Door Erno Hannink | d. Narrow Networking
Tijdens de laatste presentaties en workshops viel mij de interesse voor de LinkedIn tips op. Daarom 5 tips speciaal voor coaches.
LinkedIn is het belangrijkste online zakelijke netwerk platform. Er zijn op dit moment meer dan 187 miljoen mensen actief op LinkedIn, uit meer dan 200 landen en het platform is beschikbaar in 19 talen. LinkedIn is er ook in het Nederlands.
Het is een interessant netwerk als je wilt dat potentiële klanten jou vinden, en in het bijzonder als jij werkt in de zakelijke omgeving (B2B). Misschien ben je een loopbaancoach en werk je met werknemers, of ben je een business coach en werk je met ondernemers van kleine bedrijven. Of ben je een management team coach en werk je met teams en directeuren. Dan is LinkedIn interessant voor jou.
Visitekaartjes – voeg mensen toe die je ontmoet tijdens netwerk bijeenkomsten of als je spreekt tijdens een evenement. Vraag naar het visitekaartje. Eenmaal terug in je kantoor voeg je de nieuwe contacten toe in LinkedIn waarbij je het e-mail adres gebruikt.
Na deze actie kun je het visitekaartje opbergen… in de ronde bak naast je bureau ;). Jouw nieuwe contact gaat zelf zijn LinkedIn profiel actueel houden. Op een visitekaartje is gemiddeld binnen 18 maanden een cruciaal gegeven veranderd.
LION – wordt een LinkedIn Open Networker (LION). Volgens de richtlijnen van LinkedIn is het niet toegestaan mensen uit te nodigen om mee te verbinden die je niet kent.
Toch zijn er mensen die zichzelf LinkedIn Open Networkers noemen en open staan voor verbinding met mensen die ze nog niet kennen.
Dit kun je gebruiken om je netwerk sneller te laten groeien – je staat meer open om te verbinden met mensen die je nog niet ontmoet hebt. Zie voor meer uitleg het artikel How to be a LinkedIn Open Networker – Some tips to do it the right way van Paul Buys.
Dit betekent niet dat je met iedereen moet verbinden die je uitnodigt. Bekijk het profiel van deze persoon en zie of je het interessant vindt om mee te verbinden. Zo ja, dan verbind je. Zo nee, dan klik je op ‘Negeren’ (niet op ‘Spam melden’ dus).
E-mail adres – voeg je e-mail adres toe aan je LinkedIn profiel, bijvoorbeeld in de samenvatting (‘Summary’). Hiermee maak je het eenvoudiger voor mensen om met jou te verbinden.
Premium account – bestel het premium account voor meer toegang. Met een business account (EUR 180 per jaar) kun je met iedereen in contact komen via InMail (3 per maand). Je krijgt meer profielen te zien bij het zoeken en je krijgt de volledige profielen te zien van de mensen die jouw profiel hebben bekeken.
Er zijn nog meer voordelen van een premium account
Verbind met e-mail contacten – vind de mensen die in je e-mail adresboek en in LinkedIn zitten. Als je een online e-mail dienst zoals Gmail, Hotmail of Yahoo mail gebruikt, is dit eenvoudig.
LinkedIn vindt de contacten in jouw adresboek die ook in LinkedIn zitten en waarmee je nog niet verbonden bent op dit moment.
Vind al jouw e-mail contacten in LinkedIn linkedin.com/fetch/importAndInviteEntry
Wat te doen voor kwaliteit EN kwantiteit in jouw LinkedIn connecties?
We beginnen bij de potentiële klanten die landen op jouw profiel in LinkedIn. Zorg er voor dat je profiel duidelijk is voor deze bezoekers. Enkele basis tips:
Mensen zijn meer open als je ze ontmoet en jij lacht. Dus, wanneer je nieuwe mensen ontmoet tijdens netwerken evenementen, lach dan.
Onderzoek heeft aangetoond dat mensen de namen bij de foto’s beter onthouden als de mensen op de foto lachen.
5 belangrijke punten voor jouw profielfoto:
Voor meer informatie lees, De perfecte profielfoto voor Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en meer – 5 tips
Verander je profielfoto hier: linkedin.com/profile/edit-picture-info
Eén van de eerste dingen die bezoekers van je profiel lezen is de professionele kopregel (‘Professional Headline’). Het is belangrijk dat de lezer een goed beeld krijgt bij wat jij voor ze kunt doen.
Als de kopregel in je profiel zegt, coach, eigenaar, directeur, oprichter of iets vergelijkbaars dan helpt dit de lezer niet.
Probeer je eigen tiensecondenboodschap als de professionele kopregel. Beantwoord deze vier vragen:
Combineer de antwoorden op deze vier vragen in één zin, jouw tiensecondenboodschap.
Je hebt 120 tekens voor je professionele kopregel. Maak een zin die aan de lezer uitlegt, “Wat betekent dit voor mij.”
De professionele kopregel in je LinkedIn profiel wordt ook getoond in de resultaten van de zoekmachine. Hier zie je een LinkedIn profiel in Google:
Voor de meeste mensen staat dit LinkedIn profiel op de eerste pagina in de zoekresultaten als je zoekt op de naam. Dat maakt een duidelijke professionele kopregel nog belangrijker.
Schrijf jouw perfecte professionele kopregel: linkedin.com/profile/edit-basic-info
Wanneer je de URL van je website toevoegt aan je LinkedIn profiel, dan kun je kiezen voor Bedrijfswebsite of blog. Beter kun je kiezen voor ‘Ander’. Nu kun je 30 tekens gebruiken om de website of een specifieke pagina in je website te beschrijven.
Dit zegt de bezoekers van je pagina meer ‘Bedrijfswebsite’.
linkedin.com/profile/edit-additional-info
Je hebt een profielpagina in LinkedIn zodat je zakelijk kunt verbinden met andere mensen op LinkedIn. Jouw potentiële klanten zitten waarschijnlijk ook in LinkedIn, dit ligt er aan op welk platform jouw ideale klant netwerkt. Je kunt op LinkedIn ook verbinden met partners en collega’s.
Zorg er voor dat deze mensen contact met je kunnen opnemen als ze jouw LinkedIn profiel bezoeken. Misschien worden ze wel klant.
Voeg je e-mail adres toe, eventueel een e-mail adres die je alleen in LinkedIn gebruikt. Dit e-mail adres voor LinkedIn helpt mij het onderscheid te maken van nieuwsbrieven waar ik ben ingeschreven met dit LinkedIn e-mail adres zonder mijn toestemming.
Voeg je telefoonnummer en Instant Messenger (IM), zoals Skype of Google Talk, toe.
Verander of voeg je adres, telefoonnummer en IM hier toe linkedin.com/profile/edit-personal-info
Wanneer je actief wordt met je LinkedIn profiel, dan ga je het profiel vaker delen met andere mensen. Je voegt het bijvoorbeeld toe aan de handtekening van je e-mail.
Dit wordt eenvoudiger als je de URL naar jouw LinkedIn profiel eenvoudig kunt onthouden. Dit doe je daar de URL naar je profiel aan te passen naar linkedin.com/in/jouwnaam.
linkedin.com/profile/public-profile-settings?trk=prof-ovw-edit-public_profile (Aan de rechterkant – in het blokje ‘URL van uw openbare profiel’)
Zorg er voor dat je LinkedIn profile 100% complete is. Mensen met een 100% compleet profiel hebben 40 keer meer kans op het krijgen van kansen via LinkedIn.
In de nieuwe opmaak van LinkedIn zie je niet meer in een afbeelding hoe compleet je profiel is. Hier moet je dus zelf op letten.
De punten die je ingevuld moet hebben voor een 100% compleet profiel zijn:
Werken met LinkedIn maakt het mogelijk dat je kunt verbinden met potentiële klanten en klanten die online zijn. Het geeft je de mogelijkheid de contacten bij te houden na een evenement waar je met ze gesproken hebt.
Zakelijk contact houden met deze nieuwe contacten via het internet geeft jou de mogelijkheid dit te doen waar en wanneer jij wilt.
Deel hieronder jouw belangrijkste tip voor een effectief LinkedIn profiel. Ik kijk uit naar jouw tip.
Je kunt ook de URL naar jouw LinkedIn profiel hieronder plaatsen voor nieuwe contacten met coaches. De URL naar mijn profiel is linkedin.com/in/ernohannink
Credit foto: connect.euranet
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.