10 dingen die je juist nu kunt doen

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

mei 05

Heb je het op dit moment wat rustiger? Zitten er iets minder projecten in de funnel dan een jaar terug? Je bent vast niet de enige. Wat mij dan opvalt is dat het op momenten dat je minder werkt aan klant projecten, dat het lijkt of je drukker bent dan ooit.

Een aantal jaren geleden was ik verantwoordelijk voor een  bedrijfsbureau bij een bedrijf. Het bedrijf zat op dat moment in wat ruwer vaarwater. In die periode liepen de opdrachten ook wat terug.

Dagelijks stond ik met hoofd verkoop en hoofd productie voor het planbord om nieuwe projecten en onderhanden werk af te stemmen. Wat steeds meer opviel was, hoe rustiger het werd hoe drukker de medewerkers in productie waren. Het leek wel of de paar projecten die binnen kwamen niet in te plannen waren.

Herken jij dit ook? Een verschijnsel dat ik zelf ook ervaar. Kijk je na een dag hard werken terug, lijkt het wel of je niets hebt gedaan. Ik ben toch de hele dag bezig geweest? Wat heb ik dan gedaan?

Op dagen als deze laat je je veel makkelijker afleiden. Doordat de druk veel lager is pak je dingen op die je normaal had laten liggen. Ik moet dan achteraf tot de conclusie komen dat ik niet echt efficient en effectief bezig ben geweest.

Hoe voorkom je dat? Doelen stellen voor dingen die je gedaan wilt hebben.

Welke dingen kun je op zo’n moment het beste doen? Acties die bijdragen aan klanten krijgen.

Number 10
Creative Commons License photo credit: yoppy

Een overzicht van 10 dingen die je juist nu kunt doen

  1. Je website bijwerken. Nog eens goed naar de opbouw van je site kijken. Zit deze logisch in elkaar? Kan de bezoeker eenvoudig de dingen vinden die jij wilt laten zien?

    Op de voorpagina staat een korte opsomming; voor wie het bedoeld is, wat het probleem is, wat de oplossing is, wat jij daarvoor kunt betekenen.Het doel van je site moet zijn dat mensen contact met je gaan opnemen.

    De structuur van je site is dan ook Home –> voor wie –> de oplossing –>jouw diensten of producten –> meer over jezelf –> contact of nieuwsbrief.

  2. Heb je al een nieuwsbrief? Zo niet, voeg deze dan nu toe aan je site. Bouw een lijst op van potentiele klanten. Jij kunt ze op deze manier iedere maand of bijvoorbeeld iedere twee weken informeren. De actie ligt bij jou en je bent minder afhankelijk van de bezoeker of deze nog een keer terugkomt.

    De nieuwsbrief vertelt niet te veel over jezelf, over je producten, of andere nieuwtjes van jouw bedrijf. De nieuwsbrief is voor de doelgroep, die hunkeren naar informatie waar ze mee aan de slag kunnen. Daarom hebben ze zich geabonneerd.

    Heb je al wel een nieuwsbrief kijk dan of je deze vaker kunt versturen; om de week bijvoorbeeld. Als jij de doelgroep regelmatig zinvol informeert, dan krijgen ze meer vertrouwen en zullen ze eerder van je afnemen.

    Maak het makkelijk om te abonneren door iets gratis aan te bieden, bijvoorbeeld een eboek waarin je een aantal tips geeft. Nieuwsbrief oplossingen

  3. Heb je al een weblog? Zo niet start dan een weblog. Geef informatie waar jouw doelgroep iets mee kan. Tips waarmee ze aan de slag kunnen. Een weblog start je eenvoudig op WordPress.com. Je kunt ook je weblog aan je website toevoegen met WordPress.org.

    Als je al een weblog hebt ga dan meer artikelen schrijven. Dagelijks een artikel is een goed begin. Hierdoor wordt je beter en vaker gevonden in de zoekmachines door je doelgroep.

    Weet je niet waar je over moet schrijven. Neem een kladblok mee en schrijf de vragen op die potentiele klanten aan je stellen. Beantwoord iedere vraag in een artikel. Start een blog in 5 minuten

  4. Kijk wat beter naar Twitter. Je hebt er vast al eens van gehoord en al eens op de site gekeken. Je snapt er alleen nog niet veel van. Waarom zou ik de hele tijdvertellen waar ik mee bezig ben? Moet ik dan de hele dag twitter lezen?

    Maak een account op Twitter en bouw een netwerk op. Zoek naar mensen op twittergids.nl Kijk wat jij er mee kunt. Het nut van Twitter.

  5. Werk je LinkedIn profiel bij. Plaats je 10 seconden boodschap bovenaan. Werk je opdrachten bij en leg in meer detail uit wat je hebt gedaan. Beantwoord vragen in het ‘Answers’ onderdeel, probeer expert te worden in jouw omgeving. Voeg je blog toe in de applicaties zodat de laatste 3 artikelen in je profiel verschijnen.
  6. Start een Facebook profiel. Na LinkedIn is Facebook het sociale netwerk waar ook veel Nederlanders te vinden zijn. Een profiel is snel aangemaakt. Voeg ook je weblog toe. Begin een fan pagina van jouw bedrijf. tips om je LinkedIn pofiel bij te werken
  7. Start een netwerk (plaza) voor jouw doelgroep op Mindz. Plaats ook regelmatig artikelen op jouw Mindz profiel. Verbind met je doelgroep op Mindz. Netwerken op Mindz
  8. Maak video’s van jezelf. Start een account op Viddler, Vimeo en/of YouTube en plaats een keer per week een videoblog voor jouw doelgroep. Deze kun je ook verwerken in een artikel op je blog.

    Video geeft jouw doelgroep een goed beeld van jezelf. Dit draagt bij in het vertrouwen. Ook hier geef je vooral tips voor je doelgroep. Hoe kunnen zij beter worden. Video wordt steeds belangrijker.

  9. Vraag referenties van je klanten. Je kunt ze vragen om de referentie op LinkedIn te plaatsen. Je kunt ook de referentie via de mail vragen en deze op je site plaatsen. Een referentie op LinkedIn neem je ook over op je site.

    Start zelf met het aanbevelen van jouw leveranciers of mensen met wie je hebt samengewerkt.

  10. Maak accounts aan op social bookmarking sites. Begin met het aanbevelen van artikelen van andere bloggers en plaats af en toe ook een artikel van jezelf op deze sites.

    Denk hierbij aan Delicious, Ekudos, StumbleUpon – grootste socialbookmarking sites http://www.ebizmba.com/articles/social-bookmarking

Bonus:

Vraag of je een artikel mag plaatsen op een collega blog of site – wordt gastblogger. Dit versterkt je netwerk van bloggers met dezelfde doelgroep. Zo kun je elkaar aan nieuwe bezoekers helpen

Je ziet in de tijd dat je minder bezig met projecten voor je klanten maak je tijd vrij om te geven. Je gaat jouw netwerk en doelgroep informatie geven. Informatie waar ze op zitten te wachten.

Als je veel geeft kun je ook veel ontvangen.

Start direct door doelen te stellen op deze 10 punten. Wanneer wil je het afgerond hebben en wat wil je er mee bereiken.

Laat me weten of het effect heeft voor jou in de reacties op mijn blog.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed