Als iedereen het doet wordt het tijd om te stoppen

Door Erno Hannink | 03 - Aandacht voor je bedrijf

aug 24

Een boek schrijven, dat is een wens van heel veel mensen. Ook steeds meer mensen realiseren deze droom. Ze schrijven een boek en geven deze uit, ofwel met Printing in Demand (PoD via lulu.com bijvoorbeeld), of zelf uitgeven of laten uitgeven.

In de US alleen al worden per jaar ongeveer 200.000 nieuwe boeken uitgegeven. Er zijn allemaal verschillende lijsten waarin de meest verkochte boeken staan. Deze lijsten kunnen overigens eenvoudig worden gemanipuleerd (New York Times best seller list). Het valt niet mee om in deze markt op te vallen.

Als je dan al een paar keer jouw boek op een hele vernieuwende manier hebt uitgegeven dan wordt het tijd om het anders te doen.
Voor zijn eerste boek gaf Seth Godin eerst gratis een pdf uit. Het echte boek werd daarna een bestseller. De Purple Cow werd in een melkkarton verkocht. Voor Tribes richtte hij eerst een community op. Zijn laatste boek werd niet naar de reguliere pers gestuurd maar alleen maar naar bloggers. Ongeveer 1.000 bloggers die allemaal ook nog eens het goede doel ondersteunden hiermee.

Ja, ik zei zijn laatst boek. Tenminst in de huidige, traditionele boekvorm.
Seth Godin heeft bekend gemaakt dat hij geen boeken meer gaat uitgeven. Na 12 interessante boeken gaat Seth het weer anders doen. Hij weet nog niet hoe.

Zijn motivatie begrijp ik wel, en dat na 1 boek:

  • Het lange wachten – voordat je boek daadwerkelijk op de markt is
  • De filters
  • De grote push rondom de dag van uitgifte
  • Mensen naar een winkel krijgen om iets te kopen wat ze niet vaak kopen, een boek
  • Mensen laten betalen voor een vorm die moeilijk te verspreiden is

Seth gelooft niet dat het proces het waard is. Op dit moment kan Seth (en jij dus ook) 10 tot 50 keer zo veel mensen bereiken in digitale vorm.

“Nee, het is niet beter. Het is anders.”

Als jij op zoek bent naar de perfect manier om je doelgroep te bereiken, en je ziet dat iedereen het zo doet dan wordt het tijd om het anders te doen. Of zoals Naomi van IttyBiz zegt als iedereen gaat voor eco-vriendelijk moet jij juist kiezen voor eco-onvriendelijk. Zie How To Be A Titan Of Industry

En, ja dat is doodeng. Maar je hebt maar 1 volger nodig om te veranderen van eenzame gek naar leider.

GalleyCat New York Times Bestseller Seth Godin to No Longer Publish Books Traditionally

Afbeelding via PresentationZen

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.

Comments are closed