De 10 beste artikelen die ik publiceerde in 2020

Door Erno Hannink | Gewoontes

dec 30

Er zijn twee gewoontes die ik nu een aantal jaren heel serieus neem: iedere werkdag een artikel schrijven en publiceren, en iedere week één podcastaflevering online zetten.

Deze gewoontes hebben me de afgelopen jaren veel opgeleverd: boeken, interessante gesprekken, contacten, partners en klanten. Bovenal hebben ze me vooral veel inzichten en kennis opgeleverd, en dit gebruik ik weer in de coaching met klanten.

Kennis opdoen en weer doorgeven aan anderen is mijn leven.

Door dit (bijna) iedere dag te doen waren er 262 publicaties in mijn blog in 2020, waarvan:

Alle artikelen en pagina´s op ernohannink.nl bij elkaar ontvingen afgelopen jaar ruim 155.000 bezoekers.

De 4 boeken die ik in 2020 publiceerde:

Hieronder vind je twee overzichten:

  • de artikelen die het meest bezocht werden afgelopen jaar;
  • de beste artikelen die ik in 2020 schreef, mijn persoonlijke keuze.

10 meest populaire artikelen

Dit zijn de tien artikelen die uit de statistieken naar voren kwamen als meest bezocht in 2020. Deze artikelen zijn allemaal voor 2020 geschreven. Dit zijn de artikelen die jullie het best vinden, of die in ieder geval het best gevonden worden in de zoekmachine.

Noot: hieruit heb ik de artikelen over Facebook en LinkedIn weggelaten, die worden nog steeds het meest bezocht.

  1. Een gewoonte van gewoontes – de 10 belangrijkste gewoontes
  2. Daily Huddle – een succesvolle gewoonte – hoe het werkt
  3. De belangrijkste taken voor de ondernemer
  4. De betekenis van niche en het verschil met een doelgroep
  5. 5 redenen om het geld los te laten en je te concentreren op plezier in het werk
  6. Bucket list of emmerlijst – creëer actief je eigen leven
  7. De 5 belangrijkste elementen in je jaarplan
  8. Geef je visitekaartje en je krijgt vertrouwen – enkele tips
  9. Hoe vraag je geld als vrienden met je willen sparren of koffie drinken?
  10. Wat zou jij doen als geld geen rol speelde?

De beste artikelen die ik publiceerde in 2020

Dit zijn de artikelen die ik in 2020 schreef en publiceerde en die ik het beste vind. Via LinkedIn en Twitter kreeg ik ook veel reacties op deze artikelen.

Het zal je niet verbazen dat de artikelen veelal over beslissingen gaan. De kleine en snelle beslissingen die je het vaakst neemt, ofwel gewoontes, en de langzame, bewuste beslissingen.

1. Je beslissingsproces verbeteren met het beslissingenboek

Het beslissingenboek is het belangrijkste hulpmiddel om je beslissingsproces te verbeteren. Wanneer je betere beslissingen wilt nemen dan werk je met dit beslissingenboek. Je vindt hier ook een template dat je kunt gebruiken.

je-beslissingenproces-verbeteren-met-een-beslissingenboek

De afgelopen tijd heb ik verschillende lastige beslissingen genomen en vastgelegd, zoals stoppen met video, stoppen met Facebook en Instagram en nee zeggen tegen een potentiële klant.

Wat me opvalt nu ik deze beslissingen vastleg in mijn beslissingenboek is dat ik er anders en meer over nadenk. Een nachtje erover slapen heeft voor mij minder te maken met het gebruiken van systeem 1 of intuïtie, maar meer met het vinden van de argumenten om in te vullen in het beslissingenboek.

2. Waarom nee zeggen cruciaal is en 7 tactische tips om dit te verbeteren

Een belangrijke stap om je bedrijf en jezelf als ondernemer te ontwikkelen in de volgende fase van de groei is leren nee te zeggen. Door meer nee te zeggen krijg je ruimte voor de dingen die echt belangrijk zijn.

