YouTube

YouTube kwam in februari 2005 op de markt en is nu marktleider op het gebied van online video. In november 2006, een jaar nadat ze online waren gelanceerd, werd YouTube gekocht door Google (US$ 1.65 miljard).

De site trekt iedere dag 2 miljard views. De internetgebruiker is gemiddeld per dag 15 minuten op de site van Youtube. Ondertussen wordt er elke minuut meer dan 24 uren aan video online gepubliceerd. YouTube is na Google zoekmachine No 2 in de wereld (bron: comScore). In Nederland kent video-zoeker YouTube meer dan 8 miljoen unieke bezoekers per maand.

Video neemt dus een steeds belangrijke plek in, in ons surfgedrag. Dus ook in de tijd op het web van jouw doelgroep. Verder is YouTube natuurlijk ook nog eens een social netwerk waar je contact maakt met jouw doelgroep. Kijkers kunnen tekst- en videoreacties achterlaten na het bekijken van je video.

Kan ik als zelfstandige ondernemer zinvolle video’s plaatsen op YouTube? Krijg ik daar dan meer klanten door?

Voordelen van video op YouTube:

  • Je video verschijnt in de zoekresultaten op Google (Universal Search) – afbeeldingen, tekst en video’s
  • Aantal vindresultaten op Google meestal vele malen hoger dan op YouTube – het is dus eenvoudiger te scoren in YouTube

Tips voor meer video’s:

  • Koop een eenvoudige camera waarmee je snel video’s kunt oploaden bijv. Kodak Zi8 (aff)
  • Gebruik een Tripod bijvoorbeeld de Joby Gorillapod (aff)
  • Maak korte video opnames – hierdoor hoef je de video’s niet of nauwelijks te bewerken
  • Video’s bewerken met iMovie (Mac) of MovieMaker (Windows) – beide gratis

Tips voor meer kijkers en meer interactie bij je video’s

  • Maak aankondigingen dat je video binnenkort op YouTube komt
  • Betrek het publiek bij jouw video’s; reageer op de reacties onder de video’s
  • Zorg voor interactie met jouw videopubliek; lok reacties uit
  • Zorg voor continuïteit in je videokanaal
  • Betrek iedereen die bij en in de video’s meedoet bij het promoten van jouw video

Artikelen over YouTube

Nieuwe klanten via internet

Ontvang iedere maand gratis tips en informatie over hoe jij internet kunt toe passen zodat de klanten op je af komen.

Kiezen voor een doelgroep is doodengHandboek Hyperspecialisatie