Dit is belangrijker dan je jaarplan

dit-is-belangrijker-dan-je-jaarplan
dit-is-belangrijker-dan-je-jaarplan

Een jaarplan voor je bedrijf maken is eenvoudig. Je kijkt naar de cijfers van het afgelopen jaar, dan doe je er bij een paar cijfers een schepje bovenop en vul je het geheel aan met een optimistische prognose van één of twee nieuwe producten. Voilà, een plan met mooie cijfers voor het komende jaar.

Veel belangrijker dan je jaarplan is een eerlijke terugblik op het afgelopen jaar. Wat heb je gedaan en wat waren de resultaten?

Welke acties heb je ondernomen die succesvol waren? Wat heeft je tijd gekost en is tot nu toe nog niet succesvol? Waar moet je extra tijd in stoppen en waar ga je minder aandacht aan geven?

Net als iedere week maak ik van het afgelopen jaar een overzicht van de punten:

  • Wat ging goed?
  • Wat kon beter?
  • Waar ben ik dankbaar voor?
  • Wat is mijn ontwikkeling voor de komende periode?

“Behaalde resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst,” is de uitspraak. De behaalde resultaten van het afgelopen jaar geven wel veel inzicht. Waarom zou je de resultaten uit het verleden negeren en het nieuwe jaar beginnen met een schone lei alsof er niets is gebeurd?

Welke activiteiten ga je het komende jaar extra aandacht geven? 
De acties die het afgelopen jaar resultaat opleverden. 

Welke acties ga je veranderen? 
De acties die afgelopen jaar niet het voorspelde resultaat leverden.

Deze twee vragen beantwoorden vraagt moed en eerlijkheid. Het is een lastige actie, heb ik zelf gemerkt: eerlijk terugkijken op de activiteiten die je met je bedrijf hebt ingezet die (nog) niet hebben opgeleverd wat je voorspeld had aan het einde van vorig jaar. Dat is op zoek gaan naar de elementen in je bedrijf waar het mis ging en waar je liever niet te veel naar kijkt.

De onderdelen die het afgelopen jaar gewerkt hebben voor mij en waar ik plezier in heb: 

  • Business coaching met ondernemers tondom de rollercoasterfase
  • Persoonlijke aandacht voor klanten en potentiële klanten
  • Persoonlijke ontmoetingen tijdens het 4B-evenement 
  • Schrijven en publiceren
  • Leren van ondernemers en wat ik heb geleerd weer delen via de podcast 

Dit heeft het afgelopen jaar een stabiele basis opgeleverd voor mijn bedrijf en voor mijzelf.

Het komende jaar wil ik vooral daarmee doorgaan. Niet werken vanuit doelen, maar vanuit het proces. Dit betekent: geen omzetdoel opschrijven en het aantal klanten dat ik daarvoor nodig heb. Wel de acties opschrijven die ik het komende jaar doe om de stabiele basis verder te verstevigen.

De acties waar ik het afgelopen jaar tijd in heb gestoken en die te weinig hebben opgeleverd zijn vooral een aantal samenwerkingen. Samen workshops organiseren. Het leek me heel leuk om met deze mensen samen te werken. Achteraf kwam ik tot de conclusie dat onze doelen onvoldoende op elkaar aansloot. Het komende jaar ga ik hier minder aandacht aan geven.

Het nieuwe jaar lijkt een moment waarop je weer opnieuw begint met een optimistische prognose en negeert wat er het afgelopen jaar is mislukt. Zo leek het in ieder geval voor mij in de eerste tien jaar van het ondernemen. 

Nu trek ik de acties van het afgelopen jaar die resultaat opleveren door naar het nieuwe jaar. Iedere dag is er een waarop ik de drie belangrijkste acties voor die dag opschrijf en ermee aan de slag ga. Zo zijn 30 december en 2 januari precies hetzelfde. Voor beide geldt: het is een dag waarop ik werk aan de processen die werken.

Jouw jaarplan

Maak jouw jaarplan met deze drie acties:

  1. Wat zijn de belangrijkste processen in jouw bedrijf die het afgelopen jaar voor je gewerkt hebben? Hoe ga je daar meer aandacht aan geven het komende jaar?
  2. Wat zijn de activiteiten die je gestart bent en die (nog) niet hebben opgeleverd wat je verwacht had? Wat ga je daarin veranderen het komende jaar?
  3. Bespreek dit de komende weken met een paar kritische mensen, die jou eerlijke feedback willen geven. 

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.