Afmelden van een nieuwsbrief moet eenvoudig

De afgelopen dagen heb ik doorgezet met het opruimen en schoonhouden van mijn inbox. Dit houdt bijvoorbeeld in dat ik met nog meer filters ga werken, mails die ik wel wil bewaren maar de inbox mogen overslaan krijgen een filter. Verder worden nieuwsbrieven afgemeld die ik al een tijd ongelezen verwijder.

Zo begon ik vanochtend ook weer fanatiek met het ontruimen van de inbox en afmelden van een aantal nieuwsbrieven. En er zat toch wel een opvallende bij.

Nieuwsbrief Afmelden zoals het hoort

Afmelding van de CafePress nieuwsbrief zoals het hoort. Snel en eenvoudig.

De link om af te melden staat duidelijk onderaan de nieuwsbrief.

Als je er op klikt ben je gewoon afgemeld.
Enige twijfel is er nog. Ben ik nog geabonneerd op meerdere nieuwsbrieven van CafePress? Klik dan maar op de knop.

En van alles af(gemeld)

Nieuwsbrief zonder link

Hoe moet ik afmelden van deze nieuwsbrief? Zeker als ik al twijfel heb dat ik me ooit zelf heb aangemeld voor deze nieuwsbrief. Of wil je liever dat ik op de spam knop klik. Dan komt de nieuwsbrief tenminste niet meer mijn inbox in. En jouw domein krijgt weer een spam melding er bij.

Let op, een PDF als bijlage van je nieuwsbrief nodigt uit om de mail ongelezen te verwijderen. “Je weet het maar nooit met al die virussen.”
Plaats je nieuwsbrief gewoon in de mail.

Nieuwsbrief met link – afmelden kan eenvoudiger

Een voorbeeld van een nieuwsbrief met netjes de afmeldlink onderin de nieuwsbrief.

Dan kom ik op de site om me af te melden en moet ik mijn emailadres invullen. Dat zijn gegevens die je toch hebt uit de nieuwsbrief? Nu moet ik weer terug naar mijn inbox om te controleren met welk emailadres ik me had aangemeld. Net als veel mensen heb ik er meer en gebruik ik ze door elkaar.

Dan gaat het pas echt mis. Ik moet een CAPTCHA code invoeren. Tegen spam? Bij het afmelden? Huh?
OK. We nemen de code over. Mmm nog maar een keer. Heb ik het nog een keer fout gedaan? Nog een keer dan. Het lukt niet. Ik kom er niet vanaf.

Als je nieuwsbrieven gaat versturen is het slim om het afmelden zo eenvoudig mogelijk te maken.

Kwaliteit vs Kwantiteit

Waarom zou je het afmelden van je nieuwsbrief zo eenvoudig mogelijk maken, je wilt toch zo veel mogelijk abonnees?
Dat klopt het is goed om veel abonnees te hebben want telkens koopt een klein percentage van je nadat je de nieuwsbrief verstuurd hebt. Hoe hoger het aantal abonnees des te meer je verkoopt.

Maar je wilt mensen ook niet lastig vallen en zo min mogelijk mensen oproepen op de spam knop te klikken. Als voldoende mensen op de spamknop hebben geklikt wordt het deel dat je nieuwsbrief ontvangt steeds kleiner. Bij diensten als Gmail en Hotmail en andere online mail oplossingen is de spam lerend ingesteld.

Als veel mensen op de spam knoppen klikken bij dat email adres of erger nog voor dat domein verdwijnt het overal in de spambox. Ook bij de mensen die je nieuwsbrief of andere mail wel wilden ontvangen. Dit is een slim systeem en dringt de spam in je inbox terug zonder dat je het in de gaten hebt.

Mensen die je nieuwsbrief niet (meer) willen ontvangen zullen er ook niets uit kopen. Dus dat zij zich uitschrijven is beter voor jouw lijst. Je wilt alleen maar mensen mensen op je lijst die echt geïnteresseerd zijn en de nieuwsbrief ook lezen.

Dit begint met een interessante nieuwsbrief die me informatie geeft waar ik iets aan heb. Een nieuwsbrief die ik direct kan lezen. Een nieuwsbrief die zonder afbeeldingen ook goed te lezen is.

Zo ben ik dus ook geklommen van 2.000 naar nu alweer 2.600+ abonnees. (binnen 3 maanden 600 abonnees erbij, dank je wel) En ja, daar zijn in de afgelopen jaar ook heel wat mensen uitgeschreven.

Wil jij de nieuwsbrief met informatie over hoe je als zelfstandige klanten krijgt via internet? Schrijf je dan nu in en klik hier.

Wat zijn volgens jou veel voorkomende fouten in een nieuwsbrief waar jij je aan stoort?

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

8 reacties

  1. Zojuist nog zo’n voorbeeld. Nadat ik me had afgemeld op de site, ik moest e-mailadres zelf invullen. Kreeg ik een mail in de inbox, dat ik bijna weg wilde gooien (met onderwerp: afmelding nieuwsbrief), staat daarin een link waarop ik moet klikken om me werkelijk af te melden.
    Waarom zo ingewikkeld. Ben je bang dat iemand, andere abonnees gaat afmelden. Dat kan al niet eens als je het emailadres meegeeft in de nieuwsbrief bij het afmelden.

  2. Hallo,

    Ik stuur regelmatig een bericht dat mijn website geupdated is, doe dit via gmail. Hoe kan ik in mijn te versturen mails een afmeldfunctie inbouwen voor de mensen waar ik een mail naar stuur?

    met dank,

    Hans Vorstermans

    1. @Hans via Gmail kan dat niet. Voor het versturen van een nieuwsbrief gebruik ik oplossingen als Aweber en Autorespond daar zit dat ingebouwd.
      In mijn optiek werkt het verzenden van dit soort updates via een mail programma als Outlook, Gmail, Thunderbird niet professioneel en brengt veel handwerk met zich mee. Verder is het maar de vraag of je mail aankomt, aangezien steeds meer mensen het gaan markeren als spam als ze er zelf niet om gevraagd hebben en het puur gaat over updates in je site (Wat levert dat de ontvanger op?)

Reacties zijn gesloten.