Met 85% inzet betere resultaten

Door Erno Hannink | Keuzes

sep 15

Na een gesprek op Twitter met Mathijs Kok ontdekte ik dat er nog veel wordt gedacht in maximale inspanning voor het beste resultaat.

Het bericht “Maak de keuze en ga er voor de volle 110% voor!” was de start van ons gesprek.

Het klinkt natuurlijk ook niet zo goed als “Maak de keuze en ga er voor 85% voor!”

Er voor de volle 100% voor gaan heb ik uitgelegd als hard werken. In het gesprek versterkt Mathijs deze gedachte.

“Als je nieuwe skills eigen wilt maken of je comfortzone groter wilt maken, dat kost dat vaak ook een boel energie. Is ongeveer te vergelijken met beginnen met hardlopen, doet ook lichamelijk en geestelijk pijn! Ondernemen = Topsport”

Dat je ondernemen kunt vergelijken met topsport kan ik me in vinden. Sporters en atleten die in de topsport werken hebben veel meer rust en hersteltijd dan je verwacht. Dit geldt ook voor top musici bijvoorbeeld, zij oefenen of trainen maximaal 4 tot 5 uur per dag en rusten veel. Topsporters zijn verder bewust bezig met voeding en met voldoende slaap.

Wanneer je als ondernemer de gebruiken van de topsporters overneemt dan laten de topsporters zien dat je betere resultaten boekt door meer te rusten en voldoende te slapen. Dit in tegenstelling tot wat verheerlijkt wordt in de media, ondernemers die 80-100 urige werkweken maken en minder dan zes uur slaap claimen nodig te hebben.

Een duurzaam bedrijf bouwen, waarin je als ondernemer een voorbeeldrol hebt is niet continu op 100% werken, maar op 85%. Werkweken van maximaal 40 uur en acht uur slaap iedere nacht. Zodat je fit en vol energie begint aan iedere dag. Hierdoor ben je goed gehumeurd en volop creatief.

Misschien lukt dit niet wanneer je begint met je bedrijf en in je eentje alles moet doen, maar ben je een jaar aan het knallen geweest dan wordt het tijd om je werk anders te organiseren. Veel lopers zouden dit moeten herkennen uit hun eigen beginperiode. Zo hard mogelijk en steeds verder lopen, dat voelt als vooruitgang.

Ondernemen en hardlopen

Wanneer je zonder begeleiding begint met hardlopen, dan krijg je te maken met lichamelijke en geestelijke pijn. Wanneer je begint met hardlopen onder begeleiding van een trainer of coach, bijvoorbeeld in het start-to-run programma dan wordt deze pijn juist zoveel mogelijk voorkomen. 

Spierpijn is niet erg, dat is de groei van je spieren. Mentale pijn wil je juist niet, door rustig op te bouwen en kleine sprongetjes te maken in de groei neemt de kans dat iemand na de start ook werkelijk doorzet toe (Tiny Habits). Daarnaast moet je de spieren, pezen en banden de ruimte geven om te groeien en te herstellen. Rust is belangrijk wanneer je begint met hardlopen, net zoals bij het ondernemen.

Je wilt een duurzaam bedrijf bouwen dat jou overleeft, dat verder groeit ook wanneer jij niet aanwezig bent. Dat gaat niet wanneer het bedrijf afhankelijk is van meer dan 100% inzet van jou iedere dag.

Wanneer je gaat werken met een trainer of coach om beter te worden in het hardlopen merk je dat twee dingen naar voren komen. Ten eerste veel meer variatie in de tempo’s en afstanden. Je loopt regelmatig op een heel rustig tempo waarbij je jezelf afvraagt of dit wel helpt. Ten tweede meer rust tussen de loopsessies. 

Veel lopers lopen meestal te hard, te lange afstanden en met weinig variatie waardoor ze zich langzaam ontwikkelen. In het begin gaat het goed, dan zie je vooruitgang maar dan loop je al snel tegen het plafond en ontwikkel je niet meer. Deze lopers krijgen eerder last van blessures en raken teleurgesteld in het lopen.

Eerder had ik een gesprek met Koen de Jong van de Hardlooprevolutie waarin je traint voor een marathon of een halve marathon waarbij je nooit langer loopt dan 14km. In deze training van Koen de Jong en Stans van der Poel gaat het om het lopen op je hartslag, de ademhaling en het herstel.

Door je 100 dagen voor te bereiden op een marathon met verschillende afstanden en snelheden, maar de kern telkens loopt op je (halve) marathon hartslag bouw je op naar de wedstrijd. Het voordeel is dat je veel minder blessuregevoelig bent en veel minder tijd kwijt bent aan het trainen. Je gaat met deze training niet bij de top 3 eindigen, maar dat deed je toch al niet. De kans dat je met dit schema de marathon uitloopt in een tijd die bij jouw fitheid past, neemt enorm.

Jouw discipline met de 85% regel

In het gesprek tussen Hugh Jackman en Tim Ferris vertelt Jackman over de 85% inzet van Carl Lewis (topsporter in de discipline 100 meter sprint):

”A sprint coach was studying Carl Lewis for a year and couldn’t understand why Carl was always last or second last at the 40-meter mark, but then went on to win the 100-meter sprint.

Eventually, he realised that Carl Lewis did nothing . . . his breathing and form was exactly the same. Other runners would try to push harder, clenching their fists, scrunching their faces. But Carl Lewis stayed exactly the same . . . and go on to breeze past the others.”

Wat deze coach ontdekte was dat Lewis bij het eerste deel van de race bij de laatsten liep en uiteindelijk telkens weer de rest voorbij ging en won. Terwijl iedereen er in geloofde dat de sprint werd gewonnen in het eerste deel, dat je daar voluit moest gaan. Lewis bewees het tegendeel, hij liep het eerste deel op 85% van zijn kracht, ontspannen. 

De coach bekeek de videobeelden van vele sprints en ontdekte wat er bij Lewis veranderende rond de helft van de race. Niets. Er veranderde niets. Hij liep op exacte dezelfde manier door. Ontspannen met de juiste houding, en een rustige ademhaling. Terwijl in het tweede deel van de race de andere lopers steeds meer begonnen te zwoegen, met verbeten gezicht, nam de perfect loophouding langzaam af. Deze lopers moesten steeds harder werken. Lewis bleef lopen op 85% van zijn maximum en liep ze allemaal voorbij.

Op souplesse ondernemen

Bekijk hoe jij dit als ondernemer kunt toepassen. Om de dingen waar je goed in bent op 85% van je maximum te doen. “Op souplesse.” hoor ik mijn loopcoach telkens weer zeggen. Op souplesse 1000m lopen, ook de laatste 200 meter. Dan loop je makkelijker en sneller.

Met souplesse je werk doen. 

Regelmatig begin ik steeds harder te werken als iets niet loopt zoals ik wil. Door op souplesse te werken, de hele dag door, blijf ik frisser en daardoor creatiever, blijf ik opmerkzaam en in staat om te blijven luisteren en vragen te stellen. Als ik meer mijn best ga doen, ga ik harder werken, en dan ga ik meer praten en minder luisteren. Dan lever ik niet mijn beste werk.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.