1%-verbeteringen

Door Erno Hannink | Keuzes

mei 27
kleine verbeteringen

In de afgelopen jaren heb ik meerdere artikelen en boeken gelezen over hoe je iedere dag één procent kunt verbeteren, zoals deze, deze, deze en deze. Wat kan ik allemaal een klein beetje verbeteren in mijn werk en leven? Volg mijn proces hieronder.

Vorige week schreef ik in het artikel wie wil ik zijn over ontspannen ondernemen. Zaterdagochtend lag ik al vroeg na te denken over dit idee en over wat ik moet doen om meer impact te hebben.

In het boek Atomic Habits van James Clear las ik over de verandering die de nieuwe coach van het Engelse wielerteam doorvoerde. Op allerlei onderdelen van het leven – fietsen, trainen, kleding – werd gekeken wat er kon worden verbeterd. Het ging niet om grote verbeteringen, maar om kleine verbeteringen op veel fronten, en zie het succes.

Zo kwam ik tot een opsomming van allerlei mogelijkheden voor mezelf om te verbeteren. Ook hier ging het niet om rigoureuze verbeteringen in één keer, maar om allerlei kleine verbeteringen.

Hier liggen de kansen om steeds beter en meer ontspannen te ondernemen en meer impact te hebben bij mijn doelgroep.

Verbeteringen voor een gezonder leven

Beter slapen

Deze video van topsporter Gwen Jorgensen over het verbeteren van haar slaaphygiëne geeft mij de inspiratie die nodig is om mijn slaapritme te verbeteren. Beter slapen is belangrijk voor een topsporter als Gwen en ook belangrijk voor een ondernemer die iets wil bereiken.

Meer elementen om beter te slapen vind je in het boek Why we sleep van Matthem Walker (aanrader).

Elementen die ik ga uitvoeren om mijn slaap één procent te verbeteren:

  • Eerder naar bed gaan (20.00/20.30u). Dan nog even lezen, waardoor ik vanzelf slaperig word. Dit doe ik elke dag, behalve op de twee avonden per week waarop ik train.
  • Niet eten en vooral veel minder snoepen na 18.00u. Ik verwacht dat ik hier wat hulp bij nodig heb.
  • Zorgen voor een donkere slaapkamer. Wanneer je vroeg naar bed gaat, betekent dat dat het in de zomer nog licht is als je naar bed gaat.Het is handig als ik iets ga gebruiken om ervoor te zorgen dat het donker is voor mijn ogen. Nu leg ik een opgerold T-shirt over mijn ogen.
  • Zogen voor een goede temperatuur. Bed en slaapkamer moeten niet te warm zijn. Waarschijnlijk moet ik dus een ander dekbed nemen. In nachten dat het echt warm is, plaats ik de airco in de slaapkamer.
  • Niet meer kijken naar beeldschermen die blauw licht uitstralen vanaf een halfuur voor het slapengaan. Tot nu toe keek ik iedere avond nog even op mijn iPad naar een video op Youtube. Nu wil ik graag meer lezen en kan ik dat mooi combineren met minder naar beeldschermen kijken die blauw licht uitstralen, door te lezen op een Kindle. Die heb ik dit weekend gekocht bij Amazon en hij wordt deze week geleverd. Eventueel kan ik ook luisteren naar boeken.

Beter eten

Al een tijd ben ik bezig om het aantal dierlijke producten dat ik eet terug te brengen. Nu heb ik ervaren dat dit niet meevalt als je een gezin hebt en niet zelf kookt.

Sommige dingen zijn eenvoudig: geen vleeswaren, kaas, zuivel. Bij het diner geen vlees of vis wanneer dit gescheiden wordt opgediend. Wanneer het verwerkt is in het eten, zoals in lasagne en macaroni, wordt het lastiger.

  • Door meer ontspannen te ondernemen komt er ruimte om zelf te koken. Vrijdag en zaterdag zijn dagen waarop ik genoeg tijd heb om te koken. Dan kan ik zelf organiseren dat ik dierlijke producten apart serveer of een keer kook zonder vlees of vis.
  • Ik wil minder producten eten met toegevoegde suikers, zoals koekjes, ijsjes en chocolade. Deze gewoontes gaan wat aandacht vragen van mij. Met de tips uit Atomic habits ga ik dit oppakken.
  • Snacks die ik meer eet zijn noten en vruchten. Snacks die ik minder eet zijn chips, chocolade en koeken. Vooral op vrijdagavond moet ik de gewoontes doorbreken.

