YellowLab van LogicaCMG – Bedrijfsblog voorbeelden

Eerder deze week meldde ik hier al dat ik de Z-list van corporate blogs had uitgebreid. Op weg naar een afspraak bedacht ik me dat ik hier meer mee wil doen. Om jullie te laten zien wat een bedrijfsblog is en wat je er mee kunt ga ik hier regelmatig een bedrijfsblog toelichten.

We beginnen met het open blog van LogicaCMG; YellowLab.

YellowLab

bedrijfsblog yellolwlab logicacmg

Op dit moment schrijven er 7 mensen in dit blog. Gerben Mak, Director Innovation NL, plaatste 14 mei het eerste artikel met een korte uitleg wat het onderwerp is van dit blog.

Voor LogicaCMG betekent innovatie zoveel als onze klanten helpen de voorsprong in hun markt te behouden of uit te bouwen, door middel van business model vernieuwing en de toepassing van cross-market expertise, change management en natuurlijk nieuwe technologie. Innovatie gaat vooral over visie & de toekomst, ontwikkeling van nieuwe gedachten en ideeën, oftewel: thoughtleadership. En dit innovatie weblog is precies daarvoor bedoeld: om ruimte te geven aan de ontwikkeling van ideeën, concepten en visie met betrekking tot voor LogicaCMG en haar klanten relevante onderwerpen.

Op YellowLab zullen de innovatie bloggers zich concentreren op een selectie van thema’s uit die LogicaCMG innovatie-agenda. Met onderwerpen als:

  • NFC/RFID, Mobiel betalen
  • Open Mobiel Internet
  • Crossmedia / web 3.0
  • E-Identity, biometrie
  • Galileo, satelliet navigatie en positionering
  • Innovatie ontwikkelingen
  • Business Model Innovatie cases
  • Open Innovatie, collaborative innovation
  • Innovatie als management consulting service

Op het blog komen wordt er ook gesproken over “Open Innovatie”. Dit onderwerp (Open Innovatie in Google) krijgt voor bedrijven steeds meer waarde. Wat ik me nog afvraag is open innovatie gelijk aan co-creatie?
De term Web 3.0 (in Google) wordt ook regelmatig genoemd in dit blog. Zo wordt er gemeld dat samen met Marc Feitsma, Randstad Business Development manager, een iCircle rondom werk & geld is opgezet. (Noot: Marc ken ik via Blogads waar we samen het secretaresseblog hebben opgezet.) Samen willen ze de “Web3.0 stip aan de horizon” zetten, en tevens de vertaling te maken naar “What’s next?”.

Volgens LogicaCMG opent “Open Innovatie” de grenzen die er traditioneel tussen het bedrijf en de buitenwereld. Het openen van deze grensen heeft tot doel:

  • Import van externe technologie en kennis in de organisatie, mogelijk leidend tot nieuwe/betere producten
  • Export van interne technologie en kennis waarvoor extern een beter businessmodel voor handen (jointventure, licensing) is dan bij huidige interne businessmodel.

De ervaring van LogicaCMG leert hierbij dat het meestal niet de technologie is die open innovatie lastig maakt, maar mensen, cultuur en proces. Zij denken dat er bij de bedrijven veel behoefte is aan regie, een roerganger met een aanpak die ze helpt bij dit soort trajecten; “De InnovatieRegisseur”.

Het blog is open om te lezen maar om te reageren moet je registreren. Dit begrijp ik niet zo. Ze praten op dit blog erg veel over open maar de reacties zijn alleen open na registratie. Het aantal reacties zal een stuk lager zijn dan wanneer je open reacties hebt.

Zonder open reacties lijkt het tocht meer een blog van LogicaCMG die alleen maar zend en niet open staat voor discussie. “Ja, maar, je kunt toch reageren als je registreert.” Hoor ik je denken. Maar bij hoeveel blogs ga jij registreren om te ‘mogen’ reageren?

