21 belangrijke tips voor de nieuwe Facebook pagina opmaak

Door Erno Hannink | Facebook marketing blog

mrt 11

Er is een nieuwe Facebook pagina opmaak voor iedere pagina ingevoerd. Deze opmaak brengt ook een aantal nieuwe opties met zich mee die zakelijk heel handig zijn.

Wat is nieuw in jouw Facebook bedrijfspagina

De nieuwe Facebook pagina opmaak heeft een totaal andere opmaak dan een persoonlijke profiel. Dit is hoe anderen jouw bedrijfspagina nu zien:


Dit is wat je als beheerder ziet:
nieuwe Facebook pagina stijl 21 tips

Hieronder een overzicht van alle punten op je pagina:

  1. Pagina naam
  2. De gebruikersnaam of URL
  3. Omslagfoto
  4. Het Info gedeelte
  5. Postvak In
  6. Instellingen
  7. Een bericht delen
  8. De actieknop
  9. Vrienden uitnodigen
  10. Info overzicht
  11. Producten of diensten
  12. Recensies
  13. Pagina’s die de pagina leuk vindt
  14. Foto’s
  15. Video’s
  16. Berichten
  17. Informatie over bereik
  18. De mensen en pagina’s die je pagina Leuk vinden
  19. Facebook gebruiken als je pagina of als je profiel
  20. Reactie snelheid
  21. Tabbladen

Scheiding zakelijk en privé

Een Facebook pagina maakt het heel eenvoudig om zakelijk en privé te scheiden. Zo kan een medewerker van het bedrijf een Facebook bedrijfspagina opzetten en bijhouden zonder dat de volgers van de pagina kunnen zien wie de beheerder is.

Als beheerder van de pagina kun je in de pagina nu veel beter zien wie deze beheren, wie een bericht geplaatst heeft en wie er reageren.

Tips:

  • Maak geen speciaal profiel aan voor je bedrijf om een pagina te starten. Gebruik je eigen persoonlijke profiel om de pagina te starten en beheren.
  • Voeg altijd meer dan één beheerder toe aan een pagina.

1. De naam van je Facebook pagina

Je kunt de naam van je pagina eenvoudig aanpassen in het Info gedeelte. Ben je een zelfstandige gebruik dan je bedrijfsnaam eventueel aangevuld met je eigen naam. Zo maak je het makkelijker voor mensen om jou en jouw pagina te vinden.

Je kunt de naam meerdere keren aanpassen. Er kunnen ook meerdere pagina’s met dezelfde naam zijn.

2. URL of gebruikersnaam van je pagina

De gebruikersnaam van je pagina bepaalt de link (URL) naar je pagina. Deze kun je ook eenvoudig aanpassen, maar niet alles is toegestaan. Alleen letters en cijfers en een punt. Hoofdletters mag je ook gebruiken.

Er kan maar één pagina of profiel met deze gebruikersnaam zijn.

Een eigen URL kon je claimen vanaf het moment dat 25 mensen je pagina leuk vinden. Nu heet het dus ‘username’ of ‘gebruikersnaam’ (wat ik verwarrend vind) en kun je het direct aanpassen in je pagina. Het duurt soms enkele dagen voordat Facebook de nieuwe gebruikersnaam goedkeurt, maar meestal is dit in enkele minuten afgerond.

Meer tips over het instellen van de link naar je Facebook pagina.

3. Header of omslagfoto

Dit is de eerste opvallende afbeelding die mensen zien als ze op je pagina landen. Deze afbeelding komt ook in beeld als mensen met de muis over je pagina naam gaan.

Zorg voor een opvallende afbeelding met een oproep tot actie. Een pijl die bijvoorbeeld wijst naar de actie knop (8).

Je kunt nu ook meerdere afbeeldingen toevoegen die een slider vormen of een video toevoegen. Het meest eenvoudige voor de bezoeker is één duidelijke afbeelding en geen bewegende beelden die afleiden van jouw oproep tot actie (CTA).

4. Info gedeelte

Via deze link ga je naar het volledige Info gedeelte van de pagina. Zie ook (10).

In het infogedeelte stel je de volgende zaken o.a. in:

  • Naam van de pagina
  • Gebruikersnaam van de pagina
  • Website
  • Openingstijden
  • Adres
  • Kaartje zodat fans kunnen inchecken

5. Postvak In

Mensen kunnen heel eenvoudig een bericht naar je pagina sturen ook als ze geen fan zijn. Hierdoor kunnen ze snel een vraag aan je stellen.

Een handige functie die je bijvoorbeeld gebruikt op je website. Deze vragen komen dus niet in je persoonlijke messenger terecht, maar in deze inbox.

Dit betekent dat je naar je pagina moet gaan of naar de Facebook Pages app op je mobiel om de vragen te kunnen zien en beantwoorden.

De vragen zijn alleen in te zien en te beantwoorden door beheerders van de pagina, niet door bezoekers. Ze komen dus niet in de tijdlijn van je pagina.

6. Instellingen

Hier kun je de instellingen van je pagina aanpassen. Lees verder op De 9 belangrijkste standaard instellingen van jouw Facebook bedrijfspagina

7. Bericht maken

Je kunt natuurlijk een eenvoudig tekst bericht plaatsen op je pagina (Schrijf iets…), maar je hebt veel meer mogelijkheden.

Een korte vraag met een afbeelding of een video heeft meestal veel meer bereik en reacties dan een tekstbericht.

De berichten die het meest gebruikt worden:

  1. Een afbeelding of foto delen
  2. Een video delen
  3. Een livevideo starten
  4. Een poll maken
  5. Een tekst bericht plaatsen

Dan heb je nog speciale berichten als:

  1. Een aanbieding maken – je geeft mensen een korting of coupon
  2. Een evenement maken – om mensen uit te nodigen voor jouw evenement
  3. Een notitie schrijven – lijkt op een bericht in een blog

De volgende opties zijn instellingen voor je pagina:

  1. Bellen inschakelen
  2. Chatberichten ontvangen
  3. Help mensen om je bedrijf te vinden
  4. Een product maken

En dan kun je natuurlijk adverteren voor je bedrijf. Zo kun je een bericht promoten voor mee bereik. Of een weggever voor meer mensen in je trechter. Of bijvoorbeeld een webinar promoten.

Direct een product of dienst promoten geeft meestal niet een hoge conversie, tenzij het een opvallend product of het product een opvallende prijs heeft.

bericht maken Facebook pagina

8. Actieknop

De actieknop op je Facebook pagina is een handige manier om nieuwe Likers en fans direct actie te laten nemen. Je hebt veel verschillende acties die je kunt gebruiken aan de actieknop.

Voor meer uitleg over de actieknop ga naar Meer actie op je Facebook pagina met de actieknop

9. Vrienden uitnodigen

Voor meer Likes op je pagina nodig je vrienden uit. Het is handig om vrienden uit te nodigen die iets hebben met het onderwerp van je pagina.

Likers die geen actie ondernemen op je bericht hebben een negatief effect op het bereik van je berichten. Kies dus vrienden die ook echt iets hebben aan de informatie op de jouw pagina.

Je kunt dus alleen vrienden van je persoonlijk profiel uitnodigen. Geen mensen waarmee je nog niet verbonden bent.

Stuur een persoonlijk bericht waardoor de kans toeneemt dat ze de pagina Liken.

vrienden uitnodigen facebook pagina

10. Info overzicht

Dit is een kort overzicht van de belangrijkste informatie uit het info gedeelte van je pagina.

Klik op ‘Alles bekijken’ om het volledige Info gedeelte van je pagina te zien. Daar kun je

11. Producten of diensten

Bij de instellingen kun je de opmaak van je pagina aanpassen.

Hier kun je ook producten of diensten toevoegen. Deze worden duidelijk zichtbaar op je pagina getoond.

Zet 1 of 2 van je diensten op je pagina.

Je kunt alleen (nog) geen link toevoegen aan je dienst. Dit kun je een beetje oplossen door een oproep tot actie toe te voegen aan het prijs onderdeel in de dienst. Je hebt maar 200 tekens voor de omschrijving. Hiermee moet je de bezoeker dus gelijk raken.

diensten facebook pagina

12. Recensies

Een overzicht van de belangrijkste recensies op je pagina.

Wil je meer recensies dan moet je er naar vragen. Mijn manier van om meer testimonials te krijgen:

  1. bezoekers van mijn website kunnen vragen stellen via de Facebook pagina
  2. ik beantwoord die vragen
  3. Is de vragensteller blij met mijn antwoord dan vraag ik of ze de pagina willen Liken.
  4. Zijn ze heel blij met mijn antwoord en heeft het me meer tijd gekost dan vraag ik om een testimonial.

recensies facebook pagina

Wanneer iemand een recensie plaatst laat ik een reactie achter en bedank de persoon.

Deze beoordelingen zijn ook belangrijk in Google. Wanneer mensen zoeken op je bedrijf in Google worden regelmatig ook de Facebook recensies geplaatst.

13. Pagina’s die de pagina leuk vindt

Dit zijn andere pagina die je als pagina Liked. Wanneer je meerder pagina’s hebt kun je de andere pagina’s hier onder de aandacht brengen.

uitgelichte paginas

 

En dan krijg je een overzicht van de pagina’s die je wilt laten zien aan de bezoekers van deze pagina.

uitgelichte paginas

14. Foto’s

De foto’s die gedeeld zijn op deze pagina. Dit blok kun je niet verplaatsen. Het staat altijd boven je berichten.

