Als iedereen het doet wordt het tijd om te stoppen

Een boek schrijven, dat is een wens van heel veel mensen. Ook steeds meer mensen realiseren deze droom. Ze schrijven een boek en geven deze uit, ofwel met Printing in Demand (PoD via lulu.com bijvoorbeeld), of zelf uitgeven of laten uitgeven.

In de US alleen al worden per jaar ongeveer 200.000 nieuwe boeken uitgegeven. Er zijn allemaal verschillende lijsten waarin de meest verkochte boeken staan. Deze lijsten kunnen overigens eenvoudig worden gemanipuleerd (New York Times best seller list). Het valt niet mee om in deze markt op te vallen.

Als je dan al een paar keer jouw boek op een hele vernieuwende manier hebt uitgegeven dan wordt het tijd om het anders te doen.
Voor zijn eerste boek gaf Seth Godin eerst gratis een pdf uit. Het echte boek werd daarna een bestseller. De Purple Cow werd in een melkkarton verkocht. Voor Tribes richtte hij eerst een community op. Zijn laatste boek werd niet naar de reguliere pers gestuurd maar alleen maar naar bloggers. Ongeveer 1.000 bloggers die allemaal ook nog eens het goede doel ondersteunden hiermee.

Ja, ik zei zijn laatst boek. Tenminst in de huidige, traditionele boekvorm.
Seth Godin heeft bekend gemaakt dat hij geen boeken meer gaat uitgeven. Na 12 interessante boeken gaat Seth het weer anders doen. Hij weet nog niet hoe.

Zijn motivatie begrijp ik wel, en dat na 1 boek:

  • Het lange wachten – voordat je boek daadwerkelijk op de markt is
  • De filters
  • De grote push rondom de dag van uitgifte
  • Mensen naar een winkel krijgen om iets te kopen wat ze niet vaak kopen, een boek
  • Mensen laten betalen voor een vorm die moeilijk te verspreiden is

Seth gelooft niet dat het proces het waard is. Op dit moment kan Seth (en jij dus ook) 10 tot 50 keer zo veel mensen bereiken in digitale vorm.

“Nee, het is niet beter. Het is anders.”

Als jij op zoek bent naar de perfect manier om je doelgroep te bereiken, en je ziet dat iedereen het zo doet dan wordt het tijd om het anders te doen. Of zoals Naomi van IttyBiz zegt als iedereen gaat voor eco-vriendelijk moet jij juist kiezen voor eco-onvriendelijk. Zie How To Be A Titan Of Industry

En, ja dat is doodeng. Maar je hebt maar 1 volger nodig om te veranderen van eenzame gek naar leider.

GalleyCat New York Times Bestseller Seth Godin to No Longer Publish Books Traditionally

Afbeelding via PresentationZen

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

8 reacties

    1. Zeer interessant artikel Dave, dank je wel. Uitgebreide analyse van Tim Ferris

      To Conclude:
      For established and successful authors, like Seth Godin or Jim Collins, self-publishing in print or digital is a supremely viable option. Jim Collins self-published his last print book, How the Mighty Fall, and was featured on the cover of BusinessWeek magazine to help push it up the bestseller ranks. Seth could do the same.

      Why is this possible?

      Because they have incredible reputations that were built, in part, on top of the traditional publishing machine. The Big Six and their close cousins are in real trouble. Some of them might adapt (which will include massive lay-offs), but most will not. In the next few short years, there will also be many interesting publishing alternatives for aspiring authors.

      But, all that said, there is still real value in having the rare stamp of approval that a “traditional” publisher provides. I don’t think this will change much in the next 12 months, perhaps even 24 months.

  1. Food for thought. En dat net nu ik aan het nadenken ben of ik de, inderdaad lange, gang naar een uitgeverij zal gaan maken of mijn boek als pdf aan ga bieden op m’n site. Eerst maar eens gaan schrijven en kijken wat Seth Godin gaat doen 😉

  2. Waarom je boek in de winkel wilt hebben liggen is puur egostrelerij denk ik. Je naam op een mooie voorkaft en tastbaar bezit wat een ander meeneemt naar huis. Daarom is DIY zoveel leuker en spannender. Je neemt zelf alles beslissingen. Alleen is het moeilijker grote aantallen te verkopen. Online zul je dan met adverteerders moeten werken wil je er geld mee verdienen. Dat is dan ook leuren met je boek, alleen niet letterlijk onder je arm. …

  3. @karin Een boek met kaft en zo, die je mee kunt nemen onder je arm is een groot uitgevallen visitekaartje. Voor veel mensen zal een fysiek boek je pas een ‘echte’ auteur maken.
    Voor presentaties is een boek een mooie binnenkomer, ook een leuk kado om te geven. Een ebook wordt dan anders gewaardeerd (nog wel) .
    Als een fysiek boek egostrelerij is dan is bloggen, een ebook, alles wat je maakt egostrelerij.

Reacties zijn gesloten.