7 zoekmachine optimalisatie checks voor jouw site

In mijn strategie om klanten te krijgen via internet gebruik ik alleen maar natuurlijke zoekresultaten. Ofwel ik zet geen advertenties als Google AdWords in. De focus ligt op de inhoud van de website.

Geef jouw doelgroep interessante informatie en tips via je site en de bezoekers zullen meer bezoekers trekken. Dit komt omdat ze bijvoorbeeld anderen alert maken op een artikel van jou. Ze sturen eens een artikel door of plaatsen een link op Twitter.

connecting search to social networks

Waar meer bezoekers verwijzen naar je site volgen de zoekmachines vanzelf. Google zegt: Concentreer je op de bezoeker (doelgroep) van je site en niet op de zoekmachine. De zoekmachine zal altijd de bezoekers volgen.

Hoe populairder een site bij zijn of haar bezoekers, des te hoger zal deze scoren in de zoekmachine. Dit komt omdat de zoekmachine als doel heeft om de zoeker zo snel mogelijk de juiste resultaten te laten zien. De sites die het beste passen bij wat je zoekt op het web horen op positie 1 t/m 3 te staan.

Door slim naar je site te kijken en een aantal zaken regelmatig te controleren kun je de zoekmachine wel helpen om jouw site sneller te vinden. Het zijn geen truuks maar vooral tips om het voor de zoeker in de zoekmachine makkelijker te maken om op jouw link in de zoekresultaten te klikken.

Maak je net als ik en mijn klanten gebruik van WordPress en een aantal handige plugins zijn deze tips allemaal snel toegepast en bijgewerkt.

  1. Unieke beschrijvende titel – zorg er voor dat iedere pagina een unieke titel heeft. Deze titel beschijft de inhoud van pagina zo nauwkeurig mogelijk. De titel is het belangrijkste onderdeel van een pagina of artikel. Het bepaalt in de zoekmachine of er wordt geklikt op de link of niet. De URL krijgt in WordPress automatische dezelfde steekwoorden als de titel. Dat is weer handig voor de zoekmachine.
  2. Iedere pagina vindbaar – zorg ervoor dat iedere pagina te vinden is door de robots van de zoekmachine. Hiervoor gebruiken ze de interne linkstructuur in jouw site. Iedere pagina moet 1 of meerdere links hebben naar een andere pagina in je site. Zorg er voor dat deze links de bezoeker op een logische manier door je site leiden. Van de homepage, naar wie zijn je klanten, naar wat los je voor ze op, naar jouw diensten, naar meer informatie over jou, naar contactpagina. Gebruik breadcrumbs om te laten zien waar de bezoeker is en sitemap om ze alle pagina’s in je site te laten vinden. Beide middelen zijn ook handig voor de zoekmachine.
  3. Zelfde inhoud voor zoekmachine en bezoeker – zorg er voor dat de zoekmachine hetzelfde ziet als de bezoeker. Verstop geen teksten voor de bezoekers die je wel laat zien aan de zoekmachines.
  4. Koppen en lijstjes – koppen (h2 en h2 bijvoorbeeld) en lijstjes (numeriek of opsomming) maken het voor de zoeker makkelijker om je pagina te scannen op relevante inhoud. De zoekmachine geeft deze ook een hogere waardering dan de standaard tekst op de pagina. Verwerk hier dan ook je steekwoorden in, maar overdrijf niet – niet meer dan 7 : 100. Denk ook aan synoniemen van de steekwoorden (keywords). Keywords in de meta tags zijn veel minder belangrijk, Google gebruikt ze bijvoorbeeld niet meer.
  5. Links naar jouw site – een belangrijke waardering van de pagina’s in jouw site is hoeveel andere sites naar jou wijzen. Ofwel hoe meer sites een link hebben naar je site des te beter. Om een link zo zinvol mogelijk te maken is het goed om de linkbeschrijving en de titel tag goed te gebruiken. Wil je dat anderen een link op hun site opnemen naar jouw site, stuur ze dan een voorbeeld dat ze kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld  <a href=”https://decideforimpact.com” title=”Site van Erno Hannink over klanten krijgen via internet”>ErnoHannink.nl</a>, dus niet ‘Klik hier’. Als je op zoek bent naar sites die naar jouw site zouden moeten linken zoek dan eens in Google met link:www.jouwconcurrent.nl.
    Zo ziet dit er dan uit:links to ernohannink.nl
  6. Beschrijving voor zoekmachine – de meta tag description wordt niet door alle zoekmachines gebruikt. Google bijvoorbeeld gebruikt deze soms wel en andere keren niet. Ze kunnen stukjes halen uit de tekst rondom de steekwoorden waarop gezocht werd. Maar ze kunnen ook gewoon de meta description over nemen. Vul deze dus wel in en gebruik deze 150 karakters om de bezoeker in je site te trekken. Hiervoor kun je WP plugin Headspace2 gebruiken.
  7. Sociale Netwerken – gebruik sociale netwerken om verkeer te trekken naar je thuisbasis. Jouw site en weblog zijn je thuisbasis. Het is goed om je artikelen te (laten) verspreiden via de sociale netwerken. Jouw verbindingen in je sociale netwerken zijn regelmatig bereid om interessante artikelen te verspreiden. Denk aan een RT (retweet) in Twitter of Like in Facebook. De Sociable plugin voor WordPress (en nu ook voor Blogger en HTML) maakt het voor iedere lezer eenvoudig om een interessant artikel van jou te verspreiden.

Om het effect van deze punten te bekijken is het goed om te beginnen met het toevoegen van statistieken. Op deze manier kun je zien hoe je site op dit moment presteert en wat wat het effect is van de veranderingen. Hiervoor moet je een code toevoegen aan iedere pagina van je site. In WordPress is dit eenvoudig doordat je heet eenmalig toevoegt aan de footer. Verder zijn er plugins als bijvoorbeeld Google Analytics die het nog makkelijker maken.

  • Statistieken – check iedere maand je statistieken. Kijk op welke zoekwoorden je wordt gevonden. Welke zoekwoorden mis je nog? Schrijf daar artikelen over. Het overzicht van de links die binnenkomen van andere sites is ook interessant. Kijk of daar sites of blogs bijzitten die je nog niet kent. Laat daar een reactie achter. Gebruik Google Analytics, zeer uitgebreide statistieken. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld Clicky (aff) en Woopra.

Het belangrijkste blijft: schrijf zinvolle artikelen voor jouw doelgroep. Artikelen die een langere tijd meegaan en niet te actueel zijn. In ieder artikel laat je tenminste een belangrijk steekwoord aan bod komen. Zodat je in de zoekmachine wordt gevonden op de steekwoorden waarop je doelgroep zoekt. Bedenk hierbij dat de doelgroep zoekt op zijn of haar probleem. Ze zoeken dus niet naar jouw product of dienst.

 

inspiratie voor dit artikel via Emerce okt 2009 pag 54/55 Uw maandelijkse SEO-checkup door Karel Kolb.

Credit foto: Creative Commons License photo credit: Search Engine People Blog

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

9 reacties

  1. Goed artikel Erno.

    Natuurlijk de ideale situatie die je aan het begin van het artikel schetst. De bezoekers doen een belangrijk deel van het werk door te linken naar interessante content.

    Maar voor bedrijven is dit meestal niet weggelegd wanneer je op “Commerciele diensten” wilt scoren. Het komt dan op een goede link building strategie neer.

  2. Hallo Danny,

    Ik ben toch een bedrijf en gebruik deze diensten. Mijn artikelen zijn mijn linkbait. Ook als bedrijf kun je zinvolle artikelen voor je doelgroep schrijven zodat er naar gelinkt wordt.

  3. Ik doelde eigenlijk op bijvoorbeeld productpagina’s…

    Hier gaan mensen niet vanzelf naar toe linken (of je moet een heel goed product hebben) en komt het veelal neer op link building.

  4. Dag Erno,

    veel dank weer voor je tips! Ik kom niet helemaal uit tip nr. 5:
    ‘Als je op zoek bent naar sites die naar jouw site zouden moeten linken zoek dan eens in Google met link:www.jouwconcurrent.nl. ‘

    Kun je een screenshot laten zien van wat je bedoelt, en van de resultaten, of dit op een andere manier iets concreter voor me maken?
    Miranda

  5. Pingback: uberVU - social comments
  6. Erno, heb weer wat bijgeleerd: sociable plugin en broodkruimeltjes.
    In aanvulling op je artikel wilde ik nog kwijt dat je bij het maken van koppen moet letten op de woordvolgorde. De zoekmachines kijken vooral naar de eerste woorden. Begin de kop dus met de trefwoorden waar je doelgroep op zoekt. Vroeger had ik op mijn site (niet blog) bijv. de kop “Vraagstelling van een arbeidsmogelijkheden onderzoek” en kwam niet op pagina 1. Toen veranderde ik de kop in “Arbeidsmogelijkheden onderzoek doelstelling” en ‘ik’ sta nu op pagina 1 op afwisselend de 1ste of 2de positie. Daarbij heb ik tevens de alt tag vh plaatje van trefwoorden voorzien waar het op die pag. om draait (arbeidsmogelijkh onderzoek). Je geeft het plaatje dus geen logische naam (iets wat bij het plaatje hoort) in de tag, maar stopt juist je trefwoorden in de tag!! Deze tip ergens ooit gelezen (weet echt niet meer waar) en hij werkt!
    Zo en nu binnenkort de broodkruimeltjes uitzoeken; bedankt!!

Reacties zijn gesloten.