De nieuwe podcast starten

In januari van 2015 ben ik gestart met een nieuw podcast avontuur. Ondertussen heb ik meer dan 35 afleveringen online staan.

Je vindt de aflevering op numberonecoachbiz.com. De #1CoachBiz Podcast

nieuwe podcast

Het ‘probleem’ van deze podcast is dat de Engelstalige afleveringen en de Nederlandstalige interviews door elkaar staan. Dit blijkt voor veel mensen net iets te lastig.

Er zijn klanten die alleen naar Nederlandse afleveringen luisteren. Waarbij de introductie van mij telkens in het Engels start en de rest van de aflevering in het Nederlands is.

Tegelijkertijd haken buitenlandse mensen af die via iTunes in aanraking komen met een Nederlandstalige aflevering. Ze verstaan er niets van.

Ondertussen hebben al heel wat Nederlandse coaches geluisterd naar de verschillende afleveringen. Om meer Nederlandse coaches te helpen wil ik graag meer Nederlandse coaches interviewen.

Tegelijk wil ik graag succesvolle internationale coaches blijven interviewen. Blijven leren over hoe zij hun bedrijf en coaching vermarkten. Op de marketing en verkoop kant zit het vaak toch net iets slimmer in elkaar, niet altijd, maar wel vaak.

De hoogste tijd om dit op te splitsen in twee afzonderlijke podcasts.

Nieuwe podcast

Er komt dus een Nederlandse podcast met alleen maar Nederlandstalige afleveringen. De podcast krijgt drie afleveringen per week, twee korte en één langere:

  1. maandag: een samenvatting van het interview met de internationale coach van afgelopen vrijdag, ongeveer 5 minuten
  2. woensdag: ik vertel over een bepaald onderwerp, ongeveer 5 minuten
  3. vrijdag: interview met opvallende Nederlandse coach, 30-40 minuten

De nieuwe podcast start woensdag 2 september.

De internationale podcast heeft haar eigen website. De Nederlandstalige podcast komt op decideforimpact.com en wordt hierin volledig geïntegreerd tussen de andere artikelen.

Stappenplan wat in te doen heb voor de lancering van de nieuwe podcast:

  1. Kiezen naam voor de podcast
  2. Intro en outro voor de podcast
  3. Banner (afbeelding) voor iTunes
  4. Eerste 2 afleveringen online op 4 september
  5. Promotie voor de podcast om in ‘Nieuw en opmerkelijk’ te verschijnen

1. Naam kiezen podcast

Op dit moment werk ik dus aan de naam. Hiervoor heb ik de afgelopen dagen al hulp gevraagd via Facebook.

Namen die ik heb bedacht:

  • ErnoHannink
  • Verdubbel Academy
  • Verdubbelaars Academy
  • Verdubbel je coachingsbedrijf
  • #1CoachBedrijf

Volgende de meeste reacties is het slim om mijn eigen naam te gebruiken, dat is al een sterk merk.

2. Intro en outro

Dit is een muziek en voice over die de podcast aankondigen. Een herkenningspunt voor iedere aflevering. Het is kort, 10-30 seconden. Je hoort het ook in de #1CoachBiz podcast, luister naar een willekeurige aflevering.

Ik vind het professioneel en mooier klinken als de aflevering met een goede intro begint.

Lastig is dat ik deze stap pas in gang kan zetten als ik de definitieve naam heb gekozen. Ondertussen schrijf ik het script voor deze intro.

Het maken van deze intro/outro besteed ik uit aan Music Radio Creative.

3. Banner voor iTunes

Het belangrijkste platform voor de podcast is iTunes. Daar zitten de meeste luisteraars die gewend zijn aan podcasts. Luisteraars die op zoek zijn naar interessante tips en informatie. Die graag luisteren naar deze tips ipv lezen.

Voor een goede weergave – lees professionele – van de podcast in iTunes heb ik een banner nodig. Deze besteed ik uit aan Jenny Hamson, Fivver of freelancer.com.

4. Eerste afleveringen online

Om goed zichtbaar te worden in iTunes is het handig dat je in de eerste paar dagen veel downloads krijgt. Veel downloads betekent veel mensen die luisteren (voor een deel) naar de afleveringen.

Tenminsten 1.000 downloads in een paar dagen zorgt er voor dat je goed scoort in ‘Nieuw en Opmerkelijk’. Dit is belangrijk want dan krijgt mijn podcast voor de eerste 6 weken veel aandacht en daarmee ‘nieuwe’ luisteraars.

Om de luisteraar terug te laten komen is het belangrijk dat iedere aflevering van goede kwaliteit is.

De eerste aflevering op woensdag wordt een soort introducutie, waar gaat de podcast over. De tweede aflevering is een interview. En dan rolt de sneeuwbal langzaam verder.

5. Promotie van de podcast

Het is dus belangrijk de podcast in de eerste paar dagen veel aandacht te geven. De podcast onder de aandacht brengen bij de juiste mensen.

