Als ondernemer weer in loondienst – informeer de klant

Je bent voor jezelf begonnen als zelfstandige ondernemer maar het loopt allemaal nog wat minder dan je had verwacht. Door tegenslagen in de branche ben je nu op de bodem van je reserves. Je besluit werk te gaan zoeken en vind een baan. Vertel je het je klanten?

Een verhaal uit de praktijk.

“Wat zijn de ramen toch smerig.” zegt Erwin.
“Ja, de glazenwasser is al een tijd niet meer geweest”, reageert Mirjam. “Ik zal eens bellen wanneer hij weer komt.”

“Met Zicht op de wereld, uw glazenwasser. Op dit moment ben ik niet bereikbaar spreek een bericht in na de piep.”
“Met Mirjam Hoens uit Doetinchem. Kunt u mij bellen? Het gaat over de ramen van ons huis, Rondraai 18.”

ondernemer

Tegen de avond wordt er gebeld. “Met Mirjam.”
“Ja, hallo, met Andre van Zicht op de wereld. U heeft mij vandaag gebeld?”

“Ja, dat klopt. Het gaat over de ramen van ons huis. Wij wonen aan de Vogezen 23 in Doetinchem. We hadden een afspraak dat u iedere maand de glazen komt wassen. Volgens mij bent u al tijd niet meer geweest en de glazen hebben het wel nodig.” vertelt Mirjam.

“Mijn excuses. Dat kan kloppen. Sinds ik parttime werk en daarnaast probeer de afspraken van het glazenwassen probeer na te komen is het wat druk geworden.” probeert Andre uit te leggen.

“Je bent als werknemer gestart naast je bedrijf?”
“Ja, ik had onvoldoende werk als glazenwasser door de economische crisis. Nu werk ik dus parttime werk en met de klanten er bij is het allemaal wat veel.”

“Binnenkort ben ik weer in de buurt dus dan bel ik als ik kom de glazen wassen.” zegt Andre nu.
“Dat zou fijn zijn. De glazen boven zijn behoorlijk vies.” sluit Mirjam af.

Na enkele weken vraagt Erwin aan Mirjam of de ramen binnenkort worden schoongemaakt.
“Volgens mij moet ik op zoek naar een andere glazenwasser. Onze glazenwasser is weer in dienst als werknemer en hij belt niet terug. Snap jij dat nou? Hij gaat parttime werken en hij laat het ons als klant niet eens weten.”

“Nee, daar snap ik ook niets van. Bel maar een andere glazenwasser.” zegt Andre.

Waar help je de klant het meeste mee?

  • niets laten horen en hopen dat je er zo snel mogelijk aan toe komt.
  • situatie uitleggen en een alternatief aanbieden

Wat zou jij doen?

Ontvang deze E-mail succes mindmap en checklists

e-mail lijst checklist

Lees ook het artikel Meer klanten met de tool die weinig mensen goed gebruiken.

"Disclosure of Material Connection: Some of the links in the post above are "affiliate links." This means if you click on the link and purchase the item, I will receive an affiliate commission. Regardless, I only recommend products or services I use personally and believe will add value to my readers. I am disclosing this in accordance with the Federal Trade Commission`s 16 CFR, Part 255: "Guides Concerning the Use of Endorsements and Testimonials in Advertising."

Geef jouw mening

*