De 10 beste boeken die ik las in 2019

Het afgelopen jaar las ik meer dan de jaren ervoor. Er zijn een paar elementen die ervoor gezorgd hebben dat ik meer ben gaan lezen:

  • Iedere ochtend heb ik tijd ingeruimd om te beginnen met lezen;
  • Ik heb een Kindle gekocht om ’s avonds in bed te lezen in plaats van video’s te kijken op de iPad;
  • Ik heb boekendie ik na een podcastaflevering interessant vond direct gekocht.

Hieronder het overzicht van de tien boeken waar ik meeste uit heb gehaald. De lees- en luistertips die ik geef bij ieder boek zijn artikelen die ik schreef over wat ik geleerd heb uit dat boek.

Good habits, bad habits – Wendy Wood

Dit is het meest belangrijke boek dat ik heb gelezen in 2019. Uit het boek heb ik veel geleerd over het belang van gewoontes, hoe je slechte gewoontes vermindert en goede gewoontes ontwikkelt.

Professor Wendy Wood heeft veel onderzoek gedaan en gebruikt om mij ervan te overtuigen dat wilskracht nauwelijks bijdraagt en gewoontes ontwikkelen superbelangrijk zis voor verandering. De oude gewoonte zit zo diep dat wilskracht het uiteindelijk aflegt.

Maandag 6 jan 2020 heb ik een gesprek met Wendy voor de podcast om nog meer te leren over gewoontes, de goede en de slechte.

Als je één boek uit dit overzicht overweegt, bestel dan Good Habits, Bad Habits, want het heeft effect op alles in je leven. Het boek is op dit moment alleen in het Engels verkrijgbaar.

Lees ook

Obviously Awesome – April Dunford

Wanneer je wilt dat klanten als vanzelf je product afnemen, is positionering belangrijk. Wat voor mij bekend klinkt is dat mijn huidige klanten enorme waardering hebben voor mijn werk, maar potentiële klanten niet goed begrijpen wat ik doe. Dit betekent dat mijn positionering veel beter kan.

Met dit boek leer je de inzichten van de bestaande klant te gebruiken om de positionering te verbeteren. April heeft voor verschillende bedrijven de positionering van hun product verbeterd, waardoor de nieuwe klanten wél kwamen.

Wil je een duidelijk boek lezen met een concreet stappenplan van iemand die veel ervaring heeft met de positionering van producten, dan is Obviously Awesome een aanrader.

Lees verder https://decideforimpact.com/klantenstroom-op-gang/ en https://decideforimpact.com/begin-marketing-communicatie/

Luister naar het gesprek dat ik met April had https://decideforimpact.com/show226/ 

Running to the Edge – Matthew Futterman

Running to the Edge was het eerste boek dat ik las over hardlopen. Matthew beschrijft de ontwikkeling van het hardlopen in de VS. Wat is er veranderd in de training waardoor het aantal successen afnam?

En wat is er daarna vooral veranderd om te bouwen aan nieuwe succesvolle lopers die internationaal weer hoge ogen gooien?

Het is vooral belangrijk om veel meer te trainen en langere afstanden te lopen. Je moet hardlopen zien als een manier van leven. Wanneer je succesvol wilt zijn in deze discipline, is het geen ding dat je erbij doet. Hardlopen is je leven.

Je moet veel meer trainen. Trainen op verschillende soorten ondergrond. Meer in groepen trainen met mensen die sneller zijn, zodat je niet achter kunt blijven. Meer van de atletiekbaan af.

Rondjes lopen op de baan is vooral praktisch voor de trainer, die hoeft weinig te doen om de ontwikkeling bij te houden. Voor de loper is het slopend voor het plezier in hardlopen. Er moet meer variatie zijn, waardoor de liefde voor het lopen blijft. Als trainer moet je meelopen of -fietsen en telkens kleine correcties bij de lopers doorvoeren.

Ga zo hard en lang mogelijk, schreef ik er eerder over.