Promotie via:

  • e-mail aan de abonnees op mijn tips
  • vermelden in emails
  • vermelden op de site
  • in verschillende platvormen zoals Stitcher, Player.fm, Soundcloud
  • onder de aandacht bij andere podcasters
  • een korte email naar de A en B contacten in mijn 250×250 lijst

Doelstelling Nederlandse podcast

1. Met deze podcast wil ik life en business coaches ideeën en inspiratie geven over hoe ze hun coachingsbedrijf kunnen verbeteren. Interviews met succesvolle coaches. Ervaringen van mijzelf met klanten.

  • hoe krijg je meer klanten
  • hoe krijg je meer omzet
  • hoe word je online zichtbaar
  • hoe werk je efficiënter

Ik kijk vooral naar de online kant van een coachingsbedrijf.

2. De podcast is voor mij ook een middel om de Verdubbel Academy (nu nog The Vault) onder de aandacht te brengen. Laten zien wat de Academy voor je kan doen.

3. De podcast is voor mij ook een middel om gave, bijzondere, interessante, succesvolle coaches te vragen voor een interview. Ik kan dan leren van deze coach door de juiste vragen te stellen.

4. Deze kennis kan ik weer gebruiken voor mijn klanten.

5. Met alle interviews met coaches, andere podcasts en blogs bouw ik aan een mooi netwerk. Dit maakt het eenvoudig om mensen aan elkaar te koppelen.

Bestaande podcast

De #1CoachBiz podcast wordt volledig Engels met één aflevering per week. Deze aflevering is een interview met een bijzondere internationale coach.

Iedere vrijdag staat deze aflevering online via de site en daarmee op iTunes.

Via de interviews en promotie van de verschillende afleveringen wil ik het aantal luisteraars uit bouwen.

Met de samenvatting van de Engels versie in de maandag aflevering van de Nederlandse podcast moet dit ook meer luisteraars trekken. Luisteraars die geen moeite hebben met een Engelstalige aflevering en aangetrokken worden door de bijzondere coaches.

Een podcast voor jouw bedrijf?

Iedereen kan tegenwoordig vrij eenvoudig naar een podcast luisteren.

De meest eenvoudige manier is via de smartphone, de mobiele telefoon. Installeren van een app waarmee je naar podcasts luistert is net zo eenvoudig als iedere andere app die je installeerd.

De meeste auto’s zijn tegenwoordig met een Bluetooth of USB koppeling uitgerust. Hiermee koppel je eenvoudig je smartphone aan je audio systeem in de auto. Zo luister je naar de podcast terwijl je naar je werk, klant of kantoor rijd.

In Nederland is de podcast en luisteren naar podcasts in opkomst. Hardlopen of wandelen en luisteren naar een of meerdere afleveringen van je favoriete podcasts gebeurt steeds meer.

10 ideeën waarom een podcast kan werken voor jouw bedrijf

  1. Het is een handige manier om de stem van jouw markt te worden. Zeker in Nederland is dit in opkomst en kun jij nog echt de stem worden.
  2. Als je wat moeite hebt met video is de podcast een mooie start. Het is eenvoudiger dan video. Je bent alleen maar hoorbaar en nog niet zichtbaar. Video is voor veel mensen een beetje te spannend.
  3. Je kunt mensen vertellen over hoe jij verbindt en hoe jouw coaching werkt. Door het eenmaal te maken en meerdere mensen kunnen het beluisteren. Ze horen jouw stem en leren je echt kennen.
  4. Je kunt experts in jouw markt interviewen. Je komt op een eenvoudige manier in contact met deze mensen door ze te vragen voor het interview. Je leert gratis van deze mensen door ze de juiste vragen te stellen.
  5. Je kunt jouw content bij de volgers krijgen op momenten dat ze geen artikelen kunnen lezen of video’s kunnen kijken. Denk aan tijdens het autorijden, rennen, fietsen of wandelen.
  6. Je wordt uitgenodigd voor interviews in andere podcasts.
  7. Je kunt gratis en eenvoudig promotie maken voor jouw producten of diensten in de iedere aflevering.
  8. Je kunt oude content opnieuw gebruiken en mensen kunnen opnieuw leren maar nu via audio. Denk aan oude maar goede artikelen, een boek, trainingen, webinars…
  9. Je krijgt uitnodigingen om te spreken omdat mensen je horen spreken.
  10. Je kunt case studies van jouw klanten of uit de markt laten horen.

De afgelopen dagen heb ik meerdere artikelen geschreven over het starten van een podcast. Dit is voor de leden van The Vault.

Voor jou als lezer van decideforimpact.com wil ik graag ook iets doen. Daarom werk ik aan een checklist ‘Start je eigen podcast’. Een uitgebreide PDF met tips waar je aan moet denken om je podcast te starten. Daarnaast de basis tips om direct te beginnen.

Wil je deze checklist ontvangen? Lees dan hieronder verder.

Credit foto: shutterstock

Een podcast starten?

Heb je al eens vaker naar een podcast geluisterd?
Heb je de #1CoachBiz podcast al beluisterd?

Ben jij klaar om je eigen podcast te starten?
Wil je de stem in jouw markt worden?

Laat hieronder weten of je interesse hebt in de Checklist ‘Start je eigen podcast’. Dan mail ik je deze wanneer deze checklist klaar is.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.