Waarom wil jij starten met Twitter?

Dit artikel is ontstaan op verzoek van Justin McCullough. Justin werkt aan een ebook over Twitter, en wel voor nieuwe gebruikers om Twitter te omarmen. Hij gebruikt voor dit ebook ook de input van anderen. Wil jij ook iets toevoegen kijk dan op het Twitter eBook Project. Tijdens SOBCon 2010 ontmoette ik Justin.

Mijn bijdrage gaat over waarom je Twitter wilt gebruiken. Het artikel is in het Engels Why do you want to Twitter? Graag deel ik de Nederlandse versie van dit artikel met je.

Waarom wil jij aan de slag met Twitter?

Wat Twitter is, kan ik je goed uitleggen. Je kunt ook vele handleidingen vinden over Hoe je Twitter kunt gebruiken, enkele tips. Maar de meest belangrijke vraag is natuurlijk Waarom wil je Twiter gebruiken. Als iemand tegen je zegt “Je MOET gewoon Twitter gaan gebruiken.”, dan hebben ze het mis.

Je moet helemaal niets, al helemaal niet op Twitter. Ook al is het leuk. Ook al is het een van de eenvoudigste manieren om nieuwe mensen (nieuwe klanten) te ontmoeten en om uit te vinden of je ze leuk vindt of niet. Zo is het ook eenvoudig voor de ander om uit te vinden of ze jou leuk vinden of niet. Of beter nog of ze ook van je houden.

De vraag Waarom je Twitter wilt gebruiken heeft een relatie met de vraag Waarom je een bedrijf bent gestart. Waarom sta je ´s ochtens op? Waarom doe je wat je doet? Wat is het dat jij deze wereld brengt dat het een betere plek wordt voor de mensen om je heen?

Als je antwoord hebt op deze “Waarom?”, dan is Twitter een handig platform om jouw boodschap te verspreiden en fans te vinden. Onthoud svp dat je website of weblog op het door jou gehoste domein, jouw platform, jouw thuisbasis is. Bouw een beweging niet op een platform dat niet van jou is want het risico dat het platform op dag x niet meer bestaat is te groot. Of dat het platform de regels wijzigt en jij je er niet meer thuis voelt.

Waarom is Twitter zo´n fantastisch platform? Je hebt maar 140 karakters om je boodschap te leveren. Fans of haters hebben ook maar 140 karakters om te reageren op jouw boodschap. Je moet nadenken over wat je wilt zeggen want je hebt maar 140 karakters. Het is eenvoudig een boek te schrijven, maar het is lastig om voldoende woorden te schrappen opdat het boek schitterend wordt. Je moet dus goed nadenken om met die 140 tekens de mensen om je heen te raken.

Als je de tweets van @lizstrauss‘ volgt dan weet je waarschijnlijk wat ik bedoel.

Een 3 stappenplan:

  1. Vind jouw antwoord op de Waarom? vraag.
  2. Bouw een website of blog, jouw Thuisbasis, om je boodschap te verspreiden
  3. Verleid jouw Fans via platforms als Twitter om ze naar jouw thuisbasis te laten komen.

Op deze manier bouw je vertrouwen bij je verbindingen (of volgers). Als we jou eenmaal vertrouwen, kunnen we beginnen met van je te houden.

Waarom gebruik jij Twitter?

Ontvang deze E-mail succes mindmap en checklists

e-mail lijst checklist

Lees ook het artikel Meer klanten met de tool die weinig mensen goed gebruiken.

"Disclosure of Material Connection: Some of the links in the post above are "affiliate links." This means if you click on the link and purchase the item, I will receive an affiliate commission. Regardless, I only recommend products or services I use personally and believe will add value to my readers. I am disclosing this in accordance with the Federal Trade Commission`s 16 CFR, Part 255: "Guides Concerning the Use of Endorsements and Testimonials in Advertising."

Comments

  1. toevallig vanavond een podcast opgenomen over twitter als social media ‘ding’. wat gebeurt er als je twitter gebruikt en ineens 30 dagen zonder twitter gaat doen en wat ondervindt je dan en hoe ga je anders kijken naar twitter als middel voor klantenwerving en/of sociale contacten?

    voor mij is twitter koffieleuten, uitlaatklep, opinievorming én middel om mijn netwerk te vergroten en om mijn netwerk te laten zien wat ik doe en waarmee ik bezig ben. (podcast staat morgen om 12.00 online.)

  2. hier is ie dan: Onttwitteren, zou jij dat kunnen?

    http://www.met-k.com/2010/05/19/onttwitteren/

Geef jouw mening

*