Er is een nieuwe Facebook pagina opmaak voor iedere pagina ingevoerd. Deze opmaak brengt ook een aantal nieuwe opties met zich mee die zakelijk heel handig zijn.
De nieuwe Facebook pagina opmaak heeft een totaal andere opmaak dan een persoonlijke profiel. Dit is hoe anderen jouw bedrijfspagina nu zien:
Dit is wat je als beheerder ziet:
Hieronder een overzicht van alle punten op je pagina:
Een Facebook pagina maakt het heel eenvoudig om zakelijk en privé te scheiden. Zo kan een medewerker van het bedrijf een Facebook bedrijfspagina opzetten en bijhouden zonder dat de volgers van de pagina kunnen zien wie de beheerder is.
Als beheerder van de pagina kun je in de pagina nu veel beter zien wie deze beheren, wie een bericht geplaatst heeft en wie er reageren.
Tips:
Je kunt de naam van je pagina eenvoudig aanpassen in het Info gedeelte. Ben je een zelfstandige gebruik dan je bedrijfsnaam eventueel aangevuld met je eigen naam. Zo maak je het makkelijker voor mensen om jou en jouw pagina te vinden.
Je kunt de naam meerdere keren aanpassen. Er kunnen ook meerdere pagina’s met dezelfde naam zijn.
De gebruikersnaam van je pagina bepaalt de link (URL) naar je pagina. Deze kun je ook eenvoudig aanpassen, maar niet alles is toegestaan. Alleen letters en cijfers en een punt. Hoofdletters mag je ook gebruiken.
Er kan maar één pagina of profiel met deze gebruikersnaam zijn.
Een eigen URL kon je claimen vanaf het moment dat 25 mensen je pagina leuk vinden. Nu heet het dus ‘username’ of ‘gebruikersnaam’ (wat ik verwarrend vind) en kun je het direct aanpassen in je pagina. Het duurt soms enkele dagen voordat Facebook de nieuwe gebruikersnaam goedkeurt, maar meestal is dit in enkele minuten afgerond.
Meer tips over het instellen van de link naar je Facebook pagina.
Dit is de eerste opvallende afbeelding die mensen zien als ze op je pagina landen. Deze afbeelding komt ook in beeld als mensen met de muis over je pagina naam gaan.
Zorg voor een opvallende afbeelding met een oproep tot actie. Een pijl die bijvoorbeeld wijst naar de actie knop (8).
Je kunt nu ook meerdere afbeeldingen toevoegen die een slider vormen of een video toevoegen. Het meest eenvoudige voor de bezoeker is één duidelijke afbeelding en geen bewegende beelden die afleiden van jouw oproep tot actie (CTA).
Via deze link ga je naar het volledige Info gedeelte van de pagina. Zie ook (10).
In het infogedeelte stel je de volgende zaken o.a. in:
Mensen kunnen heel eenvoudig een bericht naar je pagina sturen ook als ze geen fan zijn. Hierdoor kunnen ze snel een vraag aan je stellen.
Een handige functie die je bijvoorbeeld gebruikt op je website. Deze vragen komen dus niet in je persoonlijke messenger terecht, maar in deze inbox.
Dit betekent dat je naar je pagina moet gaan of naar de Facebook Pages app op je mobiel om de vragen te kunnen zien en beantwoorden.
De vragen zijn alleen in te zien en te beantwoorden door beheerders van de pagina, niet door bezoekers. Ze komen dus niet in de tijdlijn van je pagina.
Hier kun je de instellingen van je pagina aanpassen. Lees verder op De 9 belangrijkste standaard instellingen van jouw Facebook bedrijfspagina
Je kunt natuurlijk een eenvoudig tekst bericht plaatsen op je pagina (Schrijf iets…), maar je hebt veel meer mogelijkheden.
Een korte vraag met een afbeelding of een video heeft meestal veel meer bereik en reacties dan een tekstbericht.
De berichten die het meest gebruikt worden:
Dan heb je nog speciale berichten als:
De volgende opties zijn instellingen voor je pagina:
En dan kun je natuurlijk adverteren voor je bedrijf. Zo kun je een bericht promoten voor mee bereik. Of een weggever voor meer mensen in je trechter. Of bijvoorbeeld een webinar promoten.
Direct een product of dienst promoten geeft meestal niet een hoge conversie, tenzij het een opvallend product of het product een opvallende prijs heeft.
De actieknop op je Facebook pagina is een handige manier om nieuwe Likers en fans direct actie te laten nemen. Je hebt veel verschillende acties die je kunt gebruiken aan de actieknop.
Voor meer uitleg over de actieknop ga naar Meer actie op je Facebook pagina met de actieknop
Voor meer Likes op je pagina nodig je vrienden uit. Het is handig om vrienden uit te nodigen die iets hebben met het onderwerp van je pagina.
Likers die geen actie ondernemen op je bericht hebben een negatief effect op het bereik van je berichten. Kies dus vrienden die ook echt iets hebben aan de informatie op de jouw pagina.
Je kunt dus alleen vrienden van je persoonlijk profiel uitnodigen. Geen mensen waarmee je nog niet verbonden bent.
Stuur een persoonlijk bericht waardoor de kans toeneemt dat ze de pagina Liken.
Dit is een kort overzicht van de belangrijkste informatie uit het info gedeelte van je pagina.
Klik op ‘Alles bekijken’ om het volledige Info gedeelte van je pagina te zien. Daar kun je
Bij de instellingen kun je de opmaak van je pagina aanpassen.
Hier kun je ook producten of diensten toevoegen. Deze worden duidelijk zichtbaar op je pagina getoond.
Zet 1 of 2 van je diensten op je pagina.
Je kunt alleen (nog) geen link toevoegen aan je dienst. Dit kun je een beetje oplossen door een oproep tot actie toe te voegen aan het prijs onderdeel in de dienst. Je hebt maar 200 tekens voor de omschrijving. Hiermee moet je de bezoeker dus gelijk raken.
Een overzicht van de belangrijkste recensies op je pagina.
Wil je meer recensies dan moet je er naar vragen. Mijn manier van om meer testimonials te krijgen:
Wanneer iemand een recensie plaatst laat ik een reactie achter en bedank de persoon.
Deze beoordelingen zijn ook belangrijk in Google. Wanneer mensen zoeken op je bedrijf in Google worden regelmatig ook de Facebook recensies geplaatst.
Dit zijn andere pagina die je als pagina Liked. Wanneer je meerder pagina’s hebt kun je de andere pagina’s hier onder de aandacht brengen.
En dan krijg je een overzicht van de pagina’s die je wilt laten zien aan de bezoekers van deze pagina.
De foto’s die gedeeld zijn op deze pagina. Dit blok kun je niet verplaatsen. Het staat altijd boven je berichten.
De video’s die gedeeld zijn op deze pagina. Dit blok kun je niet verplaatsen. Het staat altijd boven je berichten.
De berichten die gedeeld zijn op deze pagina. Alleen tekst, met een link, met een afbeelding of met een video bijvoorbeeld. Alle berichten staan hier onder elkaar.
Als beheerder zie je wat het bereik is van ieder bericht. Je ziet ook welke beheerder of redacteur het bericht geplaatst heeft. Deze gegevens zijn niet te zien voor de bezoekers of Likers van de pagina.
Hier kun je ook gelijk een bericht promoten. Voor een beter overzicht van al je advertenties is mijn advies deze knop niet te gebruiken. Maak altijd een advertentie aan in Advertentiebeheer.
Het is wat lastiger nu maar je kunt nog steeds zien wie je pagina Leuk vinden.
Je vindt het bij instellingen en dan ‘Personen en andere pagina’s’.
Ze zijn weergegeven in wanneer ze de pagina hebben geliked.
Hier kun je selecteren dat je Facebook wilt gebruiken als je pagina. Dit is een krachtige functie waarmee je nu als pagina kunt reageren op andere pagina’s. Een handige oplossing om je persoonlijke profiel gescheiden te houden van je bedrijfspagina.
Als je Facebook als pagina gebruikt kun je:
Deze optie is alleen zichtbaar voor de beheerder. Als je snel, heel snel, reageert op vragen in de inbox van je pagina dan krijg je een badge op je pagina.
Zelf controleer ik de inbox ongeveer 2 keer per dag. Hiermee kom ik op een reactiesnelheid van 5-8 uur. Snel genoeg voor mij.
Je krijgt geen melding van de berichten op je Facebook pagina in je profiel. Je kunt wel een e-mail in je inbox krijgen wanneer er een nieuwe reactie is.
Je kunt ook automatisch een bericht sturen wanneer mensen een bericht sturen. Dit draagt overigens niet bij aan je reactiesnelheid.
Alleen de linkerkant van de pagina heb je allemaal tabbladen.
Deze tabbladen kun je hier instellen. Er zijn een aantal sjablonen waar je uit kunt kiezen. Je kunt ook de volgorde van die tabbladen aanpassen. Er zijn niet veel mensen die de tabbladen gebruiken. Meer dan 90% van de mensen komt namelijk niet terug op je pagina wanneer ze deze eenmaal geliked hebben. Besteed er dus niet te veel tijd aan.
In dit artikel lees je meer over de tabbladen: Tabbladen instellen voor je Facebook pagina
Er is een artikel verschenen met de belangrijkste instellingen van je pagina.
De 9 belangrijkste standaard instellingen van jouw Facebook bedrijfspagina
Het formaat van de omslagafbeelding op je pagina is veranderd naar 851 pixels breed en 315 pixels hoog en minder dan 100 kilobytes.
Je kunt nu ook meerdere foto’s plaatsen als omslagafbeelding waardoor een Slider ontstaat. Facebook wisselt dan automatisch de afbeeldingen. Daarnaast kun je ook een video gebruiken als omslagafbeelding.
Mijn voorkeur gaat uit naar een duidelijk omslagafbeelding met een oproep tot actie richting de actieknop.
Voor meer updates en tips over Facebook volg je (klik op ‘Vind ik leuk’) fb.me/ErnoHanninkNL:
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.