Wanneer je begint met de marketing van een product, denk je misschien aan het toevoegen van het product aan de website, aan het aankondigen van het product op social media en aan het maken van een folder. Maar voordat je ook maar met één van deze acties begint, wil je eerst iets anders doen.
De positionering bepalen van het nieuwe product.
De positionering van je product is de allereerste stap in je marketing en communicatie. In dit proces ontdek je wat de juiste positie is van het product in de markt. Dit lijkt eenvoudig, maar gaat vaak mis. Zeker bij bedrijven die al wat langer bestaan en een nieuw product toevoegen.
Op het moment dat ik de aanbeveling van Rand Fishkin zag heb ik direct dit boek gekocht, Obv!ously Awesome van April Dunford.
Noot: Hier ervaar ik zelf weer hoe belangrijk persoonlijke en onverwachte aanbevelingen zijn. Op basis van mijn vertrouwen in Rand Fishkin koop ik direct het boek, al ken ik April niet.
Wat leerde ik uit haar boek?
Het stappenplan van April voor de positionering van een product:
April legt in het boek ook uit wat slim is om te doen wanneer je nog geen klanten hebt voor het product.
Het boek Obv!ously Awesome van April Dunford sluit aan op het Handboek Hyperspecialisatie dat ik eerder schreef. Het handboek is gebaseerd op een doelklant, het probleem van de doelklant en de enige oplossing voor dit probleem. Daarnaast gebruik je de exacte woorden van de doelklant in je communicatie.
Het voordeel van de keuze voor een doelklant ten opzichte van een doelgroep is dat je de exacte naam hebt van die persoon. Met die persoon ga je persoonlijk in gesprek om te onderzoeken hoe jouw bedrijf het verschil kan maken.
In het proces van April spelen gesprekken met de klanten die de meeste waarde hechten aan jouw oplossing ook een belangrijke rol.
Wat maakt dit boek anders dan het handboek, en heeft het meerwaarde?
Het boek van April geeft een duidelijke structuur waarmee je de attributen en eigenschappen van je product kunt vinden en ze kunt vertalen naar de waarde voor de klant. De emotionele waarde voor de klant, niet de financiële waarde. Al heeft April wel duidelijk ervaren dat wanneer de positionering helder is, de prijs vaak omhoog kan. De klanten op wie ze zich richtte zagen door de nieuwe positionering wel de waarde in van het product.
Positioneer je product in een markt die de sterktes van je product overduidelijk maakt bij de klanten aan wie je het wilt verkopen!
April Dunford
Een fijn boek dat mij helpt bij de positionering van een nieuw product. Het boek las ik snel uit. De inhoud is goed en niet wollig. April komt snel tot de kern en het stappenproces is duidelijk en makkelijk te volgen voor mijn product(en).
Nadat ik het boek gelezen heb wist ik het zeker: hier wil ik meer over weten. Via Twitter heb ik gevraagd of April een gesprek wil voor de podcast om er meer over te vertellen. Ze zei ja!
Dus binnenkort vind je hier een gesprek met April over positionering en ondernemen.
Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.