Wanneer je zou weten dat op een bepaald moment jouw bedrijf ten onder gaat, zou je er dan nog zoveel energie in stoppen? Een filosofische vraag, maar denk er eens goed over na. Zou je bijna alles opgeven om je bedrijf op te bouwen terwijl op een bepaald moment dit bedrijf verloren gaat?
Dit gaat jouw bedrijf uiteraard niet gebeuren. Met jouw optimisme, energie en creativiteit bedenk je telkens nieuwe dingen. Jouw bedrijf is de uitzondering op de regel.
Ik betwijfel het.
Als mens en ondernemer ben ik net als velen met mij enorm optimistisch en geloof ik in mijn eigen kunnen. Hierdoor geef ik te weinig aandacht aan de factor geluk en aan onheil.
In deze boekencast afl.3 bespreken Tom van der Lubbe en ik het boek How the mighty fall van Jim Collins (ook van Good to be Great). Een uitspraak in dit boek van Collins die mij gelijk diep raakt is:
“Anyone can fall and most eventually do.”
Wat maakt dat ik de uitzondering ben? Wat maakt dat ik geloof dat mijn bedrijf dit onheil niet overkomt? Mijn eigen blindheid. Ik kijk weinig naar de negatieve kant van zaken. Wat zou er gebeuren als het misgaat? Geen idee. Wat er kan gebeuren als het uitpakt zoals ik voor ogen heb, daar heb ik een goed beeld van.
In dit boek beschrijft Jim Collins de vijf fasen van de neergang van bedrijven waarmee het eens heel goed ging:
In het gesprek met Tom hebben we het over deze vijf fasen en over enkele sprekende voorbeelden die door Collins worden genoemd. Tom deelt de valkuil waar ze nu zelf tegen aanlopen bij Viisi.
Beluister hier ons gesprek en ontdek of dit boek interessant is voor jou.
In een ruim half uur delen wij dit boek met jou. Een half uur met kennis die je tot je neemt terwijl je wandelt, loopt of rijd bijvoorbeeld.
Het belangrijkste dat ik geleerd heb uit boek is dat ik meer kans maak om een duurzaam bedrijf te bouwen wanneer:
Een ‘duurzaam bedrijf’ is een bedrijf dat blijft voortbestaan lang nadat ik me heb teruggetrokken. Waar de mensen een goed bestaan kunnen opbouwen. Een duurzaam bedrijf houdt rekening met de omgeving.
Goede leiders zoeken groei; groei in prestatie, in onderscheidende impact, groei in creativiteit, groei in mensen, maar niet een groei die de lange termijn waarde ondermijnt. Ze hebben niet groei als doel op zich.
“Groot is niet hetzelfde als goed, goed is niet hetzelfde als groot.”
Bekijk ons gesprek op video:
Als ondernemer sta je vaak voor lastige beslissingen die de toekomst van je bedrijf beinvloeden. De dagelijkse acties en vragen die op je afkomen trekken je telkens weer in je bedrijf. De waan van de dag overheerst. Je hebt weinig mensen in je directe omgeving waarmee je kunt sparren.
Een boek als How the Mighty Fall (Kindle) helpt je om betere keuzes te maken tijdens de lastige fases voor je bedrijf. Beschrijf nu de scenario’s hoe je omgaat met een volgende crisis. Dat er telkens weer een nieuwe crisis op je afkomt staat vast.
Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.