Heb je het op dit moment wat rustiger? Zitten er iets minder projecten in de funnel dan een jaar terug? Je bent vast niet de enige. Wat mij dan opvalt is dat het op momenten dat je minder werkt aan klant projecten, dat het lijkt of je drukker bent dan ooit.
Een aantal jaren geleden was ik verantwoordelijk voor een bedrijfsbureau bij een bedrijf. Het bedrijf zat op dat moment in wat ruwer vaarwater. In die periode liepen de opdrachten ook wat terug.
Dagelijks stond ik met hoofd verkoop en hoofd productie voor het planbord om nieuwe projecten en onderhanden werk af te stemmen. Wat steeds meer opviel was, hoe rustiger het werd hoe drukker de medewerkers in productie waren. Het leek wel of de paar projecten die binnen kwamen niet in te plannen waren.
Herken jij dit ook? Een verschijnsel dat ik zelf ook ervaar. Kijk je na een dag hard werken terug, lijkt het wel of je niets hebt gedaan. Ik ben toch de hele dag bezig geweest? Wat heb ik dan gedaan?
Op dagen als deze laat je je veel makkelijker afleiden. Doordat de druk veel lager is pak je dingen op die je normaal had laten liggen. Ik moet dan achteraf tot de conclusie komen dat ik niet echt efficient en effectief bezig ben geweest.
Hoe voorkom je dat? Doelen stellen voor dingen die je gedaan wilt hebben.
Welke dingen kun je op zo’n moment het beste doen? Acties die bijdragen aan klanten krijgen.
Een overzicht van 10 dingen die je juist nu kunt doen
- Je website bijwerken. Nog eens goed naar de opbouw van je site kijken. Zit deze logisch in elkaar? Kan de bezoeker eenvoudig de dingen vinden die jij wilt laten zien?
Op de voorpagina staat een korte opsomming; voor wie het bedoeld is, wat het probleem is, wat de oplossing is, wat jij daarvoor kunt betekenen.Het doel van je site moet zijn dat mensen contact met je gaan opnemen.
De structuur van je site is dan ook Home –> voor wie –> de oplossing –>jouw diensten of producten –> meer over jezelf –> contact of nieuwsbrief.
- Heb je al een nieuwsbrief? Zo niet, voeg deze dan nu toe aan je site. Bouw een lijst op van potentiele klanten. Jij kunt ze op deze manier iedere maand of bijvoorbeeld iedere twee weken informeren. De actie ligt bij jou en je bent minder afhankelijk van de bezoeker of deze nog een keer terugkomt.
De nieuwsbrief vertelt niet te veel over jezelf, over je producten, of andere nieuwtjes van jouw bedrijf. De nieuwsbrief is voor de doelgroep, die hunkeren naar informatie waar ze mee aan de slag kunnen. Daarom hebben ze zich geabonneerd.
Heb je al wel een nieuwsbrief kijk dan of je deze vaker kunt versturen; om de week bijvoorbeeld. Als jij de doelgroep regelmatig zinvol informeert, dan krijgen ze meer vertrouwen en zullen ze eerder van je afnemen.
Maak het makkelijk om te abonneren door iets gratis aan te bieden, bijvoorbeeld een eboek waarin je een aantal tips geeft. Nieuwsbrief oplossingen
- Heb je al een weblog? Zo niet start dan een weblog. Geef informatie waar jouw doelgroep iets mee kan. Tips waarmee ze aan de slag kunnen. Een weblog start je eenvoudig op WordPress.com. Je kunt ook je weblog aan je website toevoegen met WordPress.org.
Als je al een weblog hebt ga dan meer artikelen schrijven. Dagelijks een artikel is een goed begin. Hierdoor wordt je beter en vaker gevonden in de zoekmachines door je doelgroep.
Weet je niet waar je over moet schrijven. Neem een kladblok mee en schrijf de vragen op die potentiele klanten aan je stellen. Beantwoord iedere vraag in een artikel. Start een blog in 5 minuten
- Kijk wat beter naar Twitter. Je hebt er vast al eens van gehoord en al eens op de site gekeken. Je snapt er alleen nog niet veel van. Waarom zou ik de hele tijdvertellen waar ik mee bezig ben? Moet ik dan de hele dag twitter lezen?
Maak een account op Twitter en bouw een netwerk op. Zoek naar mensen op twittergids.nl Kijk wat jij er mee kunt. Het nut van Twitter.
- Werk je LinkedIn profiel bij. Plaats je 10 seconden boodschap bovenaan. Werk je opdrachten bij en leg in meer detail uit wat je hebt gedaan. Beantwoord vragen in het ‘Answers’ onderdeel, probeer expert te worden in jouw omgeving. Voeg je blog toe in de applicaties zodat de laatste 3 artikelen in je profiel verschijnen.
- Start een Facebook profiel. Na LinkedIn is Facebook het sociale netwerk waar ook veel Nederlanders te vinden zijn. Een profiel is snel aangemaakt. Voeg ook je weblog toe. Begin een fan pagina van jouw bedrijf. tips om je LinkedIn pofiel bij te werken
- Start een netwerk (plaza) voor jouw doelgroep op Mindz. Plaats ook regelmatig artikelen op jouw Mindz profiel. Verbind met je doelgroep op Mindz. Netwerken op Mindz
- Maak video’s van jezelf. Start een account op Viddler, Vimeo en/of YouTube en plaats een keer per week een videoblog voor jouw doelgroep. Deze kun je ook verwerken in een artikel op je blog.
Video geeft jouw doelgroep een goed beeld van jezelf. Dit draagt bij in het vertrouwen. Ook hier geef je vooral tips voor je doelgroep. Hoe kunnen zij beter worden. Video wordt steeds belangrijker.
- Vraag referenties van je klanten. Je kunt ze vragen om de referentie op LinkedIn te plaatsen. Je kunt ook de referentie via de mail vragen en deze op je site plaatsen. Een referentie op LinkedIn neem je ook over op je site.
Start zelf met het aanbevelen van jouw leveranciers of mensen met wie je hebt samengewerkt.
- Maak accounts aan op social bookmarking sites. Begin met het aanbevelen van artikelen van andere bloggers en plaats af en toe ook een artikel van jezelf op deze sites.
Denk hierbij aan Delicious, Ekudos, StumbleUpon – grootste socialbookmarking sites http://www.ebizmba.com/articles/social-bookmarking
Bonus:
Vraag of je een artikel mag plaatsen op een collega blog of site – wordt gastblogger. Dit versterkt je netwerk van bloggers met dezelfde doelgroep. Zo kun je elkaar aan nieuwe bezoekers helpen
Je ziet in de tijd dat je minder bezig met projecten voor je klanten maak je tijd vrij om te geven. Je gaat jouw netwerk en doelgroep informatie geven. Informatie waar ze op zitten te wachten.
Als je veel geeft kun je ook veel ontvangen.
Start direct door doelen te stellen op deze 10 punten. Wanneer wil je het afgerond hebben en wat wil je er mee bereiken.
Laat me weten of het effect heeft voor jou in de reacties op mijn blog.
Goed artikel Erno, bedankt voor de tips! Vooral de bonus vind ik erg goed – had ik zelf nog niet eerder aan gedacht.
hartelijke groet,
Brigitte
Inspirerend stuk weer Ennno!
Toevallig zat ik de afgelopen dagen over deze top 10 na te denken. Ik ben net begonnen als zelfstandige en ben bezig met het organiseren van een eerste opdracht. Geduld is daarbij een schone zaak, maar ik ben toch echt meer van de actie: ongeduldig is wat ik nu ben :).
Ik kijk enorm uit naar het Internetpracticum van MINDZ.com volgende week woensdag 13 mei om meer te leren over Twitter. Verder denk ik aan het maken en geven van presentaties over marketing en management gerelateerde onderwerpen, mijn vakgebied. Met bloggen ga ik rustig aan experimenteren, kijken hoe dat uitpakt voor mezelf en anderen.
Uit de comfort zone en leren maar!
Dank voor het duwtje in de rug.
Hoi Erno,
Ja, dit is absoluut het juiste moment om te investeren in je eigen bedrijf. Nu bedrijven zitten te wachten op elkaar en nieuwe aankopen aan het uitstellen zijn, kunnen we de tijd die we overhouden zeer goed besteden. Bijvoorbeeld eindelijk eens zorgen dat je zelf je website van content kunt voorzien, zodat je niet alles aan je webbouwer hoeft te vragen. (Erno doet dit voor je)
Het is ook een fantastisch moment om een nieuwsbrief te starten. Want dat kost niet veel. En je hebt de tijd om een paar artikelen te schrijven waarmee je een tijdje voort kunt. Dat is wat ik doe !
Hartelijke groet, Welmoet
Ha Erno,
Stuk voor stuk goede tips. 🙂
De bonus werkt goed, kan ik iedereen aanbevelen. Ik gebruik ‘m andersom. Al sinds de start van mijn blog heb ik zelf anderen gevraagd een of meerdere keren gastblogger op mijn website te worden – mensen die ik waardeer om hun kennis, wiens ideeën over ondernemen aansluiten bij die van mij en die ook werkelijk iets te vertellen, iets te delen hebben in hun blog waar lezers echt wat aan hebben (hoop ik dan).
Het andersom-voordeel van zelf gastbloggers vragen is dat je regelmatig wat nieuws op je blog hebt staan, ook in tijden dat je zelf minder tijd/energie of inspratie hebt om te schrijven. 🙂
Hartelijks!
Hoi Erno,
Een feestje van herkenning wat je in het begin van je artikel schrijft!
Hoe rustiger, hoe drukker we het soms lijken te hebben 🙂 . Je artikel is voor mij een reminder om stil te staan bij welke actie echt effectief is en welke niet.
Ik vind alle tips waardevol en op elk front is wel weer een stap te zetten. Dank je wel, Mariska
Hoi Erno,
Inmiddels heb ik ook van diverse mensen gehoord dat je heel makkelijk zelf, gratis, een social network site kunt aanmaken via Ning, dus net zoals Mindz, maar dan anders.
Wat zijn jouw ideeen hierover?
@zakenfroukje een blog kan het perfecte platvorm zijn voor je presentaties die je wil gaan geven. Op je blog en op Slideshare kun je laten zien wat je presentaties zijn en waar ze over gaan. Zo kunnen meer mensen kennis maken met jouw presentaties en je vragen deze presentatie bij hun te geven.
@Miranda – goeie tip – gastbloggers vragen op jouw blog die iets kunnen toevoegen. Ik merk wel dat de gastbloggers (die ik gevraagd heb) ook moeite hebben om vaker artikelen te schrijven op mijn blog.
@Mariska – begin bij een en maak daar een stap en dan de volgende. Niet alles hoeft tegelijk
@Petra – eens http://ning.com is een fantastisch netwerk. Voor verschillende projecten heb ik het gebruik en wordt het nog steeds gebruikt. Voor dit artikel wilde ik graag aandacht schenken aan Mindz. Zie ook dit wat ouder artikel over Ning – Creeer je eigen online netwerk. Ondertussen is Ning behoorlijk gegroeid en verbetert.
Hoi Erno,
Wat een leuke blog heb je geschreven. Een naar mijn hart, erg inspirerend! Het maakt mij toch weer benieuwd naar Twitter. Zal ik me toch maar aanmelden?
Jammer dat ik niet naar het Social Media Event kan komen op 11 juni, daar hadden jij en je collega’s me vast nog meer kunnen prikkelen.
Een hartelijke groet,
Suzanne
Dank je wel Suzanne – jammer dat je er niet bij kunt zijn. Met jouw kennis van tekst hadden we anders een waardevolle toevoeging gehad tijdens SME09.
Bedankt voor de post. Ik zocht al een ruime tijd om veel bezoeker’s te krijgen,
En uit de vorige posten kom ik steeds meer te weten!
bedankt voor de goede post.
Nick