Belangrijkste taken voor de ondernemer

Door Erno Hannink | Keuzes

apr 17
belangrijkste taken ondernemer

Wanneer je met jouw bedrijf wilt doorgroeien naar de volgende fase moet je iets veranderen. Je wilt groeien door dat omzetplafond heen, en voorbij de 10 mensen naar de rollercoasterfase.

Er zijn veel dingen die op dit moment niet goed lopen in je bedrijf. Jouw gevoel zegt dat je medewerkers veel beter, harder en efficiënter zouden kunnen werken, maar dat ze het op dit moment niet goed genoeg doen.

In mijn boek Betere Beslissingen, Beter Bedrijf (vraag het gratis aan) schrijf ik er ook over. Het probleem zit voor het grootste deel niet bij je medewerkers, het probleem zit bij jou. De strategie moet anders.

Dit is niet fijn om te lezen, maar het is wel waar. Om door te groeien van de startupfase (tot 10 medewerkers) naar de rollercoasterfase (8-25 medewerker) moet jij je gewoontes grondig veranderen.

Je hebt de afgelopen jaren samen met je team je bedrijf uitgebouwd. Je hebt steeds meer klanten en een stijgende omzet, maar ook toenemende kosten. De winst steeg dus niet zo hard mee.

Het lijkt wel of je niet voorbij de huidige omzet kunt komen. Telkens is er weer een tegenslag waardoor je niet de volgende stap zet.

Het wordt tijd dat je meer aan je bedrijf gaat werken, in plaats van in je bedrijf. Wanneer je agenda nog steeds gevuld is met acties voor bestaande klanten, is dat het punt waarop je begint met de verandering.

Er zijn veel werkzaamheden die jij niet meer moet doen, taken waar jij niet het beste in bent. Je vindt ze wel leuk om te doen, maar als je eerlijk bent, zijn er mensen die dit werk beter kunnen dan jij op dit moment.

Minder doen

Het werken voor klanten en het werken aan opdrachten van bestaande klanten: dat is wat je vooral gaat afbouwen.

Beslis welke werkzaamheden zo snel mogelijk gestopt moeten worden (zie hieronder) en welke werkzaamheden je gaat overdragen.

Dit kan door de werkzaamheden die je nu nog doet voor klanten over te dragen aan je team. Ben jij de enige die dit werk nu doet? Begeleid deze overdracht dan goed door iemand in je team op te leiden.

Wat ga je veel meer doen in die tijd die vrij komt?

  • Nieuwe medewerkers werven.
  • Medewerkers begeleiden – cultuur bewaken.
  • Nieuwe doelklanten werven – de klanten waar je er veel meer van wil hebben.
  • Het verhaal van je bedrijf delen.

Het is belangrijk dat je takenlijst van twintig acties wordt teruggebracht naar ongeveer drie acties. Je moet je gaan bezighouden met werkzaamheden die belangrijk zijn voor de toekomst van je bedrijf. Werkzaamheden waar je door groeit.

Dit betekent dat je vooral taken in je agenda krijgt waar je meer tijd voor nodig hebt, blokken van een paar uur, in plaats van allerlei kleine klusjes die vooral vandaag van belang lijken te zijn.

Werven nieuwe medewerkers

Wanneer je zelf werkzaamheden gaat overdragen aan collega’s, heeft dat waarschijnlijk tot gevolg dat zij snel overlopen van werk. Daarbij heb je ruimte gekregen om nieuwe klanten te werven.

Wanneer je meer ruimte in je agenda blokkeert om actief klanten te werven, dan komt er meer en beter werk op je af. Wanneer je meer kiest voor het werk dat jullie wel doen, kun je meer specialiseren, waardoor je uiteindelijk meer geld kunt vragen voor wat jullie leveren.

Je krijgt meer werk, dus je hebt meer mensen nodig. Het vinden van de goede mensen, met de mentaliteit die binnen jullie cultuur past, is een continu proces. De werving start niet pas op het moment dat je je realiseert dat je een nieuwe medewerker nodig hebt.

Het werven van zogenaamde A-players, de beste mensen voor jouw bedrijf, is een belangrijke taak voor jou. Jij bent en blijft de cultuurdrager van het bedrijf.

Neem mensen aan die passen in het bedrijf. In je specialisme kun je mensen altijd trainen, iemands mentaliteit veranderen is heel lastig.

Begeleiden van medewerkers

Jij gaat veranderen, anders werken. Dit heeft ook effect op je medewerkers. Je draagt belangrijke taken over aan je tweede vrouw/man, iemand die de dagelijkse beslissingen maakt. Daarnaast draag je taken over aan mensen in het team die dit nog niet zo goed kunnen.

Jouw rol is dat je deze mensen begeleidt. Je bent de cultuurdrager, helpt mensen om te werken op de manier waarop jij verwacht dat ze werken.

Coach je medewerkers. Help ze om betere keuzes te maken. Zij hebben er andere taken bij gekregen en moeten net als jij hun gewoontes veranderen. Gewoontes veranderen kost veel tijd en energie. Daar speel jij een rol in voor je medewerkers.

Nieuwe doelklanten werven

Jullie bedrijf levert goede oplossingen voor klanten. Jullie werken hard om het product dat jullie aanbieden steeds beter te maken. Jullie helpen klanten snel en goed wanneer ze iets nieuws vragen. Dit is ook waarom jullie staan waar jullie nu staan met het bedrijf.

Klanten kwamen de afgelopen jaren vooral via-via. De klanten met wie je werkt zijn tevreden en verwijzen nieuwe klanten aan jullie door.

Wat je misschien te weinig hebt gedaan is de klanten die binnenkomen aan de deur selecteren. Je hebt vooral het aanbod uitgebreid en zo veel mogelijk klanten geholpen. Bewust kiezen welke klanten jullie wel helpen, en vooral welke klanten jullie niet meer helpen is niet echt jullie ding.

Maar dat is jouw taak nu. Bij het doorgroeien naar de volgende fase wordt het steeds belangrijker dat je duidelijk kiest wat jullie vooral doen en wat jullie niet meer doen.

Dit doe je door te snoeien in het werk dat je doet als bedrijf. Wat is het product waar jullie het allerbeste in zijn? Met welke klanten werken jullie het liefste samen? Welke klanten hebben respect voor jullie en dagen jullie uit?  

Het is jouw taak om nieuwe klanten te werven van het soort waar jullie er veel meer van willen hebben. Gebruik de manier die al jaren voor jullie werkt – via-via – maar geef duidelijke aanwijzingen aan jullie huidige klanten: wat is het type klant dat jullie nu vooral helpen?

Leg je huidige klanten uit met welke klanten jullie graag werken en welke klanten jullie het beste kunnen helpen. Vraag ze daarna actief naar een nieuwe klant, een klant van wie je er veel meer wilt hebben.

Jouw medewerkers werken met de klanten van vandaag.
Jij werkt met de klanten van morgen.

Het verhaal van je bedrijf delen

Nu je bewust hebt gekozen voor de producten die jullie leveren en de klanten die jullie helpen moet je dit weer delen met de markt.

Vertel jullie nieuwe verhaal. Deel het verhaal met de juiste mensen. Ga op zoek naar de nieuwe doelklanten met wie je graag dit verhaal deelt.

Maak verhalen op jullie website. Deel ze op sociale media. Deel ze met jullie beste klanten. Leg de verhalen vast en deel ze.

Je hebt vier vormen ter beschikking om je verhalen in vast te leggen. Kies de vorm die het beste bij je past.

  • Tekst
  • Audio
  • Video
  • Afbeeldingen

Aan welke vorm ben je gewend en welke vorm voelt goed voor jou? Geef je graag presentaties? Overweeg het maken van een video. Praat je liever dan dat je schrijft, maar sta je liever niet op de voorgrond? Dan kan een podcast een goede werkwijze voor jou zijn.

Zoek hulp hierbij. Vooral bij de video- en audiovorm is het goed om hulp te zoeken.

Jij moet alleen het verhaal vertellen. Het bewerken, redigeren, publiceren en verspreiden laat je over aan mensen in je team, of je huurt er mensen voor in.

Laat van je horen. Wat is jullie nieuwe verhaal?

Follow

About the Author

Erno is de Business Coach voor ondernemers met 5-25 medewerkers. Ik help ondernemers bij zelfzuchtige beslissingen voor meer vrijheid zodat ze door het groeiplafond breken zonder harder te werken. Mijn unieke eigenschap is vragen stellen vanuit oprechte nieuwsgierigheid en de essentie van de lessen te benoemen. Erno is auteur van 8 boeken, 1000+ artikelen en host van de podcast de Erno Hannink Show. Lees meer over Erno