15. Video’s

De video’s die gedeeld zijn op deze pagina. Dit blok kun je niet verplaatsen. Het staat altijd boven je berichten.

16. Berichten

De berichten die gedeeld zijn op deze pagina. Alleen tekst, met een link, met een afbeelding of met een video bijvoorbeeld. Alle berichten staan hier onder elkaar.

17. Informatie over bereik

Als beheerder zie je wat het bereik is van ieder bericht. Je ziet ook welke beheerder of redacteur het bericht geplaatst heeft. Deze gegevens zijn niet te zien voor de bezoekers of Likers van de pagina.

Hier kun je ook gelijk een bericht promoten. Voor een beter overzicht van al je advertenties is mijn advies deze knop niet te gebruiken. Maak altijd een advertentie aan in Advertentiebeheer.

18. De mensen en pagina’s die je pagina Leuk vinden

Het is wat lastiger nu maar je kunt nog steeds zien wie je pagina Leuk vinden.

Je vindt het bij instellingen en dan ‘Personen en andere pagina’s’.

Ze zijn weergegeven in wanneer ze de pagina hebben geliked.

Likers pagina

19. Facebook gebruiken als je pagina of als je profiel

Hier kun je selecteren dat je Facebook wilt gebruiken als je pagina. Dit is een krachtige functie waarmee je nu als pagina kunt reageren op andere pagina’s. Een handige oplossing om je persoonlijke profiel gescheiden te houden van je bedrijfspagina.

Als je Facebook als pagina gebruikt kun je:

  • Andere pagina’s ‘Liken’ (op ‘Vind ik leuk’ knop klikken)
  • Als pagina berichten schrijven op het prikbord van pagina’s die je leuk vindt. (Als beheerder van de pagina kun je ook het plaatsen van berichten, foto’s en video’s uploaden door anderen, uitschakelen. Zie ster 3.)
  • Berichten plaatsen, op berichten reageren en berichten leuk vinden op je eigen bedrijfspagina. Dit is standaard zo ingesteld. Zie 13)
  • Op artikelen reageren of leuk vinden van artikelen op het prikbord van de pagina die je leuk vindt
  • Op artikelen reageren of leuk vinden van artikelen op het prikbord van een persoonlijk profiel als dat zichtbaar is voor ‘niet-vrienden’.
  • Als pagina kun je niet zelf berichten plaatsen op persoonlijke profielen

berichttoekening

20. Reactie snelheid

Deze optie is alleen zichtbaar voor de beheerder. Als je snel, heel snel, reageert op vragen in de inbox van je pagina dan krijg je  een badge op je pagina.

reactiesnlheid badge facbook pagina

Zelf controleer ik de inbox ongeveer 2 keer per dag. Hiermee kom ik op een reactiesnelheid van 5-8 uur. Snel genoeg voor mij.

Je krijgt geen melding van de berichten op je Facebook pagina in je profiel. Je kunt wel een e-mail in je inbox krijgen wanneer er een nieuwe reactie is.

Je kunt ook automatisch een bericht sturen wanneer mensen een bericht sturen. Dit draagt overigens niet bij aan je reactiesnelheid.

 

21. Tabbladen

Alleen de linkerkant van de pagina heb je allemaal tabbladen.

Deze tabbladen kun je hier instellen. Er zijn een aantal sjablonen waar je uit kunt kiezen. Je kunt ook de volgorde van die tabbladen aanpassen. Er zijn niet veel mensen die de tabbladen gebruiken. Meer dan 90% van de mensen komt namelijk niet terug op je pagina wanneer ze deze eenmaal geliked hebben. Besteed er dus niet te veel tijd aan.

Tabbladen Facebook pagina

In dit artikel lees je meer over de tabbladen: Tabbladen instellen voor je Facebook pagina

Instellingen als beheerder

Er is een artikel verschenen met de belangrijkste instellingen van je pagina.

De 9 belangrijkste standaard instellingen van jouw Facebook bedrijfspagina

Omslagafbeelding formaat

Het formaat van de omslagafbeelding op je pagina is veranderd naar 851 pixels breed en 315 pixels hoog en minder dan 100 kilobytes.

Je kunt nu ook meerdere foto’s plaatsen als omslagafbeelding waardoor een Slider ontstaat. Facebook wisselt dan automatisch de afbeeldingen. Daarnaast kun je ook een video gebruiken als omslagafbeelding.

Mijn voorkeur gaat uit naar een duidelijk omslagafbeelding met een oproep tot actie richting de actieknop.

Voor meer updates en tips over Facebook volg je (klik op ‘Vind ik leuk’) fb.me/ErnoHanninkNL:

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.

Comments are closed