10 ideeën om te stoppen voor meer effect

Door Erno Hannink | Automatische beslissingen

jun 28

Wat denk jij, is dit uitstelgedrag of niet? Voor het afgelopen weekend had ik een aantal acties opgeschreven die ik wilde doen. Een paar van deze acties stonden op mijn lijstje omdat ik ze de weken ervoor niet had gedaan en ze dus in het weekend wilde gaan doen. Uiteindelijk koos ik ervoor om deze acties niet te doen en vooral na te denken over mijn werkwijze.

Na het zien van onderstaande video bleef ik mijzelf de vraag stellen: wat kan ik verwijderen voor meer balans?

Less is more: Why our brains struggle to subtract

“Wanneer mensen problemen oplossen hebben ze de neiging om iets toe te voegen om het beter te maken. Ze vragen zich niet af wat ze kunnen verwijderen waardoor het beter wordt.”

Gabrielle Adams

Wanneer ik oplossingen zoek heb ik de neiging om dingen toe te voegen, zegt het onderzoek. Na het opnieuw lezen van het boek Stop. van Marije van den Berg besef ik hoeveel ik stapel. Telkens een nieuw project boven op de stapel. Een project dat nu beter past, een klus die nu eerst moet, iets wat nu belangrijker is (of lijkt).

Terwijl ik iets nieuws toevoeg, haal ik niets weg. Ik stop geen oud project terwijl ik te weinig tijd of ruimte heb om het allemaal te doen. Onlogisch eigenlijk, ik heb niet oneindig de tijd en moet dus kiezen wat ik wil doen in de tijd die ik heb. Zo eenvoudig als ik iets nieuws toevoeg, zo lastig vind ik het om iets anders daarvoor te stoppen.

In ons gesprek hierover had Marije het over stapelen van nieuwe projecten in de stille hoop dat een oud project als vanzelf wegvalt. Dat is natuurlijk niet zo, er zijn waarschijnlijk mensen die een bepaalde verwachting hebben van het project waarvoor ik nu onbewust de keuze heb gemaakt om er (tijdelijk) mee te stoppen. Mensen die een bepaald resultaat verwachten of op een actie van mij wachten voor het oude project. Wanneer ik niet met ze communiceer dat ik het (tijdelijk) ben gestopt komt er uiteindelijk een probleem dat op een ander moment urgent wordt.

Vanochtend schreef ik daarom de projecten op waar ik aan werk die bij mijn missie passen en de projecten die niet bij mijn missie passen en onderstreepte de projecten waarmee ik worstel. Projecten die vooral mentaal druk veroorzaken, bijvoorbeeld omdat ik niet goed weet hoe verder. In plaats van hulp vragen heb ik dan de neiging om het te laten liggen in de hoop dat het probleem zich vanzelf oplost. Soms is dat ook zo, maar meestal niet. Dan blijft het probleem maar borrelen, en neemt het vooral denkkracht in en versterkt het mijn schuldgevoel.

Nadat ik vanochtend een paar knopen had doorgehakt en de betrokken mensen hierover heb geïnformeerd kreeg ik weer ruimte in mijn hoofd.

Ik heb een aantal beslissingen genomen en afspraken aangepast om mijn gevoel van stress van de afgelopen dagen te verlagen.

Het helpt.

Minderen voor balans in plaats van werk toevoegen.

Zo kan ik met optimalisatie en meer uren werken bezig zijn. “Hoe krijg ik meer gedaan? Maar, wat kan ik minder doen?” zijn ook goede en terechte vragen.

In de bio op mijn Twitterprofiel staat: “I help entrepreneurs accomplish goals on time”. Voor het overgrote deel is dat vooral werken aan focus en dingen schrappen van de actielijst en uit de agenda. Focus op de dingen die ze echt willen doen. Dit is een overzicht van de dingen die ik ga doen om meer te stoppen, misschien helpt een van deze ideeën jou ook voor meer impact.

10 ideeën om te stoppen voor meer balans

  1. Ik maak een stoplijst. Iedere keer wanneer ik een actielijst maakt, schrijf ik ook de dingen op waarmee ik stop.
  2. Ik schrijf op wat ik doe. Ik houd op dat moment in een dagboek bij wat ik eet, hierdoor word ik me bewuster van wat ik echt doe. Hierdoor neemt de druk voor mijzelf toe om mijn gedrag en gewoontes te veranderen.
  3. Wanneer ik iets doe wat ik eigenlijk niet wil doen, dan doe ik het nu met mijn volle bewustzijn. Ik geniet ervan, geef het alle aandacht en ik neem er de tijd voor om het bewust mee te maken. Waardoor ik bewust kan stoppen. Het is zo niet langer een onbewuste automatische beslissing.
  4. Aan mijn dagelijkse lijst van de drie belangrijkste dingen die ik vandaag ga afronden, voeg ik één ding toe dat ik niet ga doen.
  5. Ik schep duidelijkheid over wat ik echt wil doen en zet dat voorop. Daarom schrijf ik drie dingen op iedere dag die ik ga doen. Drie acties lijkt niet veel, maar dwingt me tot keuzes.
  6. Wanneer er werk bij komt, moet er ook iets af. Ik moet geen werk stapelen in de hoop dat er onderop vanzelf iets verdwijnt. Andere mensen wachten misschien op iets. Het is handiger om duidelijk te zijn wanneer ik iets stop.
  7. Een stopteken; dit idee heb ik nog niet verder uitgewerkt.
  8. Ik maak een ritueel voor dingen waar ik mee ga stoppen om echt afscheid te nemen, geïnspireerd op het boek Stop. van Marije van den Berg.
  9. Ik vertel anderen waarmee ik worstel. Ze hebben vaak goede tips of bieden hulp aan. Dit deed ik vanochtend bij Gwen (mijn buddy) en ze kwam met twee goede oplossingen.
  10. Telkens weer kijk ik naar wat de bijdrage is van wat ik doe aan mijn missie. Soms heb ik ja gezegd op dingen die achteraf gezien niet echt aan mijn missie bijdragen. Dan is het beter om te stoppen ondanks de al geïnvesteerde tijd en energie. Het overwinnen van de sunk cost fallacy is niet eenvoudig, maar lukt beter wanneer ik de missie opnieuw bekijk. Zo blijf ik namelijk met de meeste efficiëntie werken aan mijn missie.

In een podcastgesprek met Ellie Hurst leerde ik dat het veiliger is om oude mails en data weg te gooien. Zo heb ik een inbox vol met berichten van jaren. De kans dat ik deze berichten nog eens bekijk of nodig heb is nihil en toch bewaar ik ze voor het geval dat. Het is niet veilig, het vormt een ballast en vreet onnodig energie (opslag, stroom en mentale energie). Ook hier geldt: stoppen en opruimen is een waardevol ritueel.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.