Finding Ultra – Rich Roll

Rich volg ik al een langere tijd met zijn podcast en ik werd geraakt door zijn kracht in de duursport. Afzien en doorgaan.

Daarnaast eet hij volledig plantaardig en leer ik van hem meer over recepten. Logisch dat ik Rich heb gekozen als rolmodel om fitter te worden. De combinatie van sportieve prestaties en plantaardig eten zijn leerzaam voor mij.

Zijn levensverhaal raakt me, met name de pijn die hij ervaart bij de extreme ultra’s zoals de EPIC5. Het je leren aanpassen aan de omstandigheden en doorzetten terwijl je brein zegt: ik kan niet meer.

In het boek beschrijft hij zijn trainingen, de boeken die hij las en zijn coaches. Hij geeft recepten en tips om plantaardig te eten en duurprestaties te ontwikkelen.

Hij leerde me om me meer te focussen op de training in de lage hartslagzones wanneer ik voor mijzelf loop en harder te trainen in de training met de trainer. De eerste resultaten zijn merkbaar tijdens de laatste wedstrijden met mooie persoonlijke records.

Finding Ultra (Verborgen kracht, nederlandse vertaling)

Get a Grip – Gino Wickman

Get a Grip is verhalend geschreven en leest gemakkelijk. Van het verhaal leer ik over de verandering van een bedrijf en de impact op de groei en vooral op de winst. Het verhaal vertelt over structuur, duidelijke organisatie en vaste processen.

Mede naar aanleiding van dit boek heb ik samen met een aantal klanten gekeken naar een nieuwe structuur voor hun bedrijf. Met behulp van deze structuur wordt de verantwoordelijkheid beter verdeeld over de organisatie. Hierdoor krijgt de ondernemer weer meer ruimte om te ondernemen.

Daarnaast geeft het boek een duidelijke structuur voor hoe je met vaste processen, ritme en overleg tijd bespaart en meer resultaat haalt uit iedereen in het team. De ervaring tot nu toe is dat het team veel meer duidelijkheid heeft gekregen over de visie van de ondernemer.

Dit heeft bij de medewerkers nieuwe energie en initiatieven losgemaakt. Zij zien nu ook wat er toe doen is en hoe ze daaraan bij kunnen dragen.

Lees ook https://decideforimpact.com/wanneer-ga-je-weer-ondernemen/ en luister naar Meer resultaat uit je bedrijf met dit systeem.

Getting Teams Done – Diederick Janse

Na mijn bezoek aan Viisi en het gesprek met Tom van der Lubbe heb ik de boeken Holacracy en Getting Teams Done gekocht en gelezen.

De organisatiestructuur uit het boek Get a Grip is in het begin wennen, zeker omdat ze ergens het gevoel geeft dat er een soort hiërarchie ontstaat met managers. Dat is wat voor de ondernemers en het team net een stap te ver is.

Een platte organisatiestructuur die ik zie bij Holacracy en de rollen van de mensen in plaats van functies maakt dit boek een mooie aanvulling op Traction. De komende maanden ga ik hier mee aan de slag met een aantal klanten.

In Holacracy draait het om gedeelde verantwoordelijkheid. Het boek Getting Teams Done is net als Traction voor een deel verhalend geschreven. Hierdoor leest het eenvoudig. Het is aangevuld met praktisch aanwijzingen voor hoe je verschillende elementen invoert in je bedrijf.

Met deze structuur ga je als ondernemer weer ondernemen zei Tom in ons gesprek, De medewerkers op één met holacray.

Trillion Dollar Coach – Eric Schmidt

Trillion dollar coach is mede geschreven door Eric Schmidt, lange tijd CEO van Google. Het verhaal gaat over één coach en het effect op de mensen en bedrijven die hij had.

Door de titel lijkt het te gaan over hoe je als coach veel gaat verdienen. Het gaat niet over het geld, het verhaal gaat over de liefde voor het coachen. Wat maakt zijn coaching anders? Waardoor kreeg deze coach het vertrouwen van de top in de tech industrie?

