De belangrijkste hack voor meer resultaat in deze tijd

Hacks zijn oplossingen die je kunt toepassen zonder dat je het echte werk doet.

Hacks zijn aanpassingen aan je marketing zodat zoveel mogelijk mensen erop reageren. Hacks werken voor de massa. Hacks werken niet voor de klant die jij kiest.

De hacks vertellen je weinig over of jouw doelklant gaat reageren, dat zit ergens verborgen in de data.

Zo zijn er telkens nieuwe hacks die worden verkocht en die op papier heel succesvol lijken. Maar telkens wanneer jij ze probeert heb je niet hetzelfde resultaat. Dit komt doordat het binnendoorweggetjes zijn. De hacks slaan het echte werk over en lijken daardoor sneller, maar uiteindelijk kost het meer tijd om telkens nieuwe hacks te leren en daarin te investeren.

Zoek telkens uit wat jouw doelklant nodig heeft. Wat is het dat haar raakt? Wat houdt haar bezig? Verbeter daarvoor jouw product, je communicatie en vooral je verkoop. Doe niet de dingen die iedereen doet. Doe de dingen die jij moet doen en waar je doelklant op wacht.

Verkopen is risico nemen, marketing is risico vermijden

Verkopen is geen hack, het betekent dat je de klant bewust kiest. Je zoekt de klant op en gaat in gesprek. Je doet de klant een aanbod dat helpt om het probleem van deze klant op te lossen. 

Het verschil tussen verkoop en marketing is dat je in het persoonlijke gesprek direct kunt worden afgewezen door een potentiële klant. De persoon in wie jij tijd en aandacht hebt gestoken en die je een aanbod hebt gedaan waarvan jij dacht dat het beste was voor haar.

De angst voor die afwijzing, daar gaat het om. Wat doe je om niet naar die angst te luisteren? Wat doe je om toch te bellen met mensen die jij als klant ziet? Dat is het risico bewust opzoeken omdat je iets wilt veranderen voor de klant.

Marketing is jouw bericht de wereld in slingeren en hopen dat jouw klant reageert. Oneindig veel schaven aan je boodschap in de hoop dat er iemand reageert. Dit kost veel tijd en voelt als werk, maar het is uitstelgedrag. Uitstellen van het werk dat je werkelijk te doen hebt. Jouw klant helpen. Jouw visie waarmaken. Een positieve impact maken in de wereld van jouw klanten.

De gesprekken met klanten over jouw nieuwe product geven je inzichten die je niet uit de marketing gaat halen. Met de inzichten uit de gesprekken pas je het product een beetje aan en verbeter je het verhaal. Net zo lang tot de mensen die jij wilt helpen reageren en je product kopen. Net zo lang tot je een passende product-markt hebt.

Verkopen is risico nemen. Verkopen is ondanks de afwijzingen doorgaan omdat je gelooft in wie je kunt helpen en wat je voor ze verandert.

Marketing is risico mijden. Marketing is ontdekken hoe SEO werkt, hoe funnels werken, hoe je meer abonnees op je e-mails krijgt, hoe je meer likes en connecties op LinkedIn of Instagram krijgt, hoe je meer kijkers op je video krijgt. Allemaal hacks waarbij de experts je telkens opnieuw uitleggen dat er veel is veranderd en wat je nu moet doen voor het juiste resultaat.

Met de focus op marketing duurt het lang voordat je duidelijkheid hebt over of jouw product werkt voor de klanten die jij voor ogen hebt. Het lijkt op werk, je bent er erg druk mee. Maar met de focus op verkoop leer je in hoog tempo van de potentiële klanten. Dit is het werk dat je nu te doen hebt.

Houd contact met de mensen in je netwerk. Vraag ze hoe het nu met ze gaat en wat er veranderd is voor ze. Moeten ze heel hard werken in deze nieuwe situatie of hebben ze veel minder werk? Ontdek wat je moet aanpassen aan je product of dienstverlening voor een positieve impact op de wereld van je klant in deze nieuwe situatie.

Bind mensen aan je die jij uiteindelijk gaat helpen met jouw oplossing. Deel met ze waarom je het doet en deel de ontwikkeling van jouw oplossing. Daarmee blijven ze geboeid en haken ze aan op jouw verhaal, maar vergeet nooit te verkopen. Dat is het echte werk om uiteindelijk jouw klant te helpen.

Noot: de subtitel en het idee voor dit artikel is een afgeleide van het artikel van Tadek Solarz, Ondernemen betekent risico nemen, marketing is vooral risico uitsluiten.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.