van nature onze inzet uit. Waarom zou je werken? Je bent er al. Ziet de omgeving er lastig uit dan ben je Nu gemotiveerd.

Een mooie locatie voor jouw workshops en trainingen kan wel eens een heel ander effect op de deelnemers hebben dan je verwacht. Ik ga dit testen voor de locaties van mijn workshops en trainingen. Zoals in de masterclass hyperspecialisatie

De juiste woorden

De juiste woorden gebruiken is het belangrijk, een paar woorden verschil met een gigantisch effect. De woorden die we gebruiken om onze kinderen te motiveren/belonen hebben een groots effect

Een voorbeeld van een onderzoek met 400 kinderen in de 5e klas van de basisschool in New York. Ze kregen allemaal redelijk eenvoudige puzzles. De helft van de kinderen werden beloond op basis van kennis (“You must be smart at this”). De andere helft werd beloond op basis van inzet (“You must have worked really hard”).

De kinderen kregen nog een test. Nu konden ze kiezen voor eenvoudige en lastige puzzles. Negentig procent van de kinderen die werden beloond op basis van inzet kozen voor de lastige puzzles. Het grootste deel van de kinderen die werden beloond op basis van kennis, kozen de eenvoudige puzzles. De laatste groep is beinvloed: neem geen risico’s op fouten, lijk slim.

Een volgende ronde kreeg iedereen lastige puzzles. Geen van de kinderen scoorde goed. Maar de reacties waren verschillend. De ‘inzet groep’ toonden inzet, probeerden nieuwe dingen. De ‘kennis groep’ hadden een hekel aan de lastige puzzles.

Als laatste kregen alle kinderen weer eenvoudige puzzles. De kinderen in de inzet groep hadden de score met 30 procent verbeterd ten opzichte van de eerste keer. De kinderen in de kennis groep hadden juist een 20 procent slechtere score.

Alles op basis van de beloning, 6 woorden.

De woorden die je gebruikt om te belonen doen er dus toe (bij een kind). Ook in de broeinesten van talent worden woorden gebruikt die de waarde voor inzet en langzame vooruitgang stimuleren in plaats van belonen op talent of kennis, zag Coyle.

Discipline

Coyle heeft in het boek in dit onderdeel ook een hoofdstuk besteed aan een bijzondere school in de VS, KIPP (Knowledge is Power Program – Wikipedia). Het gaat over een school die alle leerlingen wil voorbereiden voor college, onafhankelijk van hun afkomst. Dus ook (vooral) de kinderen uit achterstandswijken. Want als je eenmaal naar college gaat dan maak je een kans in de maatschappij is de mening van de oprichters (en ouders).

Opvallend in deze school is de strikte structuur. Alles luistert heel nauw. Alles is vastgelegd wat je moet doen als leerling en leraar. En alles in de school herinnert je continue aan het doel waarvoor je dit allemaal doet, college.

Structuur en discipline zijn extreem belangrijk in deze basisschool.
Kan duidelijke structuur en discipline een positief effect hebben op de deelnemers van jouw training of workshop of mentorprogramma? Gaan voor dat éne doel.

Zelf discipline is een belangrijke indicatie op succes voor deze leerlingen. Dit geldt vast en zeker ook voor de deelnemers aan jouw programma. Hebben ze voldoende zelf discipline om jouw programma succesvol af te ronden en met de nieuwe vaardigheid succes te boeken?

Hoe kun jij jouw klanten helpen bij deze zelf discipline.
Hoe coach je een deelnemer naar succes?

Het boek via Amazon.co.uk -> The Talent Code: Greatness isn’t born. It’s grown (aff)

Dit was deel 2 van deze serie:

Volgende week deel 3. Volg je de e-mails van mij dan krijg je ook nog een deel 4.

Credit foto: darkday Under the fire dome via Flickr

About the Author

Ik help zelfstandige professionals (ZP-ers) internet slim te gebruiken zodat ze meer klanten krijgen. Klanten aantrekken is de sleutel. Mentor, auteur en spreker over Klanten Aantrekken. Auteur van het boek Laat de klant naar jou komen en Kies je doelgroep. Initiator van verschillende evenementen als SOBCon Europe, SMC Netherlands, SMC Amsterdam, WordCamp Netherlands, Social Media Event. Balans in ondernemerschap en familie is belangrijk. Getrouwd met Monique en vader van onze zoon en dochter. Oprichter van Hannink Online Media (een netwerk bedrijf). Meer over Erno op de Over mij pagina

Leave a Comment:

Leave a Comment: