Actie geeft motivatie in plaats van andersom

Door Erno Hannink | Impactbeslissingen

dec 04

Ik zal je eens een persoonlijk verhaal vertellen over hoe actie mij motiveert en hoe jij actie ook als motivatie kunt gebruiken. Gisteren wilde ik de route verkennen die ik dit weekend ga lopen voor een virtuele 15-km-wedstrijd, het stond zelfs op mijn actielijst. Verschillende delen van de route heb ik al weleens gelopen, maar enkele delen nog niet. Het kostte veel moeite om de deur uit te gaan.

Het weer was slecht: er was veel wind en het was regenachtig. Ik zat televisie te kijken met mijn zoon, die een week thuis is. Het was donker. Het uitstelgedrag was volop aanwezig. Het doel was om 18:30 te vertrekken, maar het was bijna 19:30 op het moment dat ik mijn klokje aanzette en begon te lopen.

In een rustig tempo liep ik richting het startpunt, door de heftige wind liep mijn hartslag snel op. De belangrijkste stap was gezet: ik was onderweg. Het regende een beetje en ik begon te denken waar op de route ik eerder naar huis kon gaan, zodat ik niet de hele route hoefde te lopen. De trainer had tenslotte gezegd dat een rustige duurloop van 45-60 minuten goed is vandaag.

Toen mijn horloge zei dat ik 6 km had gelopen was ik op het punt waar ik snel weer thuis zou zijn, maar dan zou ik nog niet eens de 45 minuten hebben gelopen. In de Duivelse uitdaging heb ik de 6 km nog niet gelopen, maar ook de 14, 15, 16, 17 en 18 nog niet.

Een stuk verderop in deze route zit een stuk dat ik nog niet eerder heb gelopen. Dus ik besloot om dat deel in ieder geval te verkennen, omdat ik benieuwd was hoe lang dat stuk is. Als het tegen zou vallen kon ik altijd vandaar ook weer terug naar huis.

Eenmaal aangekomen zat ik op ongeveer 10 km. Nu rechtstreeks naar huis lopen was goed mogelijk, maar zou wel betekenen dat ik niet verder kwam dan de 6 km afstrepen in de Duivelse uitdaging. Dat was zonde van de actie die ik er al in had gestoken. Dus ik liep door. Dit bleek het lastigste stuk, met ongeveer 2 km de wind vol van voren.

Na ongeveer 1 uur en 45 minuten was ik weer thuis, puffend maar voldaan. Dit zorgde voor de juiste motivatie voor komende zondag. De route ken ik nu, ik ken de punten waar het wat zwaarder is: een fietstunnel, twee viaducten en twee lange stukken rechtuit.

Fake it until you make it

De meeste mensen die op zoek zijn naar motivatie wachten tot er iets of iemand komt en hen motiveert om in actie te komen. Ik kan veel video’s kijken van ultralopers. Uiteindelijk moet ik zelf steeds meer en langere afstanden gaan lopen. Met iedere langere afstand die ik loop krijg ik meer motivatie voor mijn eerste ultramarathon (50 km).

Iedere zondag het Bergherbos in gaan en een heuvel op en af te lopen zorgt bij mij voor meer motivatie om meer trails te gaan lopen. Een trail hardlopen vraagt iets anders van mij, meer focus op iedere stap die ik zit. Meer focus op de balans. Daardoor dwaalt mijn brein minder af tijdens het lopen.

Enkele dingen waarvan uit onderzoek is gebleken dat ze werken en die je eenvoudig kunt testen:

  • Als je je gelukkiger wilt voelen, doe wat gelukkige mensen doen: (glim)lach (2012 onderzoek).
  • Als je meer werk gedaan wilt krijgen, doe alsof je een productief persoon bent.
  • Als je meer vrienden wilt hebben, gedraag je als een vriendelijk persoon.
  • Als je je relatie wilt verbeteren, oefen om een goede partner te zijn.

Acht voorbeelden van “doe-alsof-strategieën” die werken volgens onderzoek in dit artikel.

Een betere leider

Zo vertelt Herminia Ibarra, hoogleraar organisatiegedrag, in de Harvard Business Review: “Door onszelf te zien als onderhanden werk, verbeteren we ons vermogen om te leren, voorkomen we dat we in een hokje worden gestopt en worden we uiteindelijk betere leiders.”  

Een boek schrijven

betere beslissingen beter team

Een boek schrijven is een hele onderneming. Wanneer je wacht op motivatie en inspiratie komt het boek er niet. Door iedere dag te gaan zitten en iets te schrijven ben je op weg. Iedere dag schrijf ik een artikel in mijn blog, ieder kwartaal maak ik daar een boek van rondom het onderwerp betere beslissingen.

Zo komt half december mijn nieuwste boek uit “Betere beslissingen voor een beter team”. Nog een paar dagen en je kunt het bestellen.

“Doen alsof” betekent niet dat je nep of onecht bent. Het gaat erom eerst je gedrag te veranderen en erop te vertrouwen dat de gevoelens en motivatie volgen.

In je bedrijf

Werkt dit ook in je bedrijf? Liegen kan helemaal verkeerd uitpakken wanneer klanten het ontdekken. Je kunt ook doen wat bedrijven als Patagonia doen. Het ambitieuze doel van je bedrijf delen met de wereld zodat mensen hierop kunnen aanhaken. Waarbij je regelmatig deelt hoe je ervoor staat ten opzichte van je ambitie.

Je schetst een beeld van hoe je wilt zijn, onderneemt kleine stapjes om daar te komen en je krijgt meer motivatie bij jezelf en bij anderen om daar meer actie op te ondernemen.

Zo ben ik al een tijd aan het nadenken over hoe ik het eigenaarschap van mijn bedrijf anders kan organiseren. De eerste actie die ik heb ondernomen is ondernemers spreken voor de podcast die het al anders doen. Door hun uitleg en de eerste stapjes die ik heb gezet ben ik gemotiveerd om de volgende stappen te zetten.

Zo werkt het voor mij ook met een duurzaam bedrijf bouwen dat voortleeft wanneer ik niet meer betrokken ben. De eerste stap is weer gesprekken met ondernemers voeren voor de podcast en boeken lezen over dit onderwerp. Ik zet kleine acties richting het doel die motivatie geven voor de volgende stap.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.