Altijd je team ontwikkelen voor groei

Altijd je team ontwikkelen voor groei
Altijd je team ontwikkelen voor groei

In de eerste fase van je bedrijf neem je het liefste een medewerker aan die al goed is in het werk. Jouw dagen zitten al helemaal vol en iemand trainen betekent dan vooral meer werk voor jou.

Er is al te veel werk en je zoekt juist meer ruimte in je agenda. Door iemand aan te nemen die op je lijkt en ervaring heeft met het werk dat je nu doet krijg je weer ruimte. Tenminste, dat hoop je.

Wanneer je rond de acht tot tien medewerkers hebt verandert er iets. Dit is de overgang naar de volgende groeifase, de rollercoasterfase. Er is ruimte om verder te groeien, je ziet kansen en er komen klanten op je af. Je krijgt behoefte aan meer structuur in de organisatie. Het hebben van een of twee mensen in je team die de overige collega’s kunnen aansturen gaat je nu helpen om meer ruimte te krijgen.

Je eerste idee is om op zoek te gaan naar een senior die veel vakkennis en ervaring heeft. Op zoek gaan naar een senior heeft een aantal beperkingen:

  • Je huidige team kan niet doorgroeien.
  • Een senior vinden in de markt is lastiger (minder beschikbaar).
  • Een senior is kostbaarder.

Een interessante oplossing voor jouw bedrijf vind je waarschijnlijk in je huidige team. Wie in je huidige team kun je trainen en (laten) opleiden om senior te worden? 

Zet de eisen voor die seniorfunctie eens op een rij en ga in gesprek met je collega’s om te ontdekken of iemand zich wil ontwikkelen in die rol. Waarschijnlijk heb je al iemand in je team met leiderschapskwaliteiten. Zij pakt nu al vanzelf nieuwe dingen op en heeft aandacht voor de andere mensen in het team.

Laat je team groeien

  1. Ontwikkel een helder beeld van de volgende fase van het bedrijf en deel dit regelmatig met je team.
  2. Inventariseer de behoeften van iedereen in je team aan de hand van korte een-op-eengesprekken die je regelmatig voert.

Wanneer iemand in je team een leidinggevende taak krijgt gaat dit voor een deel ten koste van de andere taken die ze nu uitvoert. Het goed aansturen, trainen en begeleiden van de andere mensen in je team kan niet boven op het huidige werk.

Wanneer je de seniorfunctie geeft aan iemand uit je huidige team, heb je dus een of twee nieuwe medewerkers nodig. Dit kun je oplossen door een juniormedewerker aan te nemen. Er zijn meer juniors beschikbaar in de markt dan seniors. 

De training van de nieuwe medewerker ga jij samen met je senior doen. De seniorcollega traint de junior vooral op de vakinhoud en op branchespecifieke onderdelen. Jij traint haar vooral op de visie en de cultuur. Wat is de werkhouding en de houding naar klanten die je graag ziet?

Als je in een markt zit waar het extreem lastig is om mensen te vinden die de ervaring hebben die jij zoekt, heb je weinig keuze bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Je moet ze dan zelf opleiden.

Specifieke vakkennis

In de markt van online adverteren heb ik gemerkt dat het lastig is om iemand te vinden met vakkennis. Er zijn genoeg mensen die weleens een advertentie hebben gemaakt voor zichzelf of anderen en beweren dat ze de kennis in huis hebben. In de praktijk valt de kennis om direct succesvolle campagne op te zetten en de huidige campagnes te optimaliseren tegen. 

De ondernemer van een bedrijf dat advertenties in Google opzet en optimaliseert heeft ervoor gekozen om mensen uit de buurt aan te trekken die de juiste instelling hebben en leergierig zijn. Alle nieuwe collega’s heeft ze tot nu toe zelf opgeleid, waardoor ze gestaag doorgroeien naar seniors.

Andere cultuur dan de markt

Wanneer jouw visie en werkwijze heel anders is dan gebruikelijk in de markt is het ook lastig om goede ervaren mensen aan te trekken. De ervaren mensen die er zijn hebben in de loop der jaren een bepaalde manier van werken aangeleerd. Het kost veel tijd om de gewoontes en het gedrag dat ze hebben aangeleerd om te buigen.

Het is dan eenvoudiger om mensen aan te trekken die nog geen ervaring hebben in de branche, maar wel de instelling hebben die past bij jullie cultuur.

In de rollercoasterfase van je bedrijf is het belangrijk dat jij ruimte maakt voor:

  • De cultuur van je bedrijf
  • Het aantrekken van A-spelers

De cultuur van je bedrijf wordt bepaald door het gedrag van je medewerkers. Het is dus goed om regelmatig mee te lopen met je medewerkers en ze bij te sturen, zodat ze de klant en de omgeving benaderen zoals jij dat wilt. Dit moet je doen bij zowel nieuwe als bestaande medewerkers.

Wanneer je op het moment dat je te veel werkt ook nog op zoek moet naar een nieuwe medewerker ben je eigenlijk al te laat. Dan ben je al enorm druk, en een sollicitatietraject kost veel tijd. Met de enorme drukte heb je een grote kans dat je een B-speler accepteert als je geen A-speler kunt vinden op korte termijn.

Net als een overzicht van klanten die je graag zou willen hebben en aan wie je regelmatig aandacht besteedt, ontwikkel je ook een lijstje van mogelijke medewerkers voor de toekomst. Wanneer er dan een plek vrijkomt, benader je deze mensen als eerste. Wanneer je deze lijst goed onderhoudt, heb je snel een geschikte kandidaat, zonder dat je je bezig moet houden met allerlei brieven en gesprekken.

Maak de mensen in je team beter dan jij op dit moment. Coach en begeleid ze en laat ze trainingen volgen om zich te ontwikkelen. Dan bouw je aan een team met collega’s die zelfstandig werken, waardoor jij de ruimte krijgt om nieuwe initiatieven te ontwikkelen.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.