In mijn strategie om klanten te krijgen via internet gebruik ik alleen maar natuurlijke zoekresultaten. Ofwel ik zet geen advertenties als Google AdWords in. De focus ligt op de inhoud van de website.
Geef jouw doelgroep interessante informatie en tips via je site en de bezoekers zullen meer bezoekers trekken. Dit komt omdat ze bijvoorbeeld anderen alert maken op een artikel van jou. Ze sturen eens een artikel door of plaatsen een link op Twitter.
Waar meer bezoekers verwijzen naar je site volgen de zoekmachines vanzelf. Google zegt: Concentreer je op de bezoeker (doelgroep) van je site en niet op de zoekmachine. De zoekmachine zal altijd de bezoekers volgen.
Hoe populairder een site bij zijn of haar bezoekers, des te hoger zal deze scoren in de zoekmachine. Dit komt omdat de zoekmachine als doel heeft om de zoeker zo snel mogelijk de juiste resultaten te laten zien. De sites die het beste passen bij wat je zoekt op het web horen op positie 1 t/m 3 te staan.
Door slim naar je site te kijken en een aantal zaken regelmatig te controleren kun je de zoekmachine wel helpen om jouw site sneller te vinden. Het zijn geen truuks maar vooral tips om het voor de zoeker in de zoekmachine makkelijker te maken om op jouw link in de zoekresultaten te klikken.
Maak je net als ik en mijn klanten gebruik van WordPress en een aantal handige plugins zijn deze tips allemaal snel toegepast en bijgewerkt.
Om het effect van deze punten te bekijken is het goed om te beginnen met het toevoegen van statistieken. Op deze manier kun je zien hoe je site op dit moment presteert en wat wat het effect is van de veranderingen. Hiervoor moet je een code toevoegen aan iedere pagina van je site. In WordPress is dit eenvoudig doordat je heet eenmalig toevoegt aan de footer. Verder zijn er plugins als bijvoorbeeld Google Analytics die het nog makkelijker maken.
Het belangrijkste blijft: schrijf zinvolle artikelen voor jouw doelgroep. Artikelen die een langere tijd meegaan en niet te actueel zijn. In ieder artikel laat je tenminste een belangrijk steekwoord aan bod komen. Zodat je in de zoekmachine wordt gevonden op de steekwoorden waarop je doelgroep zoekt. Bedenk hierbij dat de doelgroep zoekt op zijn of haar probleem. Ze zoeken dus niet naar jouw product of dienst.
inspiratie voor dit artikel via Emerce okt 2009 pag 54/55 Uw maandelijkse SEO-checkup door Karel Kolb.
Credit foto: photo credit: Search Engine People Blog
Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nu – Betere beslissingen actie groep – Focus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.