Verschil tussen Facebook en LinkedIn voor B2C en B2B

Door Erno Hannink | d. Narrow Networking

jun 24

Voor je bedrijf wil je aan de slag met Social Media, verbinden met je doelgroep en ze aantrekken via het internet. Waar moet je zijn, op Facebook of LinkedIn?

Bestaat je doelgroep vooral uit andere bedrijven of consumenten? In de presentatie Social Media voor de ondernemer zitten een paar interessante grafieken die je kunnen helpen bij de keuze voor LinkedIn of Facebook.

Gemiddelde leeftijd:
LinkedIn: 39
Facebook: 34



Als ondernemer is het goed om in LinkedIn aanwezig te zijn. Je ontmoet collega’s, bijna 2 miljoen Nederlanders op LinkedIn met een zakelijke doelstelling. Je ontmoet ex-collega’s, studiegenoten, concurrenten, partners…

Of je er klanten ontmoet in LinkedIn hangt vooral af van je doelgroep. Levert jouw bedrijf aan andere bedrijven dan is LinkedIn een uitermate geschikt middel. De gemiddelde leeftijd en de genoten opleiding is wat hoger. Is dit je doelgroep wordt dan actief op LinkedIn.

Zijn jouw klanten vooral consumenten, denk dan aan Facebook. Ondertussen vind je ruim 2,5 miljoen Nederlanders op Facebook.

Als je internationaal denkt dan is Facebook zeker de plek om te zijn. In 72 verschillende talen is Facebook beschikbaar en 450+ miljoen mensen in dit netwerk. Facebook wordt steeds belangrijker. Je bedrijf mag hier niet ontbreken als jij vooral levert aan consumenten.

Wat te doen voor je bedrijf

  • In LinkedIn maak je naast een goed persoonlijk profiel ook een profiel aan voor je bedrijf.
  • Verder neem je de links op naar de site en blog van je bedrijf.
  • Zorg voor een goede headline waaruit mensen direct kunnen aflezen of zij bij jou goed zijn.
  • Je communiceert via Answers, Groepen en Status Update.
  • In Facebook begin je ook met een persoonlijk profiel.
  • Daarna maak je een pagina aan voor je bedrijf.
  • Als je 25 fans hebt voor deze pagina kun je een mooie URL maken voor deze pagina. Bijvoorbeeld facebook.com/ErnoHanninkNL
  • Je communiceert vooral met je (potentiele) klanten via de pagina van je bedrijf.

In beide netwerken geldt hetzelfde: Eerst geven dan krijgen. Begin dus met geven aan je doelgroep en je zult verwijzingen, ‘likes’, aanbevelingen, antwoorden krijgen.

Conclusie:

Ondernemer B2B: LinkedIn meeste aandacht geven
Ondernemer B2C: Facebook meeste aandacht geven

Hulp nodig?
27 tips voor een perfecte profielpagina in LinkedIn om klanten te krijgen
Facebook en klanten krijgen voor zelfstandige professionals

Follow

About the Author

Erno is de Social funnel Specialist. Zijn missie, de slechte online resultaten van goede bedrijven de wereld uit helpen. Cursussen, Advies en Coaching voor ondernemers en organisaties. Winstoptimalisatie van jouw online marketing en verkoop dat is waar je Erno voor inschakelt. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show en wekelijkse case study videos. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

(3) reacties

[…] Dit blogartikel was vermeld op Twitter door ondernemerslog, Evren Smukyan. Evren Smukyan heeft gezegd: RT @ondernemerslog: Verschil tussen facebook en linkedin voor b2c en b2b http://bit.ly/aolCNp […]

Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: