Gewoontes die vrijheid en groei combineren

Door Erno Hannink | Keuzes

aug 19

Er zijn veel gewoontes die niet bijdragen aan de groei van je bedrijf en aan jouw vrijheid. Hier lees je 10 hardnekkige gewoontes waardoor je niet groeit. Om deze gewoontes terug te dringen kun je ze vervangen door enkele van de onderstaande goede gewoontes die bijdragen aan je doel. 

Luisteren

Dit is misschien wel de belangrijkste gewoonte van allemaal. Luisteren naar je collega’s, luisteren naar je klanten, luisteren naar de leveranciers, luisteren naar je partner en kinderen. Goed luisteren is een bijzondere eigenschap waarvoor mensen je echt waarderen, omdat er zo weinig wordt geluisterd.

Goed luisteren doe je door vragen stellen. Op de antwoorden die je krijgt stel je nog meer vragen. Niet aanvullen met hoe jij dit al eerder hebt gedaan of dat je iemand kent die het ook heeft gedaan, of een suggestie doen waardoor het nog beter wordt, maar vragen stellen waardoor de ander meer kan vertellen. Vooral wanneer ze een mening heeft die anders is dan jouw mening. Ga dan niet beginnen over hoe jij het ziet, maar stel vragen. Ontdek wat zij weet en jij niet weet. Wanneer je nieuwsgierig bent naar andere mensen leer je veel.

Door goed te luisteren naar de mensen om je heen ontdek je dingen die je niet wist, krijg je trouwe klanten en collega’s, en zijn jullie in staat om telkens met producten te komen die passen bij jullie markt. 

Wanneer jij het goede voorbeeld geeft in luisteren gaan je collega’s dit ook doen met klanten. Het belangrijkste wat we willen als mens is gehoord worden, opgenomen in de groep. Dit geeft ons een gevoel van veiligheid.

Wil je leren om beter te luisteren? Een tip: lees het boek You’re Not Listening van Kate Murphy, die de beste luisteraars in de wereld interviewde voor het boek en zelf een bijzonder goede luisteraar is als journalist.

Aandacht voor de kasstroom

Zonder liquide middelen kun je de leveranciers en medewerkers niet betalen. Het is belangrijk dat je weet hoe de kasstroom ervoor staat. Met grote opdrachten en opdrachtgevers die (te) laat betalen kan het zijn dat je kasstroom onder druk komt te staan. Een positieve kasstroom is de olie in je groeimotor. Wanneer er te weinig olie in zit dan piept en kraakt het totdat de motor vastloopt en uiteindelijk stuk gaat.

Het is belangrijk dat je iedere maand weet welke facturen er binnenkomen, hoeveel je moet reserveren om de collega’s te betalen en welke klanten je moet (laten) aansporen om te betalen.

Het is een goede gewoonte om te weten hoe het er financieel voor staat. De financiën zijn een onderwerp dat de meeste ondernemers liever negeren en neerleggen bij een accountant en de boekhouding. Wanneer je zelf geen verkoopfacturen meer stuurt en inkoopfacturen betaalt, betekent dat dat je het directe gevoel met hoe het er financieel voor staat wat kwijtraakt, maar blijf erop letten dat jullie kasstroom en jullie groeimotor blijven doorlopen.

Geef verantwoordelijkheid aan je team

Veel managers zeggen dat het niet kan, zelfmanagement, omdat zij ervoor zorgen dat de mensen in het team doen wat er moet gebeuren. Dit terwijl er bewijs is dat teams die zichzelf managen, waar geen baas is, efficiënter zijn en beter presteren.

Geef je team de vrijheid en verantwoordelijkheid om zelf beslissingen te nemen. Om keuzes te maken en deze door te voeren, ook al zou jij de dingen anders doen. Laat ze fouten maken. Help je de medewerkers in team door ze te coachen zodat ze het beste uit zichzelf te halen. Dit doe je niet door te zeggen hoe het moet, maar door duidelijk te zijn over het eindresultaat dat je wilt bereiken. Wees duidelijk in het doel dat je bedrijf nastreeft en wat de normen en waarden zijn. Geef ze daarna de vrijheid om hier een bijdrage in te leveren.

Hoe minder je in het bedrijf aanwezig bent, des te meer moeten je medewerkers zichzelf redden. Mooie voorbeelden hoor je in dit gesprek met Karin Tenelius. We hebben het ook in de afgelopen maanden gemerkt (corona), waarin we zoveel mogelijk vanuit huis moesten werken. Terwijl het eerder als onmogelijk werd afgedaan, ontdekken ondernemers nu dat medewerkers heel goed zelf keuzes kunnen maken zonder dat ze op kantoor werken.

Transparantie

Wanneer mensen verantwoordelijkheid krijgen en zelf beslissingen kunnen nemen is het belangrijk dat ze de juiste informatie ter beschikking hebben. Wat zijn de normen en waarden die je belangrijk vindt in je bedrijf? Wat zijn de (financiële) resultaten? Wat is het effect van de keuzes die ze maken? Wat zijn de resultaten van het werk dat ze doen?

Geef ze de informatie die jij ook nodig hebt om goede beslissingen te nemen. Wees transparant en houd niets achter.

Structuur opzetten en je eraan houden

Kies samen met je team een structuur die voor jullie werkt. Het belangrijkste komt na deze keuze, en dat is dat jij je als ondernemer gaat houden aan de nieuwe structuur. Dat jij de kanalen en processen gebruikt die jullie hebben afgesproken. Dit is cruciaal om de nieuwe structuur te laten werken.

Jij hebt het bedrijf opgebouwd en nu heb je een klant die iets bijzonders van je vraagt. Je wilt hier graag mee aan de slag, maar het moet wel snel gebeuren. Je valt terug op de oude structuur, je stapt direct op mensen af in je team en grijpt in op de planning. De mensen zeggen uiteraard ja, want jij bent de ondernemer. Terwijl je deze ene klant helpt worden andere klanten teleurgesteld. Je team vraagt zich af waarom zij zich wel aan de structuur moeten houden als jij dat niet doet.

Volg het nieuwe proces en de nieuwe structuur en je krijgt er groei en vrijheid voor terug.

Neem pauze

Wanneer je het maximale uit jezelf en je team wilt halen doe je wat topsporters doen: voldoende pauze nemen. Een lunchmoment waarin je niet over het werk of klanten praat, of de sociale media bekijkt. Een moment om naar buiten te gaan en de benen te strekken. Tussendoor plan je ook korte pauzes om even de gedachten te verzetten en het lichaam wat beweging te geven. Door deze kleine pauzes krijg je meer resultaat van je team.

Focus op cultuur en niet op output

Met de juiste cultuur komt de output vanzelf. Door je te concentreren op de output ontstaat er een cultuur die je niet wenst.

Bewegen

Met een volle agenda, netwerkbijeenkomsten, afspraken met klanten, gesprekken met collega’s krijgen jijzelf en je gezin weleens wat minder aandacht. Wanneer je goed werk wilt verrichten in je bedrijf en je doelen wilt bereiken is het belangrijk dat je mentaal en fysiek fit bent.

Dagelijks bewegen en je een paar keer per week echt inspannen helpt je naar betere resultaten met je bedrijf.

Slaap

Naast bewegen schiet voldoende slaap er vaak ook bij in. Dit maakt het extra lastig voor je. Door te weinig slaap ben je minder opmerkzaam en heb je minder wilskracht om bijvoorbeeld te sporten en ben je prikkelbaar.

In mijn gesprek met Rand Fishkin van SparkToro deelde hij de dingen die mis gingen voor hem als CEO bij zijn eerste bedrijf MOZ. Wat hij er onder andere van leerde was dat je voldoende slaap moet krijgen. “Negen uur in bed en acht uur slaap” is nu zijn mantra.

Voeding

Met een volle agenda waarbij je ‘s avonds ook regelmatig afspraken hebt en vaak onderweg bent kan het zijn dat je niet altijd gezond eet. Net als bewegen en slaap is goede voeding van belang voor betere resultaten. Gezond en gevarieerd eten is een van de bouwstenen voor je gezondheid.

Welke gewoontes werken voor jou?

Wat is een gewoonte dat jij hebt ontwikkeld en die een positief effect heeft op je bedrijf? Welke gewoonte mis je in het bovenstaande overzicht?

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.