Het aantal downloads van een podcast is niet interessant

Het aantal downloads van een podcast is niet interessant
Het aantal downloads van een podcast is niet interessant

Een van de meest gestelde vragen van (potentiële) gasten over de podcast is:

Hoeveel mensen luisteren er naar de podcast?

Dit is een vraag waar ik een tweeledig antwoord op heb:

  1. Het aantal luisteraars weet ik niet. Een indicatie is het aantal downloads, maar dat is echt een grove indicatie. Een download staat namelijk niet gelijk aan luisteren door een persoon. Wanneer iemand zich abonneert op de podcast worden door de meeste apps de nieuwste afleveringen gedownload. Deze nieuwe abonnee luistert echt niet al deze afleveringen, maar ze tellen wel als gedownload.

    Bestaande abonnees downloaden via een podcastapp automatisch de nieuwste aflevering. Hoeveel mensen dan ook werkelijk deze aflevering luisteren is onduidelijk in de statistieken die ik tot mijn beschikking heb.

    Het totaal aantal abonnees van de podcastshow is ook onduidelijk. Via elke podcastapp kunnen er abonnees zijn: de Apple podcastapp, Spotify, Player.fm en nog veel meer.

    Het aantal minuten dat een luisteraar luistert wordt ook (nog) niet weergegeven. Wat als de meeste luisteraars alleen maar de eerste minuut luisteren en daarna afhaken, zijn ze dan luisteraars? De aflevering is wel volledig gedownload.

    De statistieken van een podcastaflevering laten nog veel ruimte voor verbetering.

    Het aantal downloads zegt wel iets wanneer je het vergelijkt met andere podcasts. Inmiddels heb ik echter geleerd dat vergelijken met anderen ongelukkig maakt. Je blijft kijken naar mensen die het beter doen/hebben, terwijl je niet weet hoeveel zij ervoor moeten doen of laten.

  2. Het aantal luisteraars is niet belangrijk voor mij. De twee belangrijkste redenen waarom ik een podcastaflevering opneem met een gast zijn:
  • Ik wil iets leren van de gast, iets wat me helpt in mijn ondernemen of persoonlijk. Daarom ben ik oprecht geïnteresseerd in iedere gast en onderzoek ik het onderwerp van de aflevering samen met de gast. 
  • Wat ik geleerd heb deel ik online via de podcast en als maar één iemand is die er ook iets van leert, maakt mij dat blij.

Altijd leren

De mooiste kans voor de gast in de podcast is als we een open gesprek hebben waarin we beiden leren. De meest beluisterde afleveringen hebben twee dingen gemeen:

Een goed gesprek ontstaat door de kwetsbaarheid van de gast, een veilige situatie en goede vragen.

Kwetsbaarheid

Wanneer de gast zich kwetsbaar opstelt en open deelt, leren we samen het meeste. De luisteraar hoort dit ook. De luisteraar hoort het ook als een gast vooral bezig is om telkens na te denken over hoe ze zichzelf, haar bedrijf of haar boek kan promoten. 

Veilige situatie

Tijdens de eerste jaren van de podcast nam ik alle afleveringen op via Skype. Dit was handig voor mij en voor de gast. We hoefden niet te reizen en alle tijd werd besteed aan de opname. Hierdoor was het plannen makkelijker. Daarnaast gebruikte ik veel standaardvragen en duurde een aflevering niet langer dan 20 minuten.

Zelf luister ik ook naar veel podcastafleveringen. Ik leer hierdoor veel over boeken en krijg inzichten van de gasten. Daardoor leer ik ook over de podcastshows en -afleveringen die ik het waardevolst vind.

Door deze inzichten ontmoet ik nu bijna altijd de gast persoonlijk en voeren we het gesprek bij de gast op kantoor of soms zelfs thuis. In haar eigen vertrouwde omgeving. Ik heb gemerkt dat veel gasten de eerste paar minuten toch spannend vinden. 

De gesprekken duren langer, zodat ik meer kan leren van de gast. Na een tijdje praten merkt de gast nauwelijks nog dat we het gesprek opnemen en ontstaat er een vrij gesprek.

Goede vragen

Door veel te luisteren naar andere podcastshows en de ervaring die ik heb na ruim 200 afleveringen weet ik ondertussen dat ik goede vragen stel. Ik bereid een gesprek goed voor, waardoor ik een overzicht heb van de activiteiten van de gast. Hiervoor onderzoek ik onder andere de online aanwezigheid, de website en de LinkedIn van de gast. Wanneer de gast een boek heeft geschreven lees ik het, als dit kan. Ik bekijk video’s en wanneer beschikbaar luister ik naar recente podcastafleveringen met de gast.

Standaardvragen heb ik allang niet meer. De vragen komen tijdens het gesprek. Ik bedenk ze door te luisteren naar de gast, door te vragen, te onderzoeken wat ik interessant vind en mijn eigen ervaringen mee te nemen.

Reacties van bekenden en (potentiële) klanten

De mooiste reacties zijn van bekenden van de gast. Ze hebben dingen van de gast gehoord die ze nog niet wisten. Ouders reageren dat ze nu eindelijk begrijpen wat hun dochter doet. Klanten bevestigen dat ze iets besteld hebben na het luisteren naar de aflevering.

Voorbeelden

Nadat Jitkse haar aflevering deelde meldde Angela zich aan voor de Voodoo Avond van Jitske. Gaaf toch?

Van een gast weet ik dat ze haar aflevering deelde met potentiële klanten die twijfelden. Door deze aflevering krijgen ze een goed beeld van wat ze doet, hoe ze werkt en waar ze vandaan komt.

Als gast is het slim om jouw aflevering te delen in je netwerk en het naar je beste klanten te sturen. Ze krijgen een nog beter beeld van je en een bevestiging van de goede keuze die ze hebben gemaakt door klant te worden van jou.

Dit soort dingen zijn belangrijker voor mij dan het aantal downloads. Het gaat er voor mij niet om dat veel mensen luisteren, maar vooral dat de juiste mensen luisteren. Daar heb je als gast dus zelf veel invloed op.

Het aantal downloads gaat meer over ego. Als ik luister naar mijn ego wordt een individuele podcastaflevering niet beter. Als ik oprecht luster naar de gast en iedere aflevering opnieuw iets wil leren levert dat goede gesprekken op waar hopelijk ten minste drie personen iets van leren: de gast, ik en een luisteraar.

Wanneer het jou als gast alleen maar gaat over promotie en hoeveel mensen je kunt bereiken, haal je niet het beste uit een podcast en ben je niet de juiste gast voor mij.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.