Zijn de bedrijven die snel reageren in een crisis het succesvolst?

Door Erno Hannink | Keuzes

jun 03
snel-reageren-voor-succes

Afgelopen week zag ik een bericht op LinkedIn dat de bedrijven die snel reageren in een crisis het succesvolst zijn. Deze opmerking bleef bij mij hangen en daarbij kwam er één vraag steeds weer terug: klopt dit wel?

Het is goed om eerst duidelijkheid te krijgen over wat ik succesvol vind. Wat is succesvoller, een bedrijf dat op korte termijn meer omzet en winst realiseert of een bedrijf dat zich concentreert op overleven op de lange termijn?

Voor mij is een duurzaam bedrijf succesvoller, maar niet alleen voor mijn gevoel. Er zijn genoeg voorbeelden uit onderzoeken naar voren gekomen die laten zien dat duurzame bedrijven op de lange termijn meer opleveren voor de stakeholders. Een ondernemer die de visie en de mensen boven de winst plaatst is op de lange termijn succesvoller, blijkt uit uitgebreid onderzoek van o.a. Jim Collins en Arie de Geus.

Een duurzaam bedrijf bouwen betekent dat je verder kijkt dan deze crisis. Verder kijkt dan dit ene moment van neergang.

Dit overzicht van bedrijven (afbeelding hieronder) laat zien dat er veel bedrijven in de hotel- en restaurantomgeving zitten die 800+ jaren bestaan. Tijdens deze coronacrisis lijkt dit een van de branches waar de harde klappen vallen. Ik zie ondernemers in deze en andere branches rare sprongen maken om de neergang maar enigzins om te keren.

oudste bedrijven in de wereld
Data komt van Wikipedia in deze grafiek gezet door takeasecond via Reddit.

Rigoureus zijn in wat je niet meer doet

In het boek How the Mighty Fall (Kindle) las ik over de fases die bedrijven doorlopen als ze falen, zelfs na een lange periode van succes.

Leiders die in de laatste fases van een diepe neergang zitten moeten vooral kalm blijven, duidelijkheid krijgen en een aanpak met focus opzetten. Als je de neergang wilt kantelen, moet je vooral rigoureus zijn in wat je niet meer doet, zegt Jim Collins, gebaseerd op uitgebreid onderzoek.

Wanneer je geen financiële speelruimte hebt in je bedrijf om een lastige periode te overleven, heb je het onnodig ingewikkeld gemaakt voor jezelf en je bedrijf. Dat betekent overigens nog steeds dat je in een crisis rust moet bewaren. Je moet niet te snel springen omdat het te heet wordt onder je voeten.

Interessante vragen om opnieuw te beantwoorden voor jezelf en met je team:

  • Wat zijn je waarden?
  • Waarom ben je het bedrijf begonnen?
  • Hoe houd je de mensen aan boord?

Ruimte maken

Uit het boek De levende onderneming leerde ik dat bedrijven die veel ouder dan gemiddeld worden, zuinig zijn met de mensen en middelen die ze hebben en rekening houden met de omgeving. 

Deze leiders hebben in goede tijden ruimte ingebouwd in het bedrijf en ontwikkelingen gedaan die op dat moment niet veel redement hadden. Deze leiders snijden in de opgaande tijd niet alles uit het bedrijf voor een maximalisatie van de winst van de aandeelhouders. De ontwikkelingen van die jaren spelen regelmatig een sleutelrol tijdens crisissituaties en zijn een pad naar nieuwe kansen.

Rust bewaken

Deze coronacrisis heb ik zelf gebruikt om als ondernemer even aan de handrem te trekken. Rust te nemen. Ja, de omzet is grotendeels weggevallen, maar ik heb een slechtste-scenario-analyse gemaakt met mijn gezin en dat geeft rust. De drang om nu alles te veranderen in mijn bedrijf valt van mijn schouders. Al heb ik ook momenten van twijfel, ik probeer telkens weer terug te keren naar de rust.

Ik wil de rust bewaken om mijn missie en doelen voor ogen te houden. Wat kan ik nu doen? Persoonlijke ontmoetingen zijn voor mij belangrijk. Ik ben niet voor niets twee jaar geleden overgeschakeld naar offline ontmoetingen in plaats van online ontmoetingen. Dat is de manier waarop ik het best de klanten en mijn netwerk kan helpen: persoonlijk contact en aandacht. Geen grote lijst, maar een kleine lijst.

In de afgelopen weken heb ik bijvoorbeeld steeds scherper gekregen waarom de focus op betere beslissingen zo waardevol is. Goede beslissingen nemen speelt een belangrijke rol in ons leven, als ouder, als kind, als burger, als ondernemer. Door de rust kan ik ontdekken hoe ik dit inzicht iedere dag kan gebruiken en kan ik beslissingen nemen die daarbij passen.

Het is niet dat ik het allemaal al weet. Door de inzichten die ik tot nu toe heb verkregen te delen en er vragen over te stellen leer ik steeds meer over hoe mensen beslissingen nemen en wat het effect op de omgeving is van deze beslissingen.

Follow

About the Author

Er komen constant moeilijke beslissingen op je af. Je wordt continu in de onderneming gezogen. Je hebt weinig mensen die echt met je kunnen sparren en snappen hoeveel bordjes je als ondernemer probeert draaiende te houden. Erno houdt je bij de les, ik loods je door de prioriteiten en help je stap voor stap om de juiste beslissingen te nemen om uiteindelijke een gezonde groeimotor te bouwen zodat je bedrijf vanzelf loopt. Ik breng ervaring mee van meer dan 1000 klanten die exact met dezelfde vragen zitten. De ondernemers die ik help met lastige beslissingen, bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) of de RSS feed.