10+ tactieken voor een goed gevoel in je bedrijf

Door Erno Hannink | Kortetermijnbeslissingen

nov 02

Wanneer ik me druk maak over dingen die ik niet kan of wil beïnvloeden, dan leidt dit me af van de dingen die ik echt te doen heb. Ik kan dit voorkomen door bewust te werken aan een goed gevoel.

Hoe ik me voel is een van de belangrijkste elementen die bepalen welke kortermijnbeslissingen ik neem. Mijn gemoedstoestand bepaalt gedurende de dag waar ik aandacht aan geef en wat niet aan bod komt.

Wanneer ik stressig of moe ben dan kunnen er drie belangrijke dingen op mijn actielijst staan voor vandaag, maar is de kans groot dat ik het grootste deel van de dag bezig ben geweest met andere dingen.

Op die momenten werk ik direct aan acties van mensen die mij een mailtje of berichtje sturen, omdat het dan ‘uit de weg is en ik verder kan’. Ik laat me verleiden om te reageren op berichten die me raken, terwijl die reactie niets verandert. Op dat soort momenten ben ik een makkelijk prooi voor mensen die de polarisatie willen versterken. Ik word dan geraakt door berichten van mensen die zich druk maken over situaties, maatregelen en omstandigheden die ze niet kunnen of willen beïnvloeden. Op zo’n moment realiseer ik me niet dat een tweet niets verandert behalve dat hij invloed heeft op mijn gevoel en meer polarisatie uitlokt.

Goed voel

Wanneer ik goed in mijn vel zit, fit en uitgerust ben, dan heb ik focus om de belangrijkste dingen van vandaag vooruit te brengen. Ik ben dan bijvoorbeeld niet snel afgeleid door social media of mijn inbox. Wanneer ik dan wel een keer op Twitter kijk laat ik me niet beïnvloeden door de berichten op de tijdlijn.

Wanneer ik me fit voel en uitgerust ben, lees ik en en kijk ik presentaties over de twee onderwerpen waar ik een bijdrage aan wil leveren: het terugdringen van sociale en ecologische ongelijkheid. Ik leer van experts over onderwerpen die mijn missie raken, zodat ik leer over wat ik kan doen om een positieve impact te hebben.

In deze gemoedstoestand ben ik ook veel beter in staat om naar de ander te luisteren zonder deze in de rede te vallen omdat ik mijn mening ‘moet’ delen. Ik luister om te ontdekken wat ik kan leren. Door vooral te roepen tegen de ander en niet te luisteren versterk ik de polarisatie.

Polarisatie verminderen

Sjoerd Beugelsdijk geeft in zijn boek De verdeelde Nederlanden een aantal waardevolle tips voor wat we kunnen doen om de polarisatie terug te dringen.

Zo kun je leren om Nederland te zien als meer dan een verzameling van individuele rechten. We hebben nu eenmaal te maken met een veranderende wereld; tradities en gewoontes en daarmee de cultuur veranderen continu. Tegelijk is het ook belangrijk dat we tradities en gewoontes bewaren, want dat maakt de cultuur, dat maakt dat we ons Nederlander voelen en ergens bij horen. Je hebt nu eenmaal een gemeenschappelijk gevoel nodig om de cultuur te vormen.

In dit land hebben we veel individuele vrijheid, en daarmee komen ook collectieve plichten. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat je de ander ook de vrijheid gunt om een andere mening te hebben. Je hebt de plicht om te luisteren naar iemand die wat minder op jou lijkt. Verwachten dat iedereen dezelfde mening heeft is geen democratie en past niet bij het vrije land waar we zo aan gehecht zijn. Dus als mensen niet dezelfde mening hebben dan zijn het nog geen verliezers of slechte mensen.

Luister open naar de ander en je houdt een beter gevoel over aan het gesprek. De ander houdt ook een goed gevoel over aan jullie gesprek en ziet je graag terugkomen. Je blijft rustig en kunt ontdekken hoe dit kan bijdragen aan jouw missie en een positieve impact.

Tactieken om me ieder dag goed te voelen

Enkele andere taktieken die mij helpen om me te concentreren op de dingen waar ik iets kan betekenen:

  1. negen uur in bed en acht uur slaap;
  2. vroeg beginnen zodat ik tijd vrij heb om te lezen en schrijven;
  3. 10 dingen opschrijven waar ik dankbaar voor ben;
  4. journaling (uitleg);
  5. goed eten;
  6. actief bewegen;
  7. geen nieuws volgen via krant, radio of tv;
  8. meldingen op de telefoon uitschakelen;
  9. meldingen van de inbox uitschakelen;
  10. op gezette tijden in een vast tijdblok door mijn e-mail en op Twitter en LinkedIn kijken en reageren;
  11. samen eten koken en samen eten;
  12. mijn vaste processen voor de podcast en blog;
  13. de gesprekken met ondernemers inplannen (coaching, netwerk en podcast).

Wat is een belangrijke tactiek die jou helpt voor een goed gevoel?

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.