In de coaching voor het kiezen van de prioriteit van jouw dag leerde ik over de worstelingen bij andere ondernemers. Ze kiezen een prioriteit en stapelen daar allerlei werk bovenop.

In deze samenwerking met de ondernemers werken we aan het kiezen van drie doelen voor de dag, week en maand. Ik leer ze om iedere dag weer bewuste keuzes te maken met betrekking tot de doelen die ze die dag gaan afronden. Ik leer ze iedere dag zelf te kiezen in plaats van dat anderen voor hen prioriteiten kiezen, bijvoorbeeld via hun inbox of WhatsApp. 

3. Effectiever vanuit huis werken #thuiswerken

Dit artikel schreef ik direct na het ingaan van de intelligente lockdown in maart. Veel mensen gingen plotseling vanuit huis werken en moesten veel nieuwe dingen leren, vaak in combinatie met een partner die vanuit huis werkt en kinderen die thuis moesten leren. Het artikel kreeg aandacht in een aantal kranten.

Effectiever-vanuit-huis-werken

In 2006 ben ik gestart als ondernemer, en sindsdien werk ik vanuit huis. Ik koos hiervoor om zoveel mogelijk het opgroeien van mijn kinderen mee te maken. Hieronder geef ik enkele tips om zo effectief mogelijk te werken.

4. De groeimotor van jouw bedrijf

Een van de betere boeken die ik dit jaar las was Turning the Flywheel van Jim Collins. Het goed opzetten van een vliegwiel is de groeimotor van een bedrijf. Het geeft focus waar je continu aan werkt als ondernemer met je team.

In het boek Good to Great (Kindl) beschrijft Jim Collins het vliegwiel (Flywheel). Ieder onderdeel van het vliegwiel wordt sterker door het vorige onderdeel en voedt daarmee het volgende onderdeel.

Als je aandacht besteedt aan de juiste onderdelen in je vliegwiel groeit je bedrijf steeds sneller, met minder moeite. Wanneer je het goed doet is dit vliegwiel de groeimotor van je bedrijf.

5. Bewust langer hangen in de tussentijd

Van Danielle Braun leerde ik over de tussentijd. De vorige fase is afgesloten en de nieuwe fase werkt nog niet. Je zit ertussenin. Een tijd om rustig te blijven en te ontdekken. Corona zorgde ervoor dat we allemaal meer of minder in de onzekere en onduidelijke tussentijd kwamen. Hoe je hiermee omgaat is de ontwikkeling van 2020.

bewust-langer-hangen-in-de-tussentijd

Op de laatste vrijdag van januari was ik samen met mijn dochter bij de laatste theatershow Verre volken dichtbij van Danielle Braun in het Amphion. Tijdens deze avond, georganiseerd door Mondiavisueel, vertelde Danielle over haar reizen met mooie foto’s en video’s.

Na mijn gesprekken met Danielle realiseerde ik me steeds meer het effect van cultuur op beslissingen van mensen. De cultuur in een bedrijf beïnvloedt de beslissingen van medewerkers en de ondernemer. Logisch dus dat antropologie, het onderwerp van de antropoloog des vaderlands, mij aantrekt.

6. Werken met het slechtste scenario voor betere beslissingen

Een van de belangrijkste momenten afgelopen jaar was het gezinsberaad net voor de aankondiging van de lockdown. We zaten na het late ontbijt als gezin om tafel en ik stelde allerlei vragen over wat we verwachtten dat er ging gebeuren. Het was #mijnmoment voor 2020.

Op LinkedIn las ik via Tom van der Lubbe de maatregelen die Viisi in hoog tempo had genomen rondom COVID-19. Eerder had ik al een gesprek met Tom gehad voor de podcast. Ik was zeer benieuwd naar hoe Viisi in deze crisissituatie beslissingen nam en vroeg hem opnieuw voor een gesprek voor de podcast, maar deze keer virtueel.

Een belangrijk inzicht dat ik heb overgehouden aan dit gesprek met Tom is werken met scenario’s. Ik vraag me af wat het slechtste scenario is dat ik me kan voorstellen en bedenk dan wat we moeten doen. Dat geeft veel meer rust en alles wat uiteindelijk beter uitpakt dan het slechtste scenario is een meevaller, waardoor ik positief blijf.

