Krijg je te weinig gedaan iedere dag?

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

aug 18

Wil je meer bereiken iedere dag? Kies bewust wat je gaat doen.

De afgelopen jaren heb ik verschillende middelen getest om meer gedaan te krijgen. Online, software op de Mac en PC en apps voor op de telefoon en tablet.

Maar… de papieren versie werkt voor mij het allerbeste. Eén klein blaadje waarop de prioriteit en doelen voor vandaag staan. Deze ligt naast mijn laptop op mijn bureau. Zodat ik continue zicht heb op wat het belangrijkste is voor vandaag.

Ga ik op pad dan gaat de prioriteitlijst voor die dag ook mee.
weinig gedaan? Doe minder

De 3 belangrijkste doelen en mijn No.1 ding voor vandaag bovenaan.

Dit No.1 ding, de prioriteit van de dag krijgt ook de meeste tijd. Vaak vier uur of meer.

Het is meestal ook de actie waarmee ik begin die dag, mijn No.1 ding.

Eerder schreef ik al het artikel Krijg je te weinig gedaan? Kies maximaal 3 prioriteiten per dag. Hieronder vind je de bijgewerkte versie waarin ik mijn ervaringen van de afgelopen maanden heb verwerkt.

Te weinig gedaan? Dagelijkse doelen

Zo gebruik ik deze prioriteitlijst:

(Zie de afbeelding hierboven)

A. Hier vul ik de 3 doelen in voor deze dag. No.1 ding voor vandaag bovenaan.

B. Mijn “standaard” indeling voor de dag.

C. Hoeveel uur slaap had ik de afgelopen nacht.

D. Waar ik dankbaar voor ben (de dag er voor).

E. Hier vul ik het aantal uren in per onderwerp hoe ik de deze dag heb besteed.

F. Datum van vandaag.

G. Belangrijkste getallen voor de Daily Huddle met Pieter, o.a. saldo bank, omzet tot vandaag en het getal voor deze periode.

 

De dagelijkse doelen bespreek ik ook in mijn daily huddle met Pieter en deel ik dagelijks met de mastermind. Alleen door het te delen boek ik betere resultaten.

Slaap – het is gezond om 7-8 uren per nacht te slapen. Mijn streven ligt bij 8 uren.

Ik vind het heerlijk om 5.00u op te staan zodat ik flink wat heb geschreven rond 7.30u als het tijd is voor het ontbijt. Dat betekent ook op tijd slapen 🙂 Bijkomend voordeel van 21.00u naar bed is ook dat ik minder de neiging heb om nog TV te kijken.

Dankbaar – Hier schrijf ik kort op waar ik dankbaar voor ben van de dag er voor. Dit help mij in te zien dat er bijzondere dingen gebeuren. Als je na een week, maand of een jaar terug kijkt, vergeet je veel bijzondere momenten.

Door op te schrijven waar je dankbaar voor bent, realiseer je ook wat anderen waard zijn in jouw leven. Welke momenten waardevol voor je zijn.

Uren per onderwerp – Door eerlijk op te schrijven hoe ik mijn tijd per dag besteed weet ik waar mijn werkelijke prioriteit ligt. Is dit nog in lijn met mijn doel voor de komende 90 dagen?

Mijn mastermind-maatjes houden hier een goede administratie van bij. Hierdoor kunnen ze door terug te kijken zien waar ze kunnen verbeteren. Waar ze de tijd besteed hebben en waarom bepaalde doelen niet gehaald zijn.

Dit is iets wat ik nu mis bij mezelf. Dit gedeelte lukt mij nog niet helemaal, maar ik geef nog niet op.

Weekoverzicht dagelijkse prioriteiten

Download je dit formulier dan krijg je een vel met 6 prioriteitlijsten. Eén voor iedere werkdag en één voor het weekend. Dit weekoverzicht kun je printen en dan knippen in 6 losse blaadjes.

Te weinig gedaan? Wekelijkse doelen

Wil je meer bereiken iedere dag? 

Doe minder. 

  1. Kies bewust wat je wil doen.
  2. Consuminder en creëer meer
  3. Lees je email maximaal 2 keer per dag (11.00 en 16.00u)
  4. Zeg nee. (net zo lang tot je allerbelangrijkste taak er op zit)

 

Download deze weekplanning.
Downloaden en gebruik het https://app.box.com/s/vl2wu67xpy22o754v6b8

Test het en pas dit blaadje aan met je eigen voorkeuren.

Jouw prioriteiten voor de dag

Heb jij een eigen slim systeem om meer van je prioriteiten afgerond te krijgen? Om de doelstellingen ieder dag weer te realiseren?

Ga je met dit lijstje aan de slag? Laat het me weten.
Deel het hieronder in de reacties. Ik leer graag.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid. Mijn unieke eigenschap is om lastige vragen te stellen en je richting actie te duwen. Erno is auteur van 7 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Leave a Comment:

(4) reacties

Erik 18 augustus 2014

Hallo Erno,

Bedankt voor je lijst! Ik werk met een dagelijkse planning op papier maar merkte
aan het einde van de dag dat ik nog veel taken open had staan. Ik ga met jou tips aan
de slag om te kijken of dit beter voor me werkt,

Reply
    Erno Hannink 4 september 2014

    Ik ben benieuwd Erik. Zie je al verandering?

    Reply

Dag Erno,

Dank voor de vele en vaak ook bruikbare ervaringen die je met ons wilt delen. Een week of wat geleden zag ik een andere manier (in essentie hetzelfde, denk ik)om meer te bereiken. Voor mij is het vaak zaak om me niet voortdurend af te laten leiden door van alles en nog wat. Ik leef zonder plan van de hak op de tak. Deze manier: 90-90-1 Als eerste elke dag 90 minuten lang met het belangrijkste voor die dag bezig zijn en dit doen 90 dagen achter elkaar! Deze uitdaging heb ik voor mezelf nu ingepland.
Het lukt nog niet altijd, maar vaak wel! En dat vind ik een verademing!

Reply
    Erno Hannink 4 september 2014

    Klinkt ook als een goed systeem Joke. 90 dagen (1 kwartaal), 90 minuten concentreren op 1 ding. Dan kun je een boek schrijven, een programma maken, een nieuw product lanceren…

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: