27 tips voor een perfecte profielpagina in LinkedIn om klanten te krijgen

Je gaat een zeer uitgebreide uitleg krijgen over hoe je jouw profiel op LinkedIn kunt opzetten. Er volgen namelijk 27 tips voor succes in LinkedIn.

linkedinLinkedIn is een zeer succesvol zakelijk netwerk. Je kunt het voor heel veel dingen gebruiken:

  • Je eigen dynamische online visitekaartje
  • Oud collega’s terug vinden
  • Oud studiegenoten terug vinden
  • Vragen stellen
  • Aansluiten bij groepen in jouw vakgebied
  • Je leveranciers aanbevelen

Dit geldt niet alleen voor LinkedIn, maar LinkedIn is hier wel zeer succesvol in.
Gebruik jij het al?

Moet je nog helemaal beginnen; kijk dan eerst op Beginnen op LinkedIn – een online netwerk opbouwen

Gemiddeld profiel in LinkedIn

Ziet jouw profiel er ongeveer zo uit?

linkedin profielpagina leeg geen succes
Een gemiddeld profiel ziet er namelijk ongeveer zo uit.
Jammer, maar een profiel als dit zal niet erg succesvol zijn. En wel in geen van de bovengenoemde mogelijkheden.

Waarom niet?
Het profiel geeft geen informatie waar een ander iets mee kan. Ja, ik weet nu je naam, bedrijfsnaam en dat je makelaar bent en dat je de eigenaar van het bedrijf bent. Maar daar kan ik niets mee.
Waar ontbreekt het aan?

Informatie die jouw doelgroep interesseert.

  • Wat heb je te bieden
  • Waarom zou ik met jou willen verbinden. Of belangrijker nog;
  • Waarom zou ik van jou iets afnemen
  • Oud klasgenoten kunnen niet gevonden worden
  • Oud collega’s kunnen niet gevonden worden
  • Ik kan niet zien voor wie je al gewerkt hebt
  • Ik kan niet snel naar je website

Succesvol netwerken in LinkedIn

Ter illustratie licht ik nu toe waarom ik mijn profiel zo heb opgezet. Voor de duidelijkheid, hierbij heb ik de aanwijzingen van Guy Kawasaki ter harte genomen; LinkedIn Profile Extreme Makeover en Ten Ways to Use LinkedIn.

Foto: er is een foto toegevoegd. Een profiel met foto geeft meer vertrouwen. Je kunt de persoon achter het profiel net iets beter leren kennen. We moeten namelijk eerste vertrouwen opbouwen voordat er iemand contact met je zoekt.
Email: ik heb een emailadres toegevoegd om zo het verbinden eenvoudiger te maken. Hierover later meer.
Boodschap: ik heb hier mijn 10-seconden-boodschap toegevoegd. Als bezoeker kun je snel zien of het voor jou van toepassing is. Het geeft een duidelijkere uitleg dan bijvoorbeeld ‘coach’.
Huidige werkzaamheden: al mijn huidige werkzaamheden staan er op. Geeft een compleet beeld.
Vorige werkzaamheden: alle werkzaamheden zijn genoemd, niet alleen banen. Kun je weer eenvoudiger op gevonden worden.
Mijn opleidingen: alle opleidingen om contact met oud-studiegenoten te vereenvoudigen (oud netwerk re-activeren)
Online links: zakelijke website, persoonlijke website en weblog; Zo kan een bezoeker nog verder kijken dan dit profiel. Er zijn 3 links die je kunt toevoegen. Geef de 3 belangrijkste. Heeft ook een positief effect op de resultaten van deze sites in de zoekmachines.
linkedin profielpagina stap 1

Profiel link: de link naar je profiel zo makkelijk mogelijk maken. Kan de bezoeker goed onthouden en wordt eerder op geklikt in de zoekresultaten.
Vragen beantwoorden: als je regelmatig vragen zinvol beantwoord kunnen de vragenstellers je markeren als expert. Dat geeft vertrouwen aan de bezoeker; een ander zegt dat je expert bent!
Stel vragen: stel zelf vragen en krijg antwoorden en potentiele verbindingen met experts en vakgenoten. Laat deze vragen en antwoorden zien in je profiel.
Samenvatting [NL]: vertel in het kort wat je jouw doelgroep te bieden hebt.
linkedin profielpagina stap 2

