10 pagina’s die elke bedrijfsblog nodig heeft

Door Erno Hannink | WordPress blog

apr 07

In de meeste blog software (bijvoorbeeld WordPress en Typepad) heb je de mogelijkheid om naast artikelen ook pagina’s aan te maken. Een pagina werkt anders dan een artikel. Een artikel (post) verdwijnt uiteindelijk in de archieven en wordt meestal op datum getoond.

Een pagina staat los van je archief. Zo kun je eenvoudig pagina’s in je menu tonen. Het geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om van je blog ook je website te maken. Verder is het handig om zaken, die de meeste bezoekers interesseren, snel en overzichtelijk te tonen.

1. Over / About pagina
over mij paginaElke blog (of zelfs site) zou een over ons / over ons / about pagina moeten hebben. Als nieuwe bezoekers op een artikel landen via de zoekmachines en ze vinden het interessant dan zoeken ze verder. Ze zoeken vertrouwen. Wie zegt dit dan? Hoe kan ik weten dat dit klopt? Wie zijn ze?
Je wilt ze hier verleiden om te abonneren op je blog. Op deze pagina vertel je dus niet alleen wie je bent en wat je doet maar vooral wat heeft de lezer daar aan. Je legt uit waarom mogen ze geen updates van jouw bedrijfsblog missen. Als een site deze pagina niet heeft neemt de kans af dat de lezer zich abonneert op jouw RSS of nieuwsbrief.

2. Contact
contact paginaEen punt waar ik toch regelmatig tegen aan loop. Voor een vraag wil ik contact zoeken met de blogger maar er is geen contact pagina. In Google vind je dan vaak wel wat gegevens maar veel bezoekers zullen hier afhaken. Het is handig om je adres gegevens hier beschikbaar te hebben, telefoonnummer eventueel mobiel, chat gegevens zoals Skype of Twitter, je KvK nummer en een mail adres. Een contactformulier kan ook handig zijn; zie bijvoorbeeld de Enhanced Contact Form een WordPress plugin van Joost de Valk (Yoast).

3. Disclaimer
Op deze pagina kun je uitleggen waarom je als bedrijf blogt. Wat is de relatie van dit blog tot jullie producten en/of diensten. Als je reviews schrijft of daar wel of geen commercieel belang achter zit. Een pagina om zo transparant mogelijk te zijn over wat je doet op jullie bedrijfsblog. Wat doe je in het bedrijf.

4. Privacy
Wat doe je met de gegevens die je krijgt via het blog. Wat doe je bijvoorbeeld met het email adres dat je gebruikt voor de nieuwsbrief. Werk je met cookies, zo ja hoe lang worden ze bewaard.

5. Reacties beleid / Comments policy
Worden alle reacties toegestaan, of verwijder je bepaalde reacties. Zijn er voorwaarden verbonden aan reageren. Wees ook hier zo open mogelijk over hoe jij met reacties om wilt gaan. Reacties verwijderen of delen ervan, zonder dat hierover iets is vastgelegd maakt inbreuk op de vrijheid van meningsuiting van de reageerder.

6. 404
404 error niet gevonden not foundAls een bezoeker op je blog komt via een link naar een pagina die niet meer bestaat land ze op een error pagina. Een hele bijzondere error pagina, de 404 pagina. De 404 pagina betekent dat de pagina niet meer bestaat. Het hoeft niet perse dat de pagina door de blogeigenaar is verwijderd het kan ook door een typefout in de URL. Als je hier geen maatregelen genomen hebt komt deze bezoeker op de standaard lege 404 pagina. Een gemiste kans, want de bezoeker kan zo snel verdwijnen van je site. Maak daarom een eigen 404 pagina. Hier vind je tips hoe je 404 fouten opspoort in je blog.

7. Archief
archief archivesOp veel blogs zie ik dat er maar beperkte mogelijkheden zijn om verder te zoeken in het blog. Wil je artikelen vinden over hetzelfde onderwerp kun je bijvoorbeeld categorieen of tags gebruiken. Een pagina waarmee je eenvoudig en snel inzicht hebt in alle artikelen van het blog is daarnaast ook handig. Het geeft ook vertrouwen, zeker als je al vele artikelen in je blog hebt. Een mooi archief plugin voor WordPress is Clean Archives Reloaded. De pagina is ook handig voor de zoekmachine, deze kan zo snel de pagina’s van je blog indexeren (als je geen sitemap hebt).

8. Abonneren / Subscribe
abonneren nieuwsbrief rssEen pagina om je bezoekers uit te leggen hoe je het eenvoudigste alles kunt bijhouden van je blog. Een korte introductie in RSS. Verder een uitleg over hoe de nieuwsbrief aanmelding verloopt. Welke mail(s) mag je verwachten om verlies in spam filters te voorkomen. Vertel hier ook iets over privacy, wat doe je met de email adressen die je verzameld.

9. Beste artikelen
beste artikelen op je blogOf eigenlijk een soort startpagina waar de nieuwkomer op je blog snel haar weg kan vinden. Een overzicht van de belangrijkste artikelen die je hebt geschreven. Een korte handleiding en introductie in het onderwerp van je blog. Een mooi voorbeeld vind ik de voorpagina van ProBlogger waar je een aantal verschillende overzichten kunt zien

10. Diensten/producten
We hebben het de hele tijd over de 10 pagina’s van een bedrijfsblog. Dit betekent ook dat de bezoeker je aanbod moet kunnen vinden. Een kort overzicht van hoe je de bezoeker zakelijk kunt helpen. Als een bezoeker je artikelen interessant vindt en graag zaken met je zou willen doen is het handig om een kort overzicht te hebben hoe je ze zakelijk kunt helpen.

Bonus
11. Aanbevelingen/Testimonals
wat anderen over mij zeggen testimonialsJe kunt zelf natuurlijk vertellen hoe goed je bent :o), maar als een ander het zegt heeft dat meer waarde. Een pagina waarin anderen vertellen hoe ze je dienst of product hebben ervaren. Een beslissing om iets te kopen wordt steeds meer gebaseerd op de mening van anderen. Dus leg uitspraken van jouw klanten, bezoekers vast en laat ze zien op deze pagina.

Inspiratie: ProBlogger 20 Types of Pages that Every Blogger Should Consider

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno

Comments are closed