Hoger in Google en zoekmachine optimalisatie – Romano Groenewoud 1/2

Vandaag het gesprek met Romano Groenewoud van SEOgeek.

 

 

 

Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie.

Daarnaast trekt hij als digitale nomade Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken.

Door deze twee passies te combineren kan Romano de meest cutting edge SEO campagne aanbieden

die ondernemers helpt meer klanten te behalen via Google voor de scherpst mogelijke prijs.

 

Let op aan het einde van deze aflevering een mooi kado van Romano speciaal voor jou, een gratis audit van je site en een kosteloos consult. Blijf luisteren.

 

Veel plezier met de inzichten van Romano .

Episode 139

Show Notes

Je hier met Romano verbinden:

Transcriptie

Erno: Romano jij zit op dit moment in de Filipijnen en je bent een SEO expert. We gaan het hebben over SEO, een lastig onderwerp maar we gaan het zo verwoorden dat jij het hopelijk kunt gebruiken voor je website. Jij zit sinds 2013 in de Filipijnen, hoe ben je daar zo gekomen?

Romano: Reizen is altijd al een passie van mij geweest, samen met online marketing. Dit heb ik gecombineerd. Ik ben in 2012 op uitwisseling geweest in Spanje en toen werkte ik al. Dat ging prima vanuit het buitenland. Na mijn studie heb ik de volgende stap om het vanuit Azië te doen in sindsdien veel landen bezocht hier.

Erno: SEO gaat over online dus dat kan je op elke locatie uitvoeren.

Romano: Zo lang er maar goed internet is, kan het overal.

Erno: Jouw persoonlijke missie is het bevuilde vak zoekmachine marketing in een beter licht zetten. Wat is er bevuild?

Romano: Ik denk dat we allemaal wel een mails ontvangen van sales partijen die gouden bergen beloven. Sommige van onze klanten zijn er ook op in gegaan, maar het blijkt allemaal spam te zien. Die klanten lopen dan tegen te lamp. Die sales partijen zijn dan van de aardbodem verdwenen. Daarom heeft het een slechte naam. Iedereen met een internet verbinding kan beweren dat hij een SEO expert is. Er is geen drempel om in te stappen. Iedereen kan wat beweren.

Erno: Ik snap dat, maar het lijkt me lastig op partijen die de verkeerde methoden gebruiken te onderscheiden. Je kan gestraft worden als het bedrijf door Google niet geaccepteerde middelen gebruikt. Hoe ga je hiermee om?

Romano: In de eerste plaats zou ik niet ingaan op ongevraagde mails. Als die partij zo goed zou zijn, zouden ze wel goed gevonden worden in de zoekmachine. Dat is inbound marketing voor dummies.

Erno: Wat houdt dat in?

Romano: Inboud marketing is dat klanten door bijvoorbeeld te googelen je vinden. Je valt mensen niet lastig, die heet interuptie marketing. Dit komt van Seth Godin. Hiermee val je mensen meer lastig. Maak videos en artikelen en mensen zullen je vinden in hun zoektocht.

Erno: Ga dus niet in op e-mails die dingen beloven, ze lever vaak niet het goede resultaat op.

Romano: Precies, als ze het zelf zouden kunnen, zouden ze je nooit gemaild hebben. Je gaat ook niet een personal trainen aannemen van 200 kilo.

Erno: Oke, jij hebt je ongevraagd aangeboden voor deze podcast, haha. Daar ben ik dankbaar voor, het kwam omdat je aan een artikel hebt gewerkt over de zoekmachine optimalisatie trends van 2018. Daar staan een heleboel dingen in waarvan ik er een paar van met je wil doornemen. De 3 belangrijkste SEO factoren zijn content, links en rankbrain. Wat betekent rankbrain.

Romano: Een functie door door Google tot leven is geroepen. Het was al even actief voordat Google naar buiten bracht dat het er was. Er waren veel misverstanden over, maar rankbrain is een kunstmatige functie die Google helpt om lange zoektermen beter te doorgronden. Een voorbeeld is: Super Mario uitspelen zonder cheatcodes. Voor 2015 begreep Google dit niet zo goed. Het vooral voor termen die voor het eerst ingevoerd worden in Google, voor een algoritme is het moeilijk om te begrijpen wat wij precies bedoelen.

Erno: Dit is super interessant, het is een bijzondere toekomst waar we naartoe gaan. Artificial Inteligence zal het meer gaan overnemen.

Romano: Het is echt een black box, Google geeft er weinig over vrij zodat mensen het niet gaan manipuleren. Mijn vermoeden is dat rankbrain is dat het vooral kijkt naar de clicks van mensen, na de zoekopdracht. Na de opdracht ziet Google waar de zoeker heen gaat, of hij afhaakt of door gaat naar de 2e pagina om het antwoord te vinden. Op basis van die informatie kan Google uitzoeken wat de mensen echt bedoelen.

Erno: Dat klinkt als een goede ontwikkeling, hoe zou je hier met je website op in moeten spelen?