Samenvatting [EN]: vertel in het kort ook in het Engels wat je te bieden hebt. Het overgrote deel op LinkedIn is niet Nederlands.
Specialiteiten: door duidelijkheid in je specialiteiten te geven verklein je de doelgroep en maak je het makkelijker om aan te sluiten bij jou.
linkedin profielpagina stap 3

Werkzaamheden: vertel niet alleen waar je werkt maar ook wat je er precies gedaan hebt. Van je eerste tot je laatste baan (ik heb er hier wat tussen uit geknipt).
Opleiding: Vertel waar je op school hebt gezeten en opvallende dingen van je opleiding. Hiermee ga je ex-studiegenoten en alumni weer vinden. Handig om zo een bestaande (slapende) verbindingen te reactiveren.
Aanbevelen: ben je tevreden over je leverancier? Staan ze in LinkedIn? Geef aanbevelingen. Meestal leid dit er toe dat je ook aanbevelingen (terug) krijgt. Eerst geven dan ontvangen, is mijn motto.
linkedin profielpagina stap 4

Vind verbanden: geef aan waar je geintresseerd bent en in welke groepen en netwerken je nog meer zit. Als mensen hiermee gaan zoeken naar contacten vinden ze jou ook. Verder is het handig om mensen online te leren kennen. Dit draagt weer bij in het vertrouwen krijgen.
linkedin profielpagina stap 5

Prestatie: Heb je een prestatie bereikt waar je trots op bent. Laat het gerust zien. Misschien wat on-Nederlands maar het draagt wel weer bij aan het vertrouwen of deze persoon geschikt is voor de job.
Contact instellingen: waarom heb je een profiel op LinkedIn. Laat niet de standaard opties staan maar geef aan waarom jij hier bent. En gebruik de contact-opties, later meer hierover.
linkedin profielpagina stap 6

Geef: De mensen die ik aanbeveel zijn in mijn profiel zichtbaar. Ik vertrouw deze mensen.
Zichtbaar: mijn contactlijst is gewoon zichtbaar voor iedereen. Als je iemand in deze lijst vindt waarmee je graag in verbinding wilt komen, dan probeer ik je te helpen. Hier kun je mensen heel blij mee maken :0)
linkedin profielpagina stap 7

Aansluiten: sluit je aan bij groepen. Natuurlijk kies je groepen waar je iets mee hebt.
Start groep: start zelf een groep. Bijvoorbeeld van jouw netwerk als er nog geen groep van is. Dit geeft de leden van dit netwerk heel eenvoudig de mogelijkheid om met andere leden op LinkedIn te verbinden.
linkedin profielpagina stap 8

LinkedIn settings

Op de pagina settings in LinkedIn kun je alles instellen wat hiervoor genoemd is.
linkedin profielpagina settings

Verbinden

Nu heb je een profiel van iemand gevonden waarmee je wilt verbinden. Hoe doe je dat dan?
Simpel. Aan de rechterzijde bovenaan op de profielpagina van deze persoon zie je het volgende:

Als je de persoon al kent; je hebt er al eens mee samen gewerkt, hij zat op dezelfde school.
Of deze persoon heeft ook zijn/haar email adres in het profiel staan (!).
Dan gebruik je de laatste optie. Dit leid het snelst tot resultaat is mijn ervaring.
linkedin profielpagina verbinden mogelijkheden 1

Persoonlijke uitnodiging

OK, je hebt geklikt op de onderste optie; ‘Add … to your network’.
Dan kun je een bericht sturen naar deze persoon. Heel vaak ontvang ik het standaard (EN) bericht. Niet leuk.
Wel doen:
Maak je bericht persoonlijk. Zeg waarom je wilt verbinden of waar je haar/hem van kent. Geef aan wat de ander zou kunnen hebben aan de verbinding. En sluit af met je signature; bijvoorbeeld naam, 10-seconden-boodschap, email en website.
Deze uitnodigingen worden sneller geaccepteerd en zijn leuker om te ontvangen!
linkedin profielpagina verbinden mogelijkheden 2

Oud-collega’s en ex-studiegenoten

Als de bedrijven waar je gewerkt hebt en alle opleidingen die je gevolgd hebt, zijn toegevoegd aan je profiel in LinkedIn ga je het voordeel van online netwerken ontdekken. Aangezien dit allemaal data is gaat LinkedIn iets doen dat jou anders veel meer tijd zou kosten. Automatisch alle verbindingen zoeken die maar gevonden kunnen worden in het 2de niveau.
Dit wil zeggen, dat LinkedIn op zoek gaat naar verbindingen in het netwerk van jouw netwerk. Dus hoe groter jouw netwerk, des te groter de kans dat je meer oude bekenden weer vindt.
linkedin profielpagina verbinden mogelijkheden 3

Groepen

Als je aansluit bij groepen kun je ook heel gemakkelijk oude bekenden weer vinden. Natuurlijk kunnen ze jou zo ook eenvoudig vinden. Zoals in dit voorbeeld ben ik aangesloten bij het Alumni netwerk van Arnhem Business School. Uiteraard heb ik zelf op deze school gezeten en de beheerder van dit netwerk zal jou toegang moeten geven om je aan te sluiten. Maar dan heb je direct zicht op de andere leden van dit netwerk en kun je weer verbinden.
linkedin profielpagina verbinden mogelijkheden 4

Zoeken naar verbindingen

Er is ook een uitgebreide zoekfunctie beschikbaar.
Hier kun je op zoek gaan naar mensen die openstaan voor nieuwe verbindingen.
Wie dat zijn?
Ze hebben bijvoorbeeld een email adres verwerkt in het profiel. Of ze zijn lid van TopLinked of Lion…..
Hier kun je op zoeken. Zoek bijvoorbeeld op gmail.com en je vindt al heel wat (interessante) profielen.
linkedin profielpagina verbinden mogelijkheden 5

Vragen stellen

Een waardevolle toevoeging van LinkedIn is dat je vragen kunt stellen aan iedereen.
En je kunt vragen beantwoorden.
Hiermee help je mensen. (altijd leuk)
Kun je worden aangemerkt als expert.
En het leid soms tot interessante nieuwe verbindingen.
Op Enthousiasmeren.nl schreef ik al eerder over LinkedIn Answers.
linkedin profielpagina verbinden mogelijkheden 6

Oh ja, LinkedIn heeft sinds vandaag (27 feb 08) een nieuwe look.
LinkedIn nieuwe uitstraling februari 2008

Bonus

Nog een extra toetje. De 10 manieren om LinkedIn te gebruiken

  1. Verhoog je zichtbaarheid (op internet)
  2. Verbeter je verbindingsmogelijkheid
  3. Verhoog je Google Pagerank
  4. Verbeter je zoekmachine resultaten
  5. Onderzoek referenties
  6. Verhoog de relevantie van het zoeken naar een baan
  7. Maak je sollicitatie of ander belangrijk gesprek eenvoudiger
  8. Onderzoek hoe gezond/leuk een bedrijf is
  9. Onderzoek hoe gezond/leuk een branche is
  10. Volg startups
  11. Vraag om advies

Wil je weten wat er precies bedoelt wordt bij deze punten lees dan het artikel van Guy Kawasaki Ten Ways to Use LinkedIn. Guy is een zeer slimme, aardige, sympathieke, vrolijke VC (Venture Capitalist) en ex-Apple. Zijn blog is voor mij een bron van inspiratie.

Wil je nu verbinden met mij op LinkedIn? Dat kan!
Heel eenvoudig http://www.linkedin.com/in/ernohannink en gebruik het email adres dat in mijn profiel staat.
En vergeet niet je bericht persoonlijk te maken ;0)
Je hebt dan alvast een verbinding op LinkedIn met al een redelijk uitgebreid netwerk en vind je zo oude bekenden.

Andere artikelen over LinkedIn:

Heb je nog vragen? Stel ze gerust hieronder.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

79 reacties

  1. Hoi Erno,
    Het zijn natuurlijk zeer waardevolle tips maar weet je waar ik een beetje tegenaan loop: er zijn zoveel netwerken, e-cadamey, XING, b2b, van alles op mijn vakgebied. Ik merk dat ik gewoon soms de tijd niet heb om al die netwerken te onderhouden, want er komen berichten, je moet reageren om in the picture te blijven. Soms heb ik dan het idee dat ik niet meer gewoon aan mijn vak toekom.
    Nu wilde ik zojuist reageren op een bericht over een nieuwe busineesblogmeeting en dan moet ik daar ook al weer lid van worden en een profiel aanmaken. Ik hou amper tijd over voor wat ik ook leuk vind nl bloggen.
    Ik hoop dat er weer een nieuwe blogmeeting komt want ik heb er erg van genoten vorig jaar en heeft mijn blogs een enorme push gegeven maar vooral mij ook inspiratie.
    Met vriendelijke groet
    Lia Donkers

  2. Hallo Erno,
    Bedankt voor je tips voor Linkedin. Ik was al door je getipt over deze site, en door je tips kan ik deze intenser gaan gebruiken.
    Nogmaals bedankt daarvoor.
    Ook over blogs wil ik meer info verzamelen. Fijn dat je ook daarop tips geeft,
    We houden contact,

    hartelijke groeten
    Mieke Elzenga
    http://www.arrangement-in-tsjechie.com

  3. @Mieke
    Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag. En ja, een blog voor je arrangement in Tsjechie lijkt mij een zeer handige en waardevolle toevoeging. Zeker omdat je dan de artikelen ook nog eens eenvoudig kunt verspreiden via een nieuwsbrief aan de mensen op jouw lijst.

  4. Hallo Lia,
    Excuses, je reactie was even niet opgemerkt in de spam bak terecht gekomen.
    Ja, dat klopt het online netwerken kost tijd, net als off line netwerken en alle andere aspecten van marketing. Aan de andere kant is het leuk om te doen, je ontmoet nieuwe mensen, bijzondere mensen. Komt met ze in gesprek en krijgt vertrouwen. Alles wat nodig is om klant/leverancier te worden.
    Het grote voordeel van online netwerken is dat meer mensen het zien.
    Oh ja, er komt een nieuwe (blog) dag. Het onderwerp wordt wat breder dan bloggen, meer nieuwe media oa bloggen maar ook nieuwsbrief, video, online netwerken….
    De datum: 12 juni
    Locatie: Utrecht

  5. Nuttig artikel, Erno.

    Veel van de door jou genoemde punten heb ik wel al in mijn LinkedIn profiel zitten, maar je hebt me toch weer een paar bruikbare ideeen gegeven. Thx!

  6. Hai Erno,

    bedankt voor deze uitgebreide tips voor het Linkedin Profiel, ik ben het met je eens dat bij implementatie van deze tips je optimaler gebruik maakt van de mogelijkheden van Linkedin.
    Om even terug te komen op de discussie over de hoeveelheid netwerken die tegenwoordig bestaan… ikzelf vind Linkedin toch wel een van de betere netwerken. Vooral ook, omdat Linkedin zelf veel informatie geeft over hoe je optimaal gebruik kunt maken van Linkedin.
    Toch zijn er veel Europeanen (met name Duitsers en Italianen) die juist lid zijn van Xing, helaas vind ik wel een paar elementen aan Xing die niet goed werken. Jammer aan Xing vind ik bijvoorbeeld dat je niet meteen van alle functionaliteiten gebruik kan maken, daarvoor moet je eerst een betalend lid worden. (Terwijl het hier dan toch gaat om basis functionaliteiten als het versturen van een boodschap aan een contact uit je lijst. Dit is niet mogelijk op Xing.) Linkedin is dus veel makkelijker toegankelijk voor iedereen.
    Tevens maken de mensen achter Xing niet een eenduidig gebruik van invulling van het profiel. Hoe kun je een Xing profiel het beste invullen? Wat nodig is, is dus een artikel als deze, en dan voor Xing.

    Met vriendelijke groet,
    Rozalinde

  7. @Rozalinde ik ben het helemaal eens met je constateringen over Xing, zeker in vergelijking met LinkedIn. Xing streeft gewoon duidelijk meer de commercie na, en daardoor functioneert het netwerk niet optimaal. Dat je niet eens gewoon een bericht kunt sturen vind ik ook mateloos irritant. Zeker als iemand je iets vraagt tijdens het verzoek voor een verbinding.
    Er zijn meer netwerken die te veel beperkingen opleggen waardoor het netwerk gewoon nooit een echt succes zal worden. Toch ben ik wel aangesloten bij Xing omdat ik daar vaak weer andere mensen zie. Vandaar ook 1. LinkedIn en 2. Xing voor mij

  8. Hoi Erno,

    Bedankt voor deze informatie, ziet er goed uit. Grotendeels is het reeds al het geval bij mijn LinkedIn,al moet ik er weer eens aan gaan zitten.

    Maar een vraag die bij mij blijft hangen: hoe krijg ik dat mijn linked-in door google ‘snel’ wordt gepakt. Die van jou verschijnt direct als je bij Google zoekt, maar zelfs met mijn naam & ‘Linked in’ als zoekterm vind ik die van mij nog niet.

    Ik ben erg benieuwd hoe ik mezelf beter kan laten googlen.

    Enorm Bedankt, groet, Gert-Jan

    1. Beste Erno,

      Ik ontvang een reactie dat je later op m’n vraag zou ingaan. Heb ik dit nog niet ontvangen, of is het er bij in geschoten. Ik ben namelijk nog steeds erg benieuwd…

      bdankt alvast, groet GJ

      1. Hallo Gert-Jan,
        Dat is niet eenvoudig. Het heeft niet met 1 ding te maken. Google kijkt naar heel veel dingen van een site en de pagina’s in een site.
        Bijvoorbeeld:

        • leeftijd van de site
        • hoeveel sites er naar verwijzen
        • steekwoorden
        • relevantie

        Als je zoekt op LinkedIn in mijn profiel dan zie je dat ik het email adres LinkedIn@ernohannink.nl heb gebruikt. Dit komt ook terug in de titel van de pagina. Dit was destijds voor mij niet een keuze om goed gevonden te worden op LinkedIn maar ik wilde voor de invites gewoon een apart email adres. Dat ik het email adres heb toegevoegd aan mijn naam is wel een bewuste keuze. Hierdoor kunnen andere leden van het netwerk eenvoudig met mij verbinden, al heb ik de keuze om een verzoek niet te accepteren. Iets wat ik ook regelmatig doe.

        Verder ben in ondertussen met meer dan 1000 mensen verbonden in LinkedIn. Dus er zijn redelijk wat verwijzingen naar deze pagina. Ook gebruik ik zelf de link naar LinkedIn op veel verschillende andere sites en andere sociale netwerken. Dit omdat het LinkedIn profiel bij veel mensen bekend is en mijn meest volledige profiel is.

        Verder bestaat mijn profielpagina al een aantal jaren. Dit is niet iets wat zomaar ontstaat. Er zit tijd en energie in. Een bewuste keuze voor mij. Ik ben ook een aantal LinkedIn groups gestart.

        Hoe je jezelf beter vindbaar maken in Google is niet iets alleen voor LinkedIn. Je vindt mij in redelijk veel online sociale netwerken. Verder heb ik een site met mijn naam. Hier schrijf ik redelijk veel artikelen maar ook op andere relevante sites als Marketingfacts, lifehacking en /Message. Alles tezamen zorgt er voor dat ik redelijk goed wordt gevonden.

  9. Hallo Erno,

    Bedankt voor de bovenstaande tips. Leuk om te lezen en nuttig!

    Ik heb nog een vraag voor je: heb je ook tips voor LinkedIn als je je eigen bedrijf onder de aandacht wilt brengen? Hoe kun je dit het beste doen? En zijn er extra features hiervoor?

    Alvast bedankt voor je antwoord!

    Groeten, Sanne

    1. Sanne, dank je wel. Als zelfstandige promoot je jouw bedrijf met wat je beschrijft in je profiel. De link naar je website en je weblog. Wat je bereikt voor jouw klanten en wie je doelgroep is.
      Als het een groter bedrijf is heb je sinds eind 2008 ook de mogelijkheid om een bedrijfsprofiel aan te maken. Hier ga ik binnenkort aandacht aan besteden.

  10. hoi erno,

    Dank voor de tips die je zo duidelijk geeft. Zijn wel gericht op mensen die een mooi compleet profiel hebben. Maar wat nu als je dat niet hebt, bijv. omdat je een tijdje niet hebt gewerkt of omdat je een carriereswitch wil maken? Je bent vooral op zoek naar contacten in een nieuwe branche maar als beginner heb je dan weinig te geven.
    Uiteraard kun je linkedin ook gebruiken om in een nieuw vakgebied te duiken maar hoe pak je dat dan aan?

    1. @Martine
      Als je een carriereswitch maakt is je profiel toch nog steeds compleet? Als je een tijdje niet gewerkt hebt, kun je kiezen als het interessant is voor je doelgroep; vertel wat je wel hebt gedaan in die tijd. Als je het niet interessant vindt, gewoon niet invullen. Mensen kijken meer naar wat je wel hebt gedaan dan wat je niet hebt gedaan.

      Als beginner in een nieuwe branche heb je ook voldoende te geven. Je neemt ervaring mee uit je vorige branche en levenservaring.
      LinkedIn gebruiken om in nieuw vakgebied te duiken; meld je aan bij groepen in dat nieuwe vakgebied. Volg de dialoog en ga het gesprek aan.
      Laat posts uit je blog in het LinkedIn profiel zien. Gebruik Upcoming om evenementen te verzamelen uit deze branche (niet echt LinkedIn).
      Verbind met mensen op Twitter uit deze branche.
      Als je online meer bekendheid hebt gekregen kun je makkelijker naar off-line bijeenkomsten, je komt dan meestal wel een (online) bekende tegen.

  11. Hallo,

    Goede tips en handig document, veel dank! Ik moet er wel eerlijk aan toe voegen dat in mijn perceptie iemand met een heel uitgebreid profiel, lid van ontzettend veel groepen en een netwerk van > 500 meer voor een kwantitatief netwerk gaat dan voor een kwalitatief en dus ook een negatief effect kan hebben. Dit hangt er natuurlijk helemaal van af waar je naar op zoek bent en waar je Linkedin voor wil gebruiken. Ik denk dat je visitekaartje op Linked een reflectie moet zijn van jezelf en hoe je wil overkomen en hoe je dit dan vertaalt naar een profiel op Linkedin. Ik zeg er ook duidelijk bij “vanuit mijn pereceptie” want een ander kan daar natuurlijk anders over denken.

  12. Hallo Erno,

    Dank voor je tips. Ik heb er inmiddels al goed gebruik van gemaakt.
    Ik werk m’n profiel regelmatig bij en merk, dat Google hier erg blij mee is ๐Ÿ˜‰

    Onlangs ben ik voorzichtig gestart met Twitter en merk, dat LinkedIn dit ook goed oppikt, evenals m’n blogs/nieuwsberichten op m’n websites.

    Vr.gr. Meindert van Dijk

  13. Leuk artikel, ik heb gelijk mijn profiel aangepast. Is het nodig om ook in het Engels de teksten te schrijven? Ik richt me immers niet op engelstalige leden. Al is het misschien een idee om dit wel te gaan doen.

    Groeten Angele.

    1. Angele, nee hoor je profiel mag ook in het Nederlands. Daarnaast heb je nu de mogelijkheid om je profiel in 2 talen aan te maken. Bijvoorbeeld de basis in het Nederlands en de andere versie in het Duits, Frans, Spaans…
      Zie dit artikel op het blog van LinkedIn
      Een dezer dagen volgt er een update van dit artikel en daarin komt taal ook aan bod ๐Ÿ™‚

  14. Hallo,

    Als student zijnde die over ongeveer een half jaar de arbeidsmarkt gaat betreden leek het mij een goed idee om mijn Linkedin wat te professionaliseren.

    Ik had er laatst een boekje over zien liggen in de boekhandel, maar als arme student hebben gratis tips op internet uiteraard mijn voorkeur!

    Ik ga er mee bezig.

    Vriendelijk bedankt voor dit duidelijke en bruikbare overzicht.

    Met vriendelijke groeten,

    Thomas de Jong

    Student HBO Facility Management
    Specialisatie Inkoopmanagement
    Afstudeervariant Business Class Ondernemerschap

  15. Beste Erno,

    Een paar goede tips! Ik ga meteen met mijn profiel aan de slag, want ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging. Ben ook benieuwd naar je nieuwsbrief, want ik ben bovendien onlangs begonnen als ZZP’er – met een webshop voor Invicta horloges.

    VrGr, Hans Spoolder
    automotive professional

  16. Hoi Erno,
    Met het lezen van je artikel kwam ik erachter dat ik al aardig op weg was naar een goed profiel (op LinkedIn) maar verbeteren kan nog steeds. Dank voor de tips.
    Verder ben ik heel erg aan het stoeien met blogs (liefst in mn site) en twitter. Maar ik kom er wel. Ik blijf je nieuwsbrief volgen voorlopig, heb er veel aan.
    Finn

  17. Beste Erno,
    Ik kwam jou tegen op LinkedIn bij Franca de Jonge. Heb mij aangemeld voor je nieuwsbrief, je hebt handige tips.
    Zullen we linken via LinkedIn?

    Vriendelijke groet,

    Clarissa Vis

  18. Pingback: 5 Social media tips MKB | Online Marketing in de digitale regio
  19. Hi Erno,
    Laat ik beginnen om je te bedanken voor deze superpost!!! Ik heb altijd een beetje koud-water-vrees gehad voor LinkedIn – ik deed er niet zo veel mee – maar…. dat is nu veranderd!

    Ik ben razendenthousiast, iets wat jou als eigenaar van enthousiasmeren.nl wel zal aanspreken. ๐Ÿ™‚

    Ik heb mijn complete – overigens zeer sterk verouderde – profiel omgegooid. En jou natuurlijk toegevoegd aan mijn contacten. ๐Ÿ˜‰

    Nogmaals dank je wel voor deze eerste tips. Morgen ga ik ook je andere blogartikelen over LinkedIn lezen. O ja… gefeliciteerd nog met het feest van De Graafschap. Die zijn toch kampioen geworden?

    Ik spreek je.

    Groet,
    Ron de Joode

  20. Hallo Erno,
    Heb je tips gelezen. Maak er wel gebruik van op mijn Linkedin profiel, maar merk er nog weinig van. Weinig concrete reacties dus. Heb jij nog adviezen ?
    Gr. Koen Beenackers

  21. @Koen
    – vragen stellen en beantwoorden in het ‘Answers’ gedeelte.
    – vragen beantwoorden in de groepen waar je lid van bent
    – als je uitnodigingen verstuurt uitleggen wat de reden is dat je contact legt. Wat is je doel en hoe kun je een ander helpen.

  22. Hallo,

    Ik heb een profile aangemaakt, maar wanneer ik via search mijn profile zoek, dan krijg ik de melding dat ik niet te vinden ben. Hopelijk kun je mij wat op weg helpen.

    Met vriendelijke groet,
    Coos Willemsen

  23. Erno, ik heb een vraag over mijn profiel. Ik heb onlangs toegevoegd dat ik voorzitter ben van een collegiaal overleg wijk- en buurtbeheer. Dit is een onderdeel van mijn functie, maar die staat nu wel prominent naast mijn foto. Daar wil ik mijn echte functie coordinator Dorsgpericht werken gemeente Drimmelen hebben. Hoe kan ik daarvoor zorgen dat die daar komt te staan.

    1. De tekst naast je foto kun je altijd aanpassen en staat los van de functies die je hebt ingevuld. Ga naar ‘Profile’ – ‘Edit Profile’ Klik dan op ‘Edit’ achter je naam en wijzig die tekst onder ‘Professional “Headline”

  24. Erno, bedankt voor je reactie. Ik heb het inmiddels aangepast.

  25. Beste Erno,

    is er een manier om zelf te checken hoeveel Nederlanders er gebruik maken van LinkedIn? ik zie wel wat onderzoeksresultaten via google verschijnen, maar ik ben benieuwd of je dat ook zelf kunt terugvinden op LinkedIn. Alvast bedankt voor je antwoord.

    1. Beste Jacqueline,
      Dat is een lastige. Je kunt geavanceerd zoeken op Linked-In (rechts van de zoekknop), bijv. op mensen in Nederland. Zonder zoekterm moet je dan iedereen in Nederland vinden. Echter worden alleen eerste en tweede orde contacten plus groepscontacten weergegeven. Derde orde contacten en contacten buiten je netwerk niet. Ik denk dat je premium member moet zijn om alles te vinden en dat betekent betalen.
      Groeten, Erik

  26. Erno, call me old fashioned, maar een goed profiel is ook taalkundig correct. Een foto wekt vertrouwen, schrijf je, hetzelfde geldt voor foutloos taalgebruik. Daarom schrik ik als ik lees: “Jammer, maar een profiel als deze zal niet erg succesvol zijn.” Het is “het profiel”, dus ook “een profiel als dit”.
    Doe er je voordeel mee!

  27. Hallo, handige tips, maar ik heb een vraag: als ik iemand zoek, staat er rechts naast “mensen zoals mr X (bijvoorbeeld)” dit is bij mij natuurlijk ook zo. Kan ik dit uitzetten, ik wil geen reclame maken voor anderen nadat een werkgever mij net gevonden heeft.

    Zie uw reactie graag tegemoet.
    Vriendelijke groet,
    Martijn van Dijk

  28. Beste Erno, ik heb met interesse je tips gelezen. Ik ben op zoek naar een baan, maar ben beschikbaar als HR Adviseur en als Directiesecretaresse. Hoe kan ik het best mijn profiel hierop aanpassen? Ik heb gedaan waarvan ik denk dat het goed is, maar het kan wellicht nog anders of beter.
    Bedankt voor je reactie, Carla Dirksen

  29. Pingback: Linkedinellende… | NOUS!
  30. Beste Erno,
    Ik werk met de hueman theme op wordpress, oftewel ik kan via theme options diversen social media buttons plaatsen, heel fijn natuurlijk maar het is een heel probleem als ik die button dan ook direct door wil verbinden met, mijn openbare profiel op die desbetreffende social media…….Zoals je ziet is dat bij facebook geen probleem die gaat direct naar mijn persoonlijke (voor iedereen zichtbare) profiel. Maar als ik zelfde probeer voor Linkedin dan moet mijn client eerst inloggen en zelf lid worden van die club, je begrijpt dat mijn cliรซnten hier niet op zitten te wachten, die willen direct mij kunnen zien op linkedin………..dat is de bedoeling van social sharing……….Eerlijk gezegd Ik heb internet afgestruind naar een oplossing voor dit probleem maar…..of ik heb een boomstam in mijn oog of het is gewoon niet de bedoeling van linkedin dat iemand zonder in te loggen mijn openbare profiel mag zien, zelfs als ik toestemming geef…….Ik zal vast niet de enigste zijn met dit probleem Dus als jij dit kan oplossen…..????
    Dan krijg je van mij 10 punten……………………………………………..en misschien kun je mij uitleggen waarom dit zo onduidelijk wordt weer gegeven……….je kunt zogenaamd je url veranderen in een vriendelijk ogende url maar wat is het nut als hij niet direct doorverbind……………het zit mij hoog….hahahahahhahha Nou beste Erno Ik hou de mailbox in de gaten
    groetjes rob de koning

  31. Om iemand, die ander werk zoekt, te kunnen helpen hoe zich te profileren op LinkedIn, heb ik deze site gevonden. Interessante tips maar heel erg jammer dat er zo veel taalfouten in staan. Foutloos gebruik van de Nederlandse taal is in mijn ogen erg belangrijk bij het geven van een eerste indruk.

Reacties zijn gesloten.