7. 9 acties die je nu kunt doen voor je marketing #thuiswerken

Dit was het tweede artikel dat ik schreef direct na de intelligente lockdown in maart. Net als ikzelf worstelden veel ondernemers met hoe ze nu verder moesten. ‘Wat kan ik nog doen in deze tijd in mijn communicatie, PR en marketing?’ was de vraag waar ik bij wilde helpen.

Via Bryan Harris (@Harris_Bryan) kwam ik op onderstaande tweet van Dave Gerhardt. Ik kende Dave nog niet, maar deze ideeën zijn zeer waardevol voor een ondernemer. Dit zijn negen acties die je kunt ondernemen voor je marketing als je klanten nu niet van je afnemen. Tip: begin met een van deze acties.

8. Belangrijkste beslissingen voor een ondernemer

Het artikel De belangrijkste taken van een ondernemer krijgt veel bezoekers (zie boven). Mensen (ondernemers) willen graag weten wat de ondernemer moet doen. Een logisch vervolg hierop is wat de belangrijkste beslissingen zijn die de ondernemer telkens weer moeten nemen.

Als ondernemer (en als mens) neem je de hele dag door beslissingen. De meeste zijn klein en gaan min of meer als vanzelf. Enkele beslissingen zijn groter en daar heb je meer ruimte voor nodig.

Deze twee dingen beschrijft Kahneman als systeem 1 (snel beslissen) en systeem 2 (langzaam beslissen).

Je denkt misschien dat de kleine beslissingen niet belangrijk zijn, maar de gewoontes die je hebt ontwikkeld in de afgelopen maanden en jaren hebben veel impact op je missie. Wil je continu op het juiste pad zijn richting je missie en je impact vergroten, dan is het belangrijk dat je je bewuster wordt van je gewoontes. Welke gewoontes dragen bij aan je missie en welke gewoontes brengen je er verder van weg?

9. De beslissingen met het meeste effect op jouw resultaat

Wanneer je naar de resultaten van een succesvol bedrijf kijkt wil je weten welke belangrijke keuzes de ondernemer heeft gemaakt. Je wilt weten wat de grote beslissingen zijn die het verschil hebben gemaakt, maar ook hoe het zit met de dagelijkse kleine beslissingen.

In mijn onderzoek naar hoe je als ondernemer betere beslissingen neemt ben ik tot nu toe uitgekomen op drie soorten beslissingen:

– Automatische beslissingen;
– Kleine beslissingen;
– Grote beslissingen.

Je herkent ze vast.

10. Hoe een lege A4 zorgt voor meer resultaat

Het boek Attention! van Rob Hatch heeft de afgelopen maanden veel effect gehad op mijn manier van werken en op mijn resultaat. Een belangrijk element is een blok van twee uur waarin je zonder afleiding werkt aan drie doelen.

Om de focus vast te houden is de lege A4 belangrijk. Alles wat me te binnen schiet in het focusblok en niet hoort bij de taak waar ik aan werk, schrijf ik op om later op te pakken.

Een lege A4 op mijn bureau zorgt voor meer focus. De A4 helpt me beter te focussen tijdens het werk dat ik belangrijk vind, en dat zorgt weer voor meer resultaat.

Via mijn mastermindmaatje Becky kwam ik op het boek Attention! van Rob Hatch. De ondertitel van het boek trok mijn aandacht: “The power of simple decisions in a distracted world”.

11. Lastige beslissingen uitbesteden aan systeem 3 voor meer rust

In het boek Thinking Fast and Slow van Daniel Kahneman gaat het over de beslissingen die je snel neemt (systeem 1) en de beslissingen waar je langer en bewuster over nadenkt (systeem 2). In de verhalen van Rory Sutherland komt naar voren dat we steeds meer beslissingen laten overnemen door systemen, economen, spreadsheets. Hoe kun je beslissingen uitbesteden aan systeem 3?