Voor mij een boek waaruit ik dingen heb geleerd over coaching. Alle aandacht voor de klant. Veel tijd besteden aan de ondernemer en ook het team om haar heen. De ondernemer en het team ontwikkelen naar een nieuw niveau, daardoor groeit het bedrijf als vanzelf.

Alle aandacht voor de klant, dat heb ik uit dit boek meegenomen het afgelopen jaar.

Decisive – Chip & Dan Heath

Voor mij zijn betere beslissingen cruciaal om beter te leven. Wat zijn de beslissingen die er toe doen en hoe haal je daar meer uit. Het is dus logisch dat ten minste één boek over beslissingen in dit overzicht naar voren komt.

Decisive

Lees ook https://decideforimpact.com/4-redenen-waarom-beslissingen-niet-gewenste-resultaat-opleveren/ en https://decideforimpact.com/betere-beslissingen-eenvoudige-hulpmiddel en luister naar Hulp bij beslissingen die leven veranderen

This is marketing – Seth Godin

De meeste boeken van Seth heb ik gelezen, waaronder purple cow. In dit boek gaat hij verder en werkt uit hoe je de marketing van je bedrijf het beste doet. Zoals in al zijn berichten en boeken gaat het ook hier weer over keuzes maken. Niet gaan voor de massamarkt maar een bepaalde niche.

Kies met wie jij wilt werken en focus je daar volledig op. Mensen zoals ons, doen dingen als dit. Een eigen cultuur. Waarin je continu de neiging onderdrukt om meer mensen te bereiken. Mooi voorbeelden hoe dit werkt en uitpakt.

This is Marketing heb ik begin 2019 aan al mijn klanten gegeven. Het zet je aan het nadenken over hoe je de marketing beter doet voor je bedrijf. Veel gerichter, niet de dingen doen omdat anderen het ook doen, maar kiezen voor de dingen waar jouw klanten om zitten te springen.

Lees ook https://decideforimpact.com/word-onmisbaar-klant/

It doesn’t have to be crazy at work – Jason Fried & DHH

Jason en David zijn de oprichters en eigenaren van Basecamp. Ze hebben een bepaalde visie op werk en bewijzen dat het niet noodzakelijk is om 80-urige werkweken te maken om een succesvol bedrijf te bouwen.

Ze hebben verschillende regels en voorzieningen getroffen in het bedrijf waardoor iedereen in het bedrijf niet meer dan 40 uur per week werkt en in de zomer niet meer dan vier werkdagen.

Belangrijk is dat je keuzes maakt hoe je wilt werken, keuzes als ondernemer en voor je medewerkers. Deze keuzes ook doorvoert en er naar handelt, ook als ondernemer. Focus op één duidelijk product en korte sprints van zes weken voor de ontwikkelaars is belangrijk geweest in de ontwikkeling van Basecamp.

Focus komt telkens weer terug in het handelen van de eigenaren voor het bedrijf. Focus op de belangrijkste functies in het product, niet allerlei wensen van klanten bij elkaar bundelen. Focus op medewerkers. Focus op winst en niet op omzet.

It doesn’t have to be crazy at work

Lees ook https://decideforimpact.com/maximaal-40-uur/ en luister naar Met 30 medewerkers ontspannen groeien.

Jouw aanvulling

Wat mij opvalt in dit overzicht, en logisch is, de meest recent boeken hebben de meeste ruimte gekregen in dit overzicht. Die boeken zitten nog vers in mijn geheugen en ben ik aan het toepassen in mijn leven.

Wat zeker heeft geholpen is de beslissing in 2019 om dagelijks te schrijven waardoor ik ook meer ben gaan schrijven over de boeken die ik heb gelezen en wat ik geleerd heb en hoe ik dit in mijn bedrijf en leven gebruik.

Wat is het boek dat jij recent hebt gelezen en rak je niet over uitgepraat?

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.