Dit doe je 90% van je tijd als ondernemer

Door Erno Hannink | Keuzes

mei 31
Dit doe je 90% van je tijd als ondernemer

De ondernemers die ik ontmoet hebben na jaren hard meewerken vaak minder zin in het werk waarmee ze het bedrijf zijn gestart. Het werk met betrekking tot de uitvoering, het werk voor de klant in de organisatie. Ze willen weer meer ontdekken en nieuwe ideeën oppakken, ze willen meer naar buiten.

Het lastige is alleen dat ze zo vastzitten in het werk dat ze geen uitweg zien. Herken je dit idee? Ben je bang dat je, als je zelf stopt met meewerken, te weinig overhoudt in je bedrijf? Dat is een begrijpelijke angst.

Toch is stoppen met meewerken in je bedrijf de oplossing. Je moet de werkzaamheden die je verricht voor de klant tot een minimum terugbrengen, ook als de klant gewend is om met jou te werken en zegt dat ze alleen met jou wil werken.

Wanneer je de mensen in je team goed begeleidt, kunnen ze dit werk van je overnemen en leveren ze waarschijnlijk beter werk dan jij nu doet, ook al denk je daar zelf anders over op dit moment.

Wat moet jij dan doen?

Jij moet je concentreren op het werk waar jij het allerbeste in bent. Jouw unieke kwaliteit. Het ene ding waarmee je het meeste resultaat boekt.

Weet je al wat dit is?

Doe dit 90 procent van je tijd en je boekt veel meer resultaat.

Veel van mijn klanten praten graag met andere ondernemers, klanten en potentiële klanten. Wanneer je dit het grootste deel van je tijd doet, krijg je steeds meer en betere klanten.

Wat doe je dan met de rest van tijd?

Er zijn maar twee dingen echt belangrijk voor je bedrijf wanneer je wilt doorgroeien: geld en mensen. De rest van je tijd (de resterende 10 procent) heb je hier aandacht voor.

In de podcastaflevering met Bryan Harris vertelde Bryan wat hij van zijn businesscoach geleerd had over ondernemen. Er zijn maar drie dingen die je moet doen als ondernemer van een bedrijf dat groeit:

  1. De juiste medewerkers aantrekken.
  2. Zorgen dat de cashflow goed is.
  3. Bewaker zijn van de cultuur binnen het bedrijf.

Dit hoef je niet allemaal zelf te doen, maar je moet het wel bewaken. Zo geef ik ondernemers het advies om een lijst van mensen op te bouwen die in de toekomst nieuwe medewerkers kunnen worden. De betere mensen in de markt.

Maak een eenvoudige lijst in een spreadsheet en spreek regelmatig af met deze A-spelers. Zorg dat ze in de gaten krijgen dat je interesse in ze hebt zodra je ruimte hebt en zij vrij zijn. Je kunt bijvoorbeeld eens per kwartaal of halfjaar lunchen met de mensen op deze lijst.

Kies daarnaast iemand in het bedrijf of zoek de kwaliteiten in de nieuwe medewerker die je gaat aantrekken om alle lastige beslissingen te nemen wanneer jij er niet bent. Dit wordt jouw tweede vrouw/man.

Dit gaat je de ruimte geven om meer ontspannen te ondernemen.

Mijn inzicht en ontwikkeling

In het eerste gesprek met een nieuwe klant deze week kwamen ook de vragen aan bod:

  • Waar ben jij het allerbeste in (en wat vind je het leukste om te doen)?
  • Wat als je dit 80-90 procent van je tijd zou doen?

De volgende ochtend kreeg ik het volgende inzicht: ik kan daar zelf ook nog beter op scoren.

Het belangrijkste werk dat ik doe is coaching, maar dat doe ik op dit moment nog niet voor 90 procent van mijn tijd.

De businesscoaching blijft beperkt tot de maandelijkse een-op-een-coaching met ondernemers en daarnaast het groepsprogramma. In het groepsprogramma hebben we ieder kwartaal twee dagen om samen aan de slag te gaan.

Wat moet ik veranderen in mijn bedrijf om er wel voor te zorgen dat ik 90% van mijn tijd bezig ben met businesscoaching? Ik moet andere taken stoppen of overdragen.

Een van de dingen waar veel tijd in zit, is iedere werkdag een artikel schrijven en publiceren. Wanneer ik me er echt op focus kan ik dit in een uur, maar meestal ben ik er ongeveer twee uur mee bezig.

Daarnaast maak ik wekelijks een podcast. Wat als ik hier nog meer op focus en het schrijven van artikelen op ernohannink.nl uitbesteed, bedacht ik.

Mijn team zou er dan ongeveer zo uit zien:

  • Afbeeldingen ontwerpen en verspreiden artikelen – Annette.
  • Corrigeren teksten – Renée.
  • Evenementorganisator – organiseert evenementen voor groepsprogramma ieder kwartaal.
  • Tekstschrijver – schrijft artikelen rondom de podcasts en video’s maken.
  • Editor voor de podcast – verhoogt de kwaliteit van de podcast.
  • Editor voor de video’s – verhoogt de kwaliteit van de video’s.
  • Administratiemedewerker – zorgt voor de goede cashflow.
  • E-mail-marketing en websitemedewerker – verbetert de lijstopbouw.

Door de ondersteuning van dit team kan ik zelf vier dagen per week bezig zijn met businesscoaching en andere gesprekken. Eén dag per week is dan beschikbaar voor podcastopnames.

In het weekend ben ik volledig vrij. Dan heb ik ruimte voor gezin, hobby’s en sport. Alleen op zondagochtend schrijf ik wekelijks een persoonlijke e-mail voor de abonnees en maak ik de weekplanning. Dat vind ik heerlijk om te doen wanneer alles nog rustig is.

Dit is waar ik de rest van 2019 aan ga werken.

  1. De businesscoaching uitbreiden, zodat ik meer ondernemers kan helpen door de overgang van de startup- naar de rollercoasterfase.
  2. Het team uitbreiden.
  3. Wekelijks een podcastaflevering opnemen.

Hoe zou jouw werkweek eruit zien wanneer je 90 procent van je tijd gaat doen waar je het allerbeste in bent (en wat je het leukste vindt)?

Wat moet je de komenden maanden veranderen om dat te realiseren?

Deel het hieronder met mij

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij beslissingen voor meer resultaat zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 10 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno Volg de nieuwste artikelen via de RSS feed of via LinkedIn.