In zijn onderzoeken heeft Daniel Kahneman (boek: Thinking, Fast and Slow – Kindle) gezien dat ons brein in de kern bestaat uit twee systemen, die hij systeem 1 en systeem 2 heef genoemd. Die twee systemen zorgen ervoor dat we betere beslissingen nemen.

Systeem 1 neemt de meeste beslissingen. Dit gebeurt als vanzelf. Gebaseerd op ervaringen en scenario’s neemt systeem 1 beslissingen, en je hoeft er niet bewust over na te denken.

12. De rol van geluk bij je beslissingen

Wanneer we achteraf terugkijken op een beslissingen zijn we vrij positief over onze eigen inbreng. Dit komt doordat we vooral terugkijken vanuit het resultaat. Dit resultaat koppelen we voor het gemak aan de beslissing, maar daarmee zijn we veel te optimistisch over onze invloed. De koppeling tussen de beslissingen en het resultaat is flinterdun. Geluk speelt een belangrijke rol in het resultaat na een beslissing.

Als het resultaat na je beslissing goed is, heb je een goede beslissing genomen. Als de uitkomst van je beslissing niet goed is, was daarmee je beslissing dan ook niet goed? Dit is hoe we er intuïtief over denken, maar deze aanname is alleen correct in een voorspelbare omgeving. Het is geen correcte aanname als de omgeving niet voorspelbaar is.

De omgeving in en rondom jouw bedrijf is niet voorspelbaar, al lijkt het soms wel zo. Er spelen enorm veel dingen een rol in het resultaat nadat je een beslissing hebt genomen om, bijvoorbeeld, te verhuizen naar een nieuw pand, een klant aan te nemen, uit te breiden, een medewerker aan te nemen, financiering aan te nemen of een partner toe te voegen.

13. Werk vooral aan taken die niet urgent maar wel belangrijk zijn

Door het belangrijke werk voor je uit te schuiven en uit te stellen wordt het vanzelf urgent. Wanneer je belangrijke beslissingen neemt onder tijdsdruk worden ze meestal niet beter. Je hebt geen ruimte meer om onderzoek te doen of een expert om hulp te vragen.

Zo ga je meer werken aan niet-urgente en belangrijke doelen.

Een nieuwe maand en een nieuw kwartaal. Een tijd waarin we steeds meer ruimte krijgen om weer evenementen, bijeenkomsten en trainingen te organiseren en te bezoeken. Een tijd waarin duidelijk wordt of de creativiteit waarmee je gewerkt hebt en de investeringen die je de afgelopen maanden hebt gedaan zich gaan vertalen naar klanten en omzet.

Een nieuw kwartaal waarin weer van alles op je af gaat komen. Nieuwe problemen, uitdagingen en kansen. Een goed moment om meer te werken aan de zaken die belangrijk zijn voor je bedrijf.

14. Hardnekkige gewoontes waardoor je niet groeit

Dankzij mijn gesprekken met ondernemers in de afgelopen 15 jaar heb ik veel geleerd over de dingen die ondernemer doen die niet bijdragen aan de groei van hun bedrijf. De meeste van die dingen zijn gewoontes waarvan de ondernemer niet eens in de gaten heeft dat ze ze doet. Zelfs als ze zich ervan bewust is dat die dingen niet bijdragen aan de groei.

Het mooie van gewoontes is dat ze automatismes zijn, je doet ze zonder dat je er bewust over nadenkt (systeem 1, Kahneman). Dat is ook gelijk het lastige aan gewoontes. Wanneer je iets niet wilt, doe je het toch, zonder erover na te denken.

Je wilt zoveel mogelijk gewoontes die bijdragen aan je doel en zo min mogelijk gewoontes die je van je doel afleiden. Zeggen dat je het gewoon anders moet doen vanaf nu lijkt met een beetje discipline de oplossing, maar dat is het niet (Good Habits, Bad Habits). De meeste gewoontes waar je vanaf wilt zitten diep in je systeem en worden geactiveerd door iets.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.