Romano: Een bekend SEO expert zegt dat je de zoekmachine moet zien als een blind, 5 jarig kind. Je moet het zo duidelijk mogelijk maken. Zorg voor zo min mogelijk oorzaken van misverstanden. Maak duidelijk voor welke termen je gezocht wil worden in Google. Laat hier geen twijfel over. Waar gaat de pagina over? Afbeeldingen zijn lastig, geef het bestand een goede naam. Pas die aan voordat je hem gaat uploaden. Nog belangrijke is de alt tag, een tag die je kunt invullen in je CMS. Hier kun je invullen wat er te zien in op de afbeelding. Dit beschrijft bijvoorbeeld voor slecht zienden via de screenreader wat er te zien in. Vul dit waarheidsgetrouw in zodat rankbrein er goed mee om kan gaan en het matchen met relevante zoekopdrachten. Het is onmogelijk om specifiek naar rankbrain te optimaliseren.

Erno: Wat zijn andere elementen die van belang zijn voor SEO?

Romano: De meest belangrijkste is de title tag, het is heel belangrijk dat je vooraan in de titel neerzet waar de pagina over gaat. De kopjes zijn ook belangrijk. Je hebt 1 H1, bovenaan en meerder H2’s en H3’s. Zo probeer je een pagina te structureren. Google ziet graag een duidelijke structuur. Je kunt ook een video embedden, afbeeldingen en links zijn ook belangrijk. Als je iets schrijft over voeding kan het handig zijn om het voedingscentrum te citeren. Legitimiteit wanneer je externe bronnen refereert. Hier wil je aandacht aan besteden.

Erno: Die externe links zijn een manier om van de website af te gaan. Is dat een nadeel?

Romano: Ik stel niet voor om links naar de directe concurrent te plaatsen, maar als je een claim maakt en iemand anders beschrijft dit met veel detail, kun je ernaar verwijzen, waar relevant. Het is ook normaal om bijvoorbeeld naar andere papers te referen. Dat onderscheidt Google ook, ze zien dit als een positieve zaak. Nogmaals, je wil niet in elke alinea naar andere websites gaan linken.

Erno: De laadtijd is ook belangrijk, wat zou die moeten zijn?

Romano: Dat ligt wel aan de pagina, maar minder dan 1.5 seconden. Trage pagina’s kunnen ook wel hoog in de resultaten komen. Er zijn trucjes om uit te halen waardoor je website beter gaat laden, het is een goede zaak om kwalitatieve hosting te kiezen. Je kunt gebruik maken van een CDM, die kan je website sneller maken, zoals CloudFlare. Het maakt een kopie van je pagina  en als iemand dan de website bezoekt zit er minder afstand tussen hun en de pagina, waardoor die sneller laadt. CloudFlare heeft gratis accounts, het kan geen kwaad om dit te proberen.

Erno: Moet je nog iets bijzonders doen voor mobiel gebruik?

Romano: Google prefereert responsive webdesign. Dat betekent dat je pagina gelijk is voor alle mediums. Het schaalt automatisch naar het beeld. Daar ligt de voorkeur voor Google. Een aparte website is een onverstandig idee, zeker nu de Mobile First Index eraan komt.

Erno: Wat houdt dat in?

Romano: De Google bot bezoekt je website en indexeert de pagina. Normaal gesproken is de user agent desktop. De Google bot kijkt primair naar de desktop versie van je website. De Mobile first index zal dit veranderen naar de mobiele versie. Bij desktop wordt content achter een lees meer knop minder zwaar gewogen door Google, ten opzichte van directe tekst. Dit gaat dus ook veranderen. Alle content wordt even zwaar gewogen. De release is onbekend maar ze gaan eerst de websites doen die al redelijk mobiel vriendelijk zijn. Grote website komen ook eerst, die hebben dit vaak op orde.

Erno: In een artikel heb je het over de Yoast SEO plug-in, een wordpress plug-in. Ik gebruik hem zelf maar jij hebt kritiek.

Romano: Mijn kritiek is met name dat het te veel aanzet tot bekropen van zoekelementen. Je moet duidelijk zijn maar je moet je term niet overal inproppen. Dat is onnatuurlijk. Yoast kan zeggen dat je pagina niet optimaal is maar dan kan hij nog steeds goed presteren. Het zegt niet zo heel veel. Kwalijk is ook dat de plug-in geen rekening kan houden met synoniemen. Google begrijpt dit veel beter, via Hummingbird.

 

 

 

 

 

 

 

Vergeet niet te abonneren op de Erno Hannink Show via iTunes, Stitcher of SoundCloud.

Kun je mij een groot plezier doen zodat meer ondernemers deze podcast kunnen vinden? Geef deze podcast jouw eerlijke beoordeling en recensie. Dit helpt mij enorm om deze podcast te verspreiden. Dank je wel hiervoor. Stuur me een korte e-mail om mij te laten weten dat je dit gedaan hebt en ik stuur je een verrassing.

Je kunt mij bereiken op podcast@ernohannink.nl Ik hoor graag van jou.

Bewaren

Bewaren

Ontvang deze E-mail succes mindmap en checklists

e-mail lijst checklist

Lees ook het artikel Meer klanten met de tool die weinig mensen goed gebruiken.

"Disclosure of Material Connection: Some of the links in the post above are "affiliate links." This means if you click on the link and purchase the item, I will receive an affiliate commission. Regardless, I only recommend products or services I use personally and believe will add value to my readers. I am disclosing this in accordance with the Federal Trade Commission`s 16 CFR, Part 255: "Guides Concerning the Use of Endorsements and Testimonials in Advertising."

Trackbacks

  1. […] Dit is deel 2 met de serie met Romano, deel is vind je hier. […]

Geef jouw mening

*