Bedrijven die de toekomst hebben

Door Erno Hannink | Keuzes

sep 11

“Bedrijven die mensen ontlasten, duurzaam ondernemen én transparant zijn, hebben een streepje voor. Zolang ze zichzelf blijven vernieuwen, uiteraard.”

Dit is een uitspraak van Steven van Belleghem. Van Belleghem houdt zich bezig met ‘customer experience in a digital/AI driven world’. Zijn uitspraak is dus gezien vanuit de klant.

Dit inzicht kun je ook doortrekken naar medewerkers, en dan zou ik er inclusie aan toevoegen. Bedrijven die diversiteit omarmen hebben een streepje voor.

Ondernemers die alle hierboven genoemde zaken combineren in hun bedrijf hebben klanten die langer blijven en anderen vertellen over jouw bedrijf. Ze hebben medewerkers die meewerken aan een betere toekomst. Ze hebben een stevig fundament voor de toekomst, wat die toekomst ook brengt.

Mensen ontlasten

Als klant hebben we geld over voor een dienst of product dat ons leven beter maakt, zodat we bijvoorbeeld tijd besparen en dus meer tijd overhouden voor ons gezin of onze hobby. Diensten of producten die ons gezonder maken of die werk van ons overnemen dat we liever niet zelf doen.

Er zijn taken in ons werk of privé die we minder leuk vinden of waar we niet zo goed in zijn en/of taken die we liever niet zelf doen. Wanneer je als bedrijf deze dingen goed organiseert voor de klant, blijft ze graag bij je.

Denk aan het thuisbezorgen van boodschappen – zeker in de coronation- en lockdowntijd een taak waar mensen moeite mee hadden. Denk ook aan boekhouddienst zoals Moneybird, die steeds meer dingen automatiseren voor een kleine boekhouding.

Duurzaam ondernemen

Duurzaam betekent onder andere dat je rekening houdt met de impact van je bedrijf en alle acties in de productie of uitvoering van je dienst op de omgeving.

Zo zag ik eerder deze week het verhaal van BrewDog voorbijkomen.

“Thrilled to be Carbon Negative.

Details on our punked up plan here: http://brewdog.com/uk/tomorrow” 

Het bedrijf kocht een groot stuk grond waar het bos en diversiteit gaat realiseren om koolstofnegatief te worden: “Our carbon, our problem.”

Of kijk bijvoorbeeld naar hoe de oprichters van Patagonia telkens denken aan het gebruik van hun materialen. Ze hechten waarde aan goed werkgeverschap en hebben grond gekocht in het Amazonegebied om het te beschermen en er reservaten van te maken.

Je bezighouden met duurzaamheid betekent ook dat je nadenkt over wat er met je bedrijf gebeurt wanneer jij er niet meer bent. Het bedrijf dat doorgaat wanneer jij niet meer aan het roer staat is een duurzaam bedrijf.

Transparant zijn

Laat zien wat de impact is van wat je doet, met daarbij openheid op de onderdelen die op dit moment nog niet voldoen aan je eigen visie. Wees transparant naar je medewerkers over alle besluiten, acties en gevolgen. Laat zien hoe je bedrijf ervoor staat.

Deel de impact die je hebt.

Rintske Bosma, die op de website van CupBliss tot op de cent precies vertelt aan welke goede doelen ze schenkt en hoeveel, geeft een goed voorbeeld van transparantie.

Inclusie

Neem verschillende mensen aan, mensen met innerlijke en uiterlijke verschillen, diverse achtergronden, man, vrouw, handicap, diverse culturen, diverse geloven. Mensen met verschillende meningen binnen je team hebben maakt je beslissingen beter. Mensen met verschillende inzichten binnen je team hebben je producten en diensten beter. Met diversiteit in je bedrijf spreek je meer klanten aan.

Vernieuwen 

Als ondernemer zie je telkens weer kansen in je markt. Blijf onderzoeken in de markt en in de omgeving hoe je de bijdrage en impact kunt vergroten.

Follow

About the Author

Erno is een businesscoach die je helpt met beslissingen nemen, maar je ook uit je tunnelvisie haalt en je een breder perspectief laat zien. Een gesprek met Erno leidt altijd tot scherpe, nieuwe inzichten. Wil je brandjes blijven blussen of ga je doen wat het belangrijkste is voor je bedrijf? Erno houdt je bij de les, loodst je door de prioriteiten en helpt je om stap voor stap de juiste beslissingen te nemen om een gezonde groeimotor te bouwen, zodat de onderneming vanzelf loopt met je team, de juiste klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee hij klanten helpt: – Beslis hulp nuBetere beslissingen actie groepFocus en stok achter de deur. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.