Zie ook dit interessante artikel van Tara Hunt – When you choose quantity over quality, it ain’t community-positive. Het artikel gaat over de noodzaak van een registratie door de gebruikers als je een echte community wilt bouwen. Tara verwacht dat hoe hechter de community, hoe hoger de drempel om toe te treden.

In de reacties zegt Tara over blogs en community:

Certainly, lower the barriers to entry if you want ‘drop in’ comments and casual fly-bys, but if you are looking for a ‘community’, this is not the way to go.

Oh, and I don’t think there are many blogs we can actually call ‘communities’ unless they are dictatorial ones.

Mijn vraag aan de deelnemers van YellowLab, willen jullie een community creeeren en vraag je daarom een registratie voordat je kunt reageren? En is dit blog dan de weg naar een community? Of is “open innovatie” best eng en is de registratie noodzakelijk om YellowLab te beschermen tegen allerlei ‘ongewenste reacties’.

Het is een interessant blog met leuke onderwerpen.
Ter verbetering een aantal suggesties:

  • titel van de artikel meer zoekmachine vriendelijk maken – Nu: http://www.yellowlab.nl/?p=39 beter http://www.yellowlab.nl/2007/08/14/web-3.0-and-counting/.
  • Taalkeuze – Nederlands en Engels door elkaar. Titel bijvboorbeeld ” YELLOWLAB | thoughtlab on ict innovation”, op een .nl URL en .com is al weg.
  • 5 artikelen in ‘Zonder categorie’ – niet handig voor bezoekers. Zorg ervoor dat elk artikel wordt gekoppeld aan een categorie.
  • 21 artikelen na 4 maanden met 7 bloggers. De reactie op het eerste artikel zegt het:

    “Prima initiatief! Succes is nu nog slechts een kwestie van supercontent blijven uploaden.”

    Zorg voor een trekker. Iemand moet er voor zorgen dat er artikelen blijven verschijnen ook al zijn de andere bloggers enorm druk met andere zaken en niet in staat om regelmatig te posten. Een enthousiasteling die ook in zijn vrije tijd wil posten en op reactie wil reageren en zorgt voor linken en profielen op sociale sites (web 2.0)

  • Reacties kunnen plaatsen zonder registratie, niet anoniem. De enige reacties die er zijn komen van de 7 bloggers.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

2 reacties

  1. Anne-Marieke – leuk dat je direct reageert op de suggesties. Dat vinkje. Mmm dat ken ik. Dat kun je snel vergeten.

    PS denk ik ook even aan de nieuwe WordPress versie. Het is goed om de WP updates in de gaten te houden.

    Over het bouwen van een community is het blog van Tara Hunt van Citizen Agency zeker aan te bevelen.

    Veel plezier met jullie blog. Innovatie is erg interessant en hip. Met ons Twitternetwerk zullen we zeker naar jullie werk kijken.

  2. Erno,
    Dank voor je uitgebreide reactie op ons blog. Ik ben als communicatie consultant betrokken bij het initiatief en heb dan ook met veel interesse je bespreking gelezen!

    YellowLab zijn we vanuit LogicaCMG Management Consulting ongeveer 4 maanden geleden begonnen. Het is een ontdekkingsreis voor ons allemaal, een leerzaam proces en heel leuk om te doen. Kritieken en suggesties ter verbetering zijn zeer welkom.

    Reacties toestaan zonder registratie is vanaf nu mogelijk. Eerlijkerwijs dient te worden gezegd dat het vakje wat dit niet toeliet onbedoeld aangevinkt was. Shame on me. Wij streven het opbouwen van een community na, een die open en toegankelijk voor iedereen is.

    Ook je andere suggesties nemen we mee. Een aantal stond al op het lijstje. Over 2 weken komt er een verbeterde versie. Ik ben benieuwd naar je reacties daarop.

Reacties zijn gesloten.