De belangrijkste acties in je jaarplan

Door Erno Hannink | Keuzes

dec 16
belangrijkste-acties-jaarplan

Met een jaarplan krijg ik een gevoel voor wat er het komende jaar op me af gaat komen. Hiermee creëer ik overzicht voor mijzelf over de acties die ik ongeveer verdeeld over het jaar ga doen.

Dagelijks schrijven, wekelijks een podcast en video maken en publiceren is een vast proces waar ik plezier in heb. Dit staat niet in mijn jaarplan, dat loopt door, iedere week weer.

De onderdelen die van belang zijn in het jaarplan zijn de activiteiten die ik een paar keer per jaar doe. Ze geef ik ieder kwartaal een boekje uit en organiseer ik twee tot drie keer per jaar het 4B-evenement.

Om deze acties voldoende aandacht te geven plan ik ze in mijn agenda, zodat ik weet wanneer ze gaan plaatsvinden. Daarmee ligt ook de ruimte vast die ik nodig heb in de voorbereiding.

Stel, je organiseert een evenement voor je klanten, dan is het goed om te weten:

  • Wanneer het evenement plaats gaat vinden;
  • Wat ongeveer de inhoud is en welke sprekers je gaat uitnodigen;
  • Wat de locatie wordt;
  • Welke deelnemers je gaat uitnodigen.

Met het vastleggen van de datum voor dit evenement in mijn agenda bij het opstellen van het jaarplan, weet ik wanneer ik ongeveer de andere acties ga doen.

Rocks

Voor mijn jaarplan maak ik een keuze uit de vijf belangrijkste dingen die ik het komende jaar ga doen. Niet meer dan vijf, minder mag wel. Aansluitend leg ik vast in welk kwartaal iedere rock afgerond moet zijn.

Dan kijk ik welk proces er nodig is om de acties goed uit te voeren. Hoe krijg ik het beste resultaat voor de mensen die ik hiermee wil bereiken?

Wat zijn daarnaast de processen die het afgelopen jaar goed hebben gewerkt voor mij bij het werven van potentiële klanten, klanten en medewerkers? Deze processen ga ik zeker voortzetten.

Daarna kijk ik welke processen niet gewerkt hebben en wat ik daarin moet veranderen.

Aansluitend maak ik gelijk mijn plan voor het eerste kwartaal. Hiervoor kies ik de drie belangrijkste rocks voor het kwartaal. Daarmee heb ik meteen richting.

Niet Omzet gedreven 

Mijn jaarplan is nu voor het tweede jaar niet meer omzetgedreven. Dit heeft mij veel rust gegeven.

Het bouwen van mijn bedrijf doe ik niet in één jaar. Ik heb alle tijd om te bouwen. Wanneer ik continu werk aan de processen die voor mij werken krijg ik ‘als vanzelf’ nieuwe klanten en mensen in mijn team. Vaste ritmes en processen zorgen voor meer rust.

Met mijn bedrijf impact hebben op de ondernemers rondom de rollercoasterfase, dat is het doel. Impact betekent ook dat ik zelf voldoende moet verdienen om dit door te zetten. Daarvoor kijk ik naar de omzet, kosten en winst van het komende jaar.

Als richtlijn gebruik ik de ‘potjes’ en percentages uit Profit First, wat er het afgelopen jaar is gebeurd en de rocks van het komende jaar.

Daarmee heb ik een inschatting van de omzet, kosten en de winst. Die gebruik ik om de percentages voor het komende jaar vast te leggen op de onderdelen:

  1. Winst (5%)
  2. Loon (45%)
  3. Kosten (30%)
  4. Belasting (20%).

Wil je een richting voor de percentages voor jouw bedrijf? Lees dan het boek Profit First.

Vanaf dat moment kan ik erop vertrouwen dat ik voldoende reserveer om telkens aan de verplichtingen van mijn bedrijf te voldoen:

  • Verplichtingen naar mijn gezin – reserveer voldoende ‘loon’, iedere maand weer.
  • Verplichtingen naar mijzelf als ondernemer – reserveer de winst.
  • Verplichtingen naar mijn leveranciers – reserveer de kosten.
  • Verplichtingen naar de belastingdienst – reserveer de btw en de inkomensbelasting.

Daarna kan ik de omzetbegroting weer vergeten. Het proces om iedere twee weken de administratie bij te werken en met de gekozen percentages de reserveringen te maken op de verschillende rekeningen, zorgt voor voldoende middelen wanneer ze nodig zijn.

Met deze onderdelen heb ik een jaarplan dat op één A4 past en inzicht geeft voor het komende jaar.

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 8-25 medewerkers. De ondernemers die ik help bouwen een duurzaam bedrijf, voor het team, de klanten en een gezonde winst. Ik ben er voor jou en breng zelfsturing in je team, met lastige vragen, bewezen processen, structuur en regelmaat. Ik luister naar je, geef directe terugkoppeling en nieuwe inzichten voor betere beslissingen. De drie dingen waarmee ik klanten help: – De juiste klanten aantrekkenNieuw product en snelStok achter de deur Lees meer over zijn diensten. Erno is auteur van 12 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Volg de nieuwste artikelen via e-mail (zie onderaan deze pagina) de RSS feed of via LinkedIn.