Beter bewegen

Sinds ik in 2014 ben gestart als scheidsrechter en assistent-scheidsrechter beweeg ik regelmatig. Ik train twee keer per week en heb een wedstrijd in het weekend. Begin 2019 moest ik vroegtijdig uit een hardloopwedstrijd stappen door een blessure. Deze blessure was hardnekkig en ik heb daarna twaalf weken niet getraind.

  • Enkele weken geleden nam ik de beslissing om te stoppen als assistent-scheidsrechter, zodat ik meer ruimte had voor herstel ieder weekend.
  • Ik ben weer aan het opbouwen naar 10.000 stappen per dag.
  • Ik ga vaker hardlopen voor mijzelf in een rustig tempo, met een lage hartslag.
  • Ik maak gebruik van een coach om beter te leren bewegen.

Kennis verbeteringen

Meer ondernemers helpen om goed door de rollercoasterfase te komen is wat ik wil doen. Hierbij is mijn hoofdonderwerp: ondernemers in de rollercoasterfase helpen betere beslissingen te nemen, beslissingen die betere gewoontes opleveren.

Ik kan op bepaalde punten zeker nog verbeteren en mijn kennis van het onderwerp verruimen.

  • Ik moet meer leren over het nemen van beslissingen en het doen van onderzoek, en ik moet meer boeken lezen.
  • Ik zou een studie kunnen volgen dat te maken heeft met dit onderwerp.
  • Ik moet schrijven over de ontdekkingen die ik doe en het proces dat ik doorloop.
  • Ik neem video’s op om het proces vast te leggen.

Ontspannen ondernemen verbeteringen

Sinds ik gestart ben met businesscoaching heb ik een duidelijke grens gesteld aan het aantal coachingsklanten dat ik aan kan nemen. Om meer impact te hebben wordt het belangrijk om naast de een-op-een-businesscoaching het nieuwe groepsprogramma te starten.

Verder werk ik aan de volgende verbeteringen:

  • Ik leg tegenwoordig notities die ik maak bij klanten direct digitaal vastl. Hiervoor ga ik met een iPad en Pencil werken. Deze iPad gaat mijn notitieboek en laptop vervangen.
  • Ik heb recent de opname-apparatuur voor de podcast opgewaardeerd.
  • Ik lees op de Kindle, zodat andere apps (zoals YouTube, LinkedIn, Gmail) op mijn iPad minder aandacht krijgen.

Om te gaan van 40 uur per week werken naar 30 uur per week werken ga ik een aantal dingen veranderen. Ik besteed vier dagen per week van 09.00 tot 16.00 aan werken aan of in mijn bedrijf. Mijn werkweek begint op de zondagochtend, wanneer ik in alle rust de week voorbereid.

Met op tijd opstaan blijf ik doorgaan, maar de eerste uren van de dag werk ik er vooral aan mezelf te verbeteren, door te lezen, mediteren en lopen.

Verder gebruik ik de ruimte die vrij is gekomen voor werken in mijn moestuin, dingen van hout maken en een betrokken vader en man zijn.

Om van 40 uur per week werken naar 30 uur per week werken te gaan en meer impact te krijgen, ga ik meer mensen inschakelen. Als ik met de juiste mensen samenwerk kan dat tegelijkertijd een verbetering van de kwaliteit opleveren.

Het team van mensen ga ik uitbreiden om:

  • Betere video’s te maken. Hiervoor huur ik een videopersoon in die opnames kan maken en ook het bewerken van de opnames kan verbeteren.
  • Betere podcastaflevering te publiceren, door video toe te voegen en het bewerken te verbeteren.
  • Betere boekhouding te regelen. Ik huur een assistent in die de boekingen doet, facturen maakt en verstuurt, en betalingen en ontvangsten organiseert.
  • Een betere ervaring van de evenementen te verzorgen – ik huur een assistent in die alles voor de workshops organiseert.
  • Betere e-mails te versturen – ik huur een assistent in die de e-mails klaarzet en verstuurt en alle automations optimaliseert.
  • Een betere website te bouwen. Ik huur iemand in die de website continu bijhoudt en optimaliseert.

Ook hier geldt ontspannen ondernemen en telkens 1% verbeteren. Ik ga stap voor stap naar een beter resultaat, waardoor ik steeds zichtbaarder wordt bij mijn doelgroep.

In de wekelijkse vlog kun je het proces volgen dat ik de komende tijd doorloop om meer impact en een beter resultaat te krijgen.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno