3 nieuwe beste vrienden die me helpen meer te doen

Ik heb 3 nieuwe vrienden gevonden die me helpen om meer gedaan te krijgen en overzicht te behouden. Maak kennis met mijn nieuwe vrienden.

3 new friends

PomodoroApp

De Pomodorotechniek is een methode voor tijdmanagement, bedacht door Francesco Cirillo (Wikipedia).

Je gebruikt een wekker waarmee je steeds in blokken van 25 minuten (een ‘pomodoro’) geconcentreerd werkt aan een afgebakende taak. Deze 25 minuten worden vervolgens opgevolgd door een korte pauze. Daarna start je weer een nieuwe periode van 25 minuten. Na de vierde pomodoro mag je een langere pauze nemen.

De techniek bestaat uit drie stappen:

  1. Kies de taak waaraan je gaat werken.
  2. Werk 25 minuten alleen aan deze taak.
  3. Neem een pauze van 5 minuten – doe iets anders, weg van je bureau.
  • Werk opnieuw 25 minuten aan de taak of aan een nieuwe taak als de vorige is afgerond.
  • Elke vierde “pomodoro” neem je een langere pauze (tussen de 15 en 30 minuten)

Om deze Pomodoro techniek goed uit te voeren gebruik ik de PomodoroApp (Win, Mac, Linux).

PomodoroApp pomodoro

Het scherm van deze toepassing blokkeert ook je scherm als de pomodoro is afgerond. Dat is even wennen maar het helpt je echt om 5 minuten wat anders te gaan doen.

De PomodoroApp kun je hier downloaden voor Mac, Windows en Linux.

Toodledo

Ik werk al zo lang als ik me kan herinneren met to do-lijstjes. Kleine blaadjes met allerlei taken die ik nog moet doen.

Mijn bureau ligt dan ook vaak vol met dit soort blaadjes vol met doorgestreepte taken die zijn afgehandeld en taken die nog open staan. Nadeel is dat deze openstaande taken vaak verloren gaan in alle blaadjes die er liggen.

Toodledo helpt me in overzicht van de taken die ik nog moet doen. De belangrijkste taken voor de dag zet ik in de PomodoroApp en de taken die overblijven plan ik in.

Tooledo to do lijst

Ik geef de taken een dag wanneer ik ze wil doen, een onderwerp en een prioriteit. Geen onafgeronde taken meer die ik vergeet. Ik probeer niet meer dan 3 taken met een topprioriteit per dag in te plannen. (lukt meestal – alleen de afgelopen weken met de deadline voor het webinar, training en e-boek ging het wat minder).

Iedere ochtend werk ik eerst de to do-lijst bij.

Gratis – online. toodledo.com

MindNode

Mindmapping, je hebt er vast wel eens mee gewerkt of van gehoord (Wikipedia Mindmap).

In een e-boek over sneller artikelen en white papers schrijven leerde ik over het gebruik van mindmapping voor sneller een artikel, paper, e-boek schrijven. Na wat onderzoek kwam ik uit bij MindNode (Mac).

Mindmapping met MindNode

MindNode Helpt me om snel overzicht te krijgen in een nieuw product, project of nieuw artikel. Sterker nog ik schrijf nu bijna elk artikel en nieuwsbrief helemaal in MindNode.

Met voor elk onderdeel een apart blokje in de mindmap. Hiermee schrijf ik supersnel een artikel of een nieuwsbrief en houd het overzichtelijk. Ik ga binnenkort een uitgebreid artikel schrijven over hoe ik nu veel sneller artikelen schrijf met mindmapping.

MindNode voor de Mac.
Alternatief voor Windows: FreeMind

Wat zijn jouw beste vrienden voor meer resultaat?

Maak je al gebruik van deze oplossingen of gebruik je juist andere oplossingen? Ik hoor het graag. Deel jouw vrienden hieronder.

Credit foto: Art Comments

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

15 reacties

  1. wat een leuk artikel Erno. Dank je. ik stel de toepassing nog even uit, want zi er heel erg tegen op om elke 25! minuten te moeten stoppen. En voor de lijstjes ben ik zo gehecht aan papier…
    Zie uit naar je artikel over mindmapping!
    groet, Jolanda

  2. Super Tip, MindNode! Dank je Erno!
    Ik werk veel met mindmaps en noteer alle ideeën in mijn opschrijfboekje.
    Dit is een handige tool om mijn gedachten en ideeën te ordenen zonder in geklieder te vervallen.
    Grtz, Linda

  3. Wat een interessant artikel. Mindmapping doe ik al langer en tot nu toe op papier. Ben erg benieuwd hoe het werkt met FreeMind. De Toodledo app heb ik net geïnstalleerd en hij ziet er top uit. Na het typen van deze reactie gaat de Pomodoro aan. Kortom drie heel nuttige en leuke nieuwe vrienden. Dank voor deze tips.

  4. Ik kreeg een mooie top van Sjoerd van Schriek via de e-mail die ik wil delen:
    “Ik heb misschien ook een tip voor jou: ik werk als freelance projectmanager bij klanten en dan is het erg handig om gezamenlijk takenlijstjes te hebben en files te kunnen delen. Ideaal is om dat met on-line projectmanagement software te doen.
    Ik gebruik nu teamworkpm.net. Goede functionaliteit, werkt met verouderde browser versies, betaalbaar (niet afhankelijk van het aantal users). Werkt ideaal om informatie te delen, zonder ingewikkelde toeren uit te halen om toegang te krijgen tot het netwerk van de klant.
    En iedereen krijgt iedere dag een mooi mailde met daarin zijn of haar taken voor het projectL: focus en transparantie dus.”

    1. Erno,

      Kijk eens op trello.com
      Gratis, online, realtime, task management systeem.
      Makkelijk in gebruik, simpel om anderen toe te voegen.

  5. Hoi Erno,

    leuke tips! Ik gebruik Pomodoro al een jaar en het helpt me echt om geconcentreerd aan een taak te werken zonder afleiding. De andere twee ga ik uitproberen.

  6. Via Google+ kreeg ik een mooie tip van Edwin Korver

    Grappig, zelfde route gevolgd. Gebruik zelf Doit.im (o.b.v. GTD) en MindJet (cloud). Voordeel van Doit.im is dat taken ook in je normale agenda verschijnen (Google Agenda). Verder vergelijkbaar. De andere mindmap applicaties ken ik niet maar ben zeer tevreden over MindJet (niet gratis, wel maandje proef).

  7. Hallo Erno,

    Ik ben ook iemand van de lijstjes, alleen die moeten natuurlijk wel afgewerkt worden. De suggestie van Promodro ga ik zeker proberen. Zelf ben ik fan van http://www.wunderlist.com prachtige app die super goed synchroniseert en die je zonder kosten kunt delen met co-workers!

    1. Dank je wel Saska. Ja to-do’s moeten wel afgewerkt worden. Wunderlist heb ik ook tijdje geprobeerd maar niet doorgezet. Nu aan het testen met Doit.im (suggestie van Edwin) want dan komt het ook in Google Agenda. Dat vind ik een mooie aanvulling.

  8. Hoi Erno,

    Zelf heb ik goede ervaringen met Wunderlist2 in plaats van jouw voorgestelde Toodledo, waarvan ik weet dat mensen er tevreden over zijn. In Wunderlist2 heb je geen prio 1,2 of 3, maar kies je voor prio of geen prio. Het moeilijkste vind ik om te bepalen hoe lang ik aan bepaalde taak mag besteden. Ik ga vaak over die tijd heen. Vandaar dat de tool PomodoroApp me wel aanspreekt, maar ik zou denk ik gek worden van die korte intervallen en verplichten pauzen! Ik zou moeten uitproberen om het echt te weten, natuurlijk. De mindmap is ook nuttig, Kortom, leuk artikel over planningstools!

  9. Hoi Erno,
    Dank voor de tips. Ben fan van handige ‘vrienden’ 🙂 en probeer regelmatig een nieuwe uit. Heb een tijdje geexperimenteerd met ‘Asana’. Hiermee kun je takenlijsten van verschillende mensen combineren in projecten. Je kunt er opmerkingen in verwerken zodat emailen overbodig wordt. Lijkt mij een mooie tool om in organisaties te gebruiken. Als zelfstandige heb ik genoeg aan Gtask. Ik kan er verschillende lijsten in maken, is gekoppeld aan mijn google agenda en verschijnt als takenlijst in beeld.
    groet Marta

      1. Klopt, zo werk ik ook. De gtask to do lijst is een soort extern geheugen met kleine taakjes om af te strepen waarvan een aantal ook per dag op een papieren lijst komen. . Per dag bepaal ik de drie belangrijkste dingen waar ik aan wil werken. Per kwartaal heb ik ook drie aandachtspunten.

Reacties zijn gesloten.