Hoe bepaal je wat je te doen hebt?

Wat ik te doen heb, of wat mijn missie is, zit niet standaard in me, zegt Mihaly Csikszentmihalyi (Flow). Dat betekent niet dat je niet kunt kiezen wat je missie is.

It is true that life has no meaning if by that we mean a supreme goal built into the fabric of nature and human experience, a goal that is valid for every individual. But it does not follow that life cannot be given meaning.

Mihaly Csikszentmihalyi

Dit is waar ik vaak mee geworsteld heb: wat is nu eigenlijk mijn missie? Met plezier kan ik zeggen dat dit steeds duidelijker wordt voor mij.

Mijn missie

Ondernemers helpen die willen groeien in de impact die ze hebben met het bedrijf. Dit doe ik door deze ondernemers te coachen om betere beslissingen te nemen waardoor ze een groeimotor bouwen, zodat het bedrijf als vanzelf loopt.

Wat mij duidelijk is geworden is dat veel grotere bedrijven de afgelopen decennia een focus hebben gehad op de groei van de winst zonder goed te kijken naar wat het effect is daarvan op de omgeving. Overigens geldt dit niet alleen voor bedrijven, maar ook voor onszelf als consument.

We willen meer geld verdienen omdat we vaker op vakantie willen, meer spullen willen kopen, meer luxe willen. Terwijl uit onderzoek blijkt dat de meest eenvoudige activiteiten je direct gelukkig maken, in plaats van dat je pas gelukkig wordt via een omweg door eerst veel geld te verdienen.

Wat ik gemerkt heb is dat het lastig kan zijn om te bepalen wat je te doen hebt. Ontdekken wat mijn waarom is ging niet door uren op een berg te zitten, in een retraite te zijn, in een klooster stil te wezen of iets anders spiritueels te doen. Het kwam eigenlijk langzaam maar zeker, als vanzelf, door te lezen, te leren van anderen, documentaires te kijken. Hierdoor ontdekte ik onder andere meer over voedsel, afval, vervuiling, de bodem, plantaardig eten, armoede, schoon water, circulaire economie, duurzaamheid, impact, biologisch voedsel, regeneratie. 

Langzaam maar zeker realiseerde ik me, net als veel anderen, dat er iets moet veranderen. Oneindige groei bestaat niet, al was het maar omdat de planeet waarop we leven grenzen heeft. In de afgelopen decennia hebben we met elkaar die grenzen behoorlijk opgezocht.

Er moet iets veranderen in onze drang naar altijd meer. Ik moet een gevoel ontwikkelen dat ik – laat ik voor mezelf spreken – gelukkig kan zijn met veel minder.

Bedrijven hebben er de afgelopen decennia voor gezorgd dat we met elkaar de drang naar meer hebben ontwikkeld:

  • “Bedrijven moeten groeien.”
  • “Stilstand is achteruitgang.”
  • “Alles draait om de aandeelhouder.”
  • “Aandeelhouders lopen het grootste risico en hebben dus het recht om meer te verdienen.”

Om meer te verkopen maken bedrijven reclame en gebruiken ze marketing om te groeien via de kopers. Ze willen meer kopers en/of ze willen dat de kopers meer afnemen. Ze vertellen verhalen over wat goed is voor ons, hoe ons leven eruit zou moeten zien. Welk voedsel goed is voor ons. Welke kleding we moeten dragen. Hoe vaak we op vakantie kunnen. Wat ons gelukkig maakt. Allemaal verhalen die uiteindelijk alleen als doel hebben dat ze zelf groeien in omzet en winst. Er zijn telkens nieuwe verhalen die je wijs maken dat je nog niet gelukkig kunt zijn, dat er nog iets ontbreekt.

Wat maakt gelukkig?

Wanneer je al die verhalen naast je neerlegt en nadenkt over wat je gelukkig maakt dan kom je erachter dat je dat allang weet. Voor je geluk heb je niet zoveel nodig, zolang je jezelf niet gaat vergelijken met anderen. Zodra je jezelf gaat vergelijken met een ander dan wil je iets wat je nu niet hebt en waarvan je verwacht dat het je nog gelukkiger zal maken.

Vanuit het stoïcisme zag ik suggesties uit de Romeinse tijd om de drang naar meer en naar het vergelijken met anderen te onderdrukken. Zo waren er geleerden als Seneca die altijd dezelfde kleding droegen en zich niets aantrokken van de mode in Rome. Ze leefden soms weken achter elkaar op minimale voeding en middelen, zodat ze zich bewust bleven van hoe weinig ze eigenlijk maar nodig hadden om te leven en een bijdrage aan de maatschappij te leveren.

Uit de onderzoeken van Mihaly kwam naar voren dat activiteiten die niet te ingewikkeld en niet te eenvoudig zijn, waarvoor je vaardigheden moet ontwikkelen en die de nodige concentratie van je vragen, je in flow brengen. Flow is dat moment waarop je de tijd verliest en gelukkig bent met wat je doet.

Door te onderzoeken welk doel je kunt nastreven, waar je opperste concentratie voor nodig hebt en de nodige vaardigheden voor moet ontwikkelen, dan werk je in flow. Of dit nu voor je werk, je bedrijf, je team, je gezin of je hobby is maakt niet uit, het brengt je in flow en dat maakt gelukkig.

Door ondernemers te helpen met vragen, het nemen van betere beslissingen, vernieuwingen en het ontwikkelen van nieuwe inzichten voor meer impact ben ik gelukkig. Ik werk iedere dag geconcentreerd aan mijn doelen. Ik lees, leer, luister en ontdek voor ondernemers en deel wat ik heb ontdekt met ze. Voor 2021 heb ik een aantal doelen opgeschreven die niet eenvoudig zijn, maar haalbaar met focus en inzet. In 2020 had ik dat ook gedaan, maar met de pandemie moest ik mijn doelen bijstellen, zodat ik opnieuw weer met focus aan de slag kon in de tweede helft van dat jaar.

Daarnaast sluit ik me zoveel mogelijk af van de informatie die niet bijdraagt aan mijn doel. Dit geeft rust.

Hoe bepaal je nu wat je te doen hebt?

Doe wat je gelukkig maakt. Doe goed werk waarin je een bijdrage levert aan de maatschappij, waarbij je rekening houdt met alle betrokkenen inclusief de ecologie.

Wat maakt je gelukkig?

  • Een ​​algemeen doel stellen, en zoveel subdoelen als realistisch haalbaar is;
  • manieren vinden om de voortgang te meten in termen van de gekozen doelen;
  • je blijven concentreren op wat je doet, en een steeds fijner onderscheid maken in de uitdagingen die bij de activiteit komen kijken;
  • de vaardigheden ontwikkelen die nodig zijn om met de beschikbare kansen om te gaan;
  • de inzet blijven verhogen als de activiteit saai wordt.

Uit Flow van Mihaly Csikszentmihalyi.

Het helpt wanneer je een doel kiest dat groter is dan jijzelf. Dan kun je er veel langer energie uit halen.

Deel wat jij te doen hebt hieronder in de reacties. Het is mogelijk dat andere lezers je dan kunnen helpen.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.