Belangrijkste beslissingen voor een ondernemer

Door Erno Hannink | Impact beslissingen

dec 02

Als ondernemer (en als mens) neem je de hele dag door beslissingen. De meeste zijn klein en gaan min of meer als vanzelf. Enkele beslissingen zijn groter en daar heb je meer ruimte voor nodig.

Deze twee dingen beschrijft Kahneman als systeem 1 (snel beslissen) en Systeem 2 (langzaam beslissen).

Je denkt misschien dat de kleine beslissingen niet belangrijk zijn, maar de gewoontes die je hebt ontwikkeld in de afgelopen maanden en jaren hebben veel impact op je missie. Wil je continu op het juiste pad zijn richting je missie en je impact vergroten, dan is het belangrijk dat je je bewuster wordt van je gewoontes. Welke gewoontes dragen bij aan je missie en welke gewoontes brengen je er verder van weg?

Naast deze automatische beslissingen die je continu neemt heb je de beslissingen waar je bewust over moet nadenken. Alleen al omdat je brein deze niet herkent en er geen ervaringen zijn opgeslagen die je kunnen helpen bij het besluit.

Dit is een overzicht van de belangrijkste beslissingen voor jou als ondernemer:

De missie

Wanneer je begint met je bedrijf heb je waarschijnlijk nagedacht over je missie. Waarvoor is jouw bedrijf er? Wat wil je bereiken? Nu je al wat langer onderneemt en je bedrijf gegroeid is, kan het goed zijn om opnieuw naar de missie van je bedrijf te kijken. Door met je team samen de missie voor het bedrijf uit te werken wordt deze dieper verankerd in het bedrijf. Hierdoor leeft de missie bij iedereen in je bedrijf en niet alleen bij jou. Maak bewust ruimte om na te denken met elkaar en een beslissing te nemen over de missie van het bedrijf. 

De cultuur 

Een van de belangrijkste taken van de ondernemer is de cultuur bewaken en onderhouden. Door omstandigheden kunnen mensen in je team gedrag laten zien dat niet past bij de kernwaarden van het bedrijf. De kernwaarden van je bedrijf zijn de dragers van de cultuur van het bedrijf. Wanneer je gedrag opmerkt, hoort of ziet dat niet past bij de cultuur van je bedrijf, reageer hier dan direct en openlijk op. Hierdoor ziet iedereen gelijk welk gedrag jij vindt passen bij het bedrijf, en welk gedrag niet.

Groei van je team

Het aantal aanvragen, opdrachten en bestellingen neemt toe. Het bedrijf groeit. Jij en je team kunnen het werk niet meer aan. Je hebt meer mensen nodig om de opdrachten op tijd te leveren. Dit is een belangrijk besluit: wanneer ga je nieuwe mensen aantrekken? Welke mensen heb je nu nodig? Welke rollen moeten er worden ingevuld?

In het formulier bij deze beslissingen zie je meer van dit soort vragen om over na te denken en een beslissing over te nemen.

Mensen ontwikkelen

Je neemt mensen aan die passen bij de cultuur van je bedrijf, zodat ze goed passen in je bedrijf en de kernwaarden ondersteunen en uitdragen. De vaardigheden die nodig zijn voor de rol kunnen ze aanleren. Het is veel lastiger om mensen met andere kernwaarden jouw kernwaarden aan te leren.

Het ontwikkelen van vaardigheden van de mensen in je bedrijf is waar je continu samen met je team aan werkt. Jullie kijken welke rollen ingevuld moeten worden, wie dit kunnen doen en wat ze daar eventueel nog voor moeten leren.

Het is goed om mensen telkens weer te laten starten onderaan de S-curve (link), zodat ze zich telkens verder ontwikkelen en nooit mentaal niet meer uitgedaagd worden.

Coaching van je team

Als een coach van alle talenten in je team ondersteun je de mensen in de ontwikkeling. Je maakt ruimte in je agenda om mensen te ondersteunen en coachen in de rol. Coachen doe je door vragen te stellen en vooral te luisteren. Telkens weer moet je kijken waar je kansen ziet om je medewerkers te helpen in het proces om zich te ontwikkelen.

Huisvesting 

Je team groeit. Ondanks het vele thuiswerken van iedereen is er ruimte tekort in je bedrijf. Je groeit uit je huidige locatie. Is dit hét moment om een nieuw kantoor of bedrijfspand te huren of kopen? Hoe groot moet het worden? Welke groei verwacht je de komende jaren?

Afscheid nemen van mensen

Ondanks alle energie die je met elkaar hebt gestoken in de ontwikkeling van de mensen in je team kan het voorkomen dat iemand niet (meer) past. Een van de lastigste beslissing is de beslissing om afscheid te nemen van mensen. Helpt ontwikkeling niet meer? Passen de talenten van deze persoon niet bij de rollen in het team? Dan sta je voor dit lastige besluit. 

Lees zeker de checklist over afscheid nemen van medewerkers.

Doelen

De doelen voor het jaar en daarvan afgeleid de doelen voor het kwartaal kies je samen met je team. Uit deze kwartaaldoelen kun je de maanddoelen afleiden en dit geeft je weekdoelen met uiteindelijk de doelen per dag. Het bepalen van je kwartaaldoelen is iets belangrijks voor jou en je team. Het laat zien waar je voorrang aan geeft en welke projecten voorlopig niet worden opgepakt. 

Je prioriteit

Wanneer je team nog op microgrootte zit (minder dan tien medewerkers), merk je dat je als ondernemer veel petten op hebt en taken uitvoert waar je wel goed in bent maar die je niet leuk vindt. Hierdoor krijg je dagelijks vragen van klanten, leveranciers en collega’s. Door overal te willen helpen kom je niet toe aan de dingen die belangrijk zijn voor de toekomst van je bedrijf. Iedere dag weer is het belangrijk dat je bewust nadenkt en keuzes maakt over wat het belangrijkste is dat je vandaag te doen hebt en een focusblok in je agenda vastzet om dagelijks te werken aan jouw drie belangrijkste doelen.

Lees verder over de belangrijkste taken van een ondernemer.

Voor deze beslissingen ga ik formulieren maken die je kunt doorlopen op het moment dat je voor zo’n beslissing staat. Wil je deze formulieren ontvangen? Stuur me dan een bericht.

Print Friendly, PDF & Email
Follow